Förslag till balansering av 6:e spellen

edited 25 februari 2011 08:12 in Warhammer fantasy

Jag och Dea har diskuterat detta till och från, så jag kände mig motiverad att skriva en bloggpost om det. Inspirerad av hur den sjätte spellen funkar i nya Goblin loren, jämfört med sexorna i grundboken, skulle kanske detta vara ett sätt göra dom mindre gamebreaking i vissa matchups, och undvika flera A4 av spell restrictions inför varje turnering

Det är skrivet på engelska, men förhoppningsvis går det att förstå andemeningen i den ändå.

http://trollhoer.blogspot.com/2011/02/suggested-changes-to-6-spells.html

Kommentarer

  • En bra och enkel lösning. Vilket slags "characteristictest" använder man för den spellen?

  • Tycker det du skriver är väldigt vettigt och skulle kanske kunna fungera som en snabb fix på ett stort problem. Ska se vad den lilla lokala spelargruppen säger om det hela, för jag tycker också det är stört att en match ska kunna avgöras på en spell mer eller mindre utan att man kan försvara sig mot det på något vettigt sätt än att inte spela matchen.

  • @empa: lilla versionen är det random mellan T, S och I, stora verran får shamanen själv välja

  • edited 25 februari 2011 09:18

    Oj det var ju ganska lustigt med random, den stora spellen är ju bättre än ngn av de andra. Får man välja så är det väldigt fördelaktigt. Kanske look out sir också?

  • jag tycket att det låter väldigt vettigt, att spellsen (ex dwelers) bara tar ett wound. +1 röst för att ha detta på fanatic ...

  • jag är klart för den förendringen undantag final transmution som redna i sin beskrivning begrensar sig mot mulit wonds saker

  • Håller med Fellman.

  • bgsbgs
    edited 8 mars 2011 12:29

    Jag tycker att det är av högsta vikt att det genomförs en balansering av 6:e spellen, d.v.s. att purple sun, dwellers, pit of shades etc gör ett wound istället för att autodöda. Tycker det är ganska tydligt att GW kom på att det är brutet när spells autodödar i och med wordingen för Gobbo-spellen. Tyvärr så går inte GW in och erratar, men det är precis sådant en turneringsarrangör kan göra.

    Med den förändringen anser jag att bannen på power scroll kan tas bort, aldrig kul att helt förbjuda ett item men det behövs onekligen i kombination med purple sun etc.

    (dvs håller jag med trådskaparen till fullo :))

  • ändringar av 6.e spellen är en bra grej. det sitter som ingen taktik i att slänga en fet spell och så vinner man. det var många editoner sen vi var på det stadiet.

    men powerscroll ska fortfarande vara bannad enligt mig!

    bgs - dock är inte pit of shades den 6.e spellen i det fallet.

  • Nej jag vet, tänkte jag hoppade över ett klargörande eftersom att det inte gör varken från, eller till.

  • Tänkte bara bumpa upp denna tråd då diskussionen börjat igen. Kanske kan admin lägga samman allt på ett vettigt sätt? :)

  • Jag sökte efter denna men kom inte ihåg vad titeln var, så hann tyvärr skapat en ny tråd här. Jag stänger denna, men reposta gärna din lösning i den andra tråden! (Det ger dig ju även möjlighet att uppdatera den om du nu skulle känna för det ;) )

Denna tråd är stängd.