Allmän introduktionstråd

edited 22 oktober 2007 16:22 in Off topic
Jag heter då Anders Agdahl ofta med ett D. Ä. På slutet för att separera mig från min fyrmening som heter likadant och som spelar samma arméer.

Har hållit på med figurspel sen 1999 mestadels spelat fantasy med Bretonnia men 40K börjar hinna ikapp nu med Akopalopsen då jag byter om från Tau till Imperial guard. På sidan om så sär jag väldigt förtjust i sagan om ringen och mina Haradrims som jag försöker spela med så ofta som möjligt. Annars så har man spelat ett smatter av andra spel och arméer men dom är det jag fokuserar mest på.

Har varit Moderator först på Portent sen Warseer sen 2003 IIRC och kände att det skulle vara skoj att få se ett allmänt svenskt forum så jag hoppas att det här ska leda till nåt bra.
«1

Kommentarer

  • Hej heter Niklas Fällman men på grund utav inflationen av niklasar på F.U.S.K (vi är två) så kallas jag något av de oräkneliga varianter som tydligen fins på mit efternamn med det senaste filläget Fellman Fellis FellMöch mm.

    Jag är den barfotafilur som sprang/hoppade fram på på fanatic nu senast och antagligen den som skrek mest och högst under matcherna.

    Har hålt på i circus 2-3år och spelar just nu Fanatasi med en Forestgobblin arme med 5ed figurer i metal och en grön jättespndel ledda av Grom the Punch, spelar Moria gobbos i lotr och piratgobbos(se avatar) i confrontation.
    Har inte tommtar på loftet utan snarare gobbos så när nya Orc boken kommer till 40k så ska jag se om jag kan göra något där.
  • Hej världen. Jag heter Jocke Rapp, är 25 år gammal och bor i Lund.

    Började spela 40K i 2nd edition -96 och har hållt på med det, med vissa avbrott, sen dess. Hade länge bara en IG-armé, men fick en nytändning för spelet när 4th edition släpptes och sen dess har jag hunnit skaffa Grey Knights, Chaos och Tau. Är väldigt mycket för att spela spelet i ett turneringsformat och åker på så många turneringar jag kan och hinner. Jag spelade även i 40k-landslaget på ETC i Polen -07.

    I övrigt pluggar jag till civilekonom, är ordförande i Sveroks södra distrikt SKuD och har ett svärd i garderoben...
  • Hej alla goa :) Mitt namn är Patrick Murphy, är 17 år och bor strax söder om Stockholm.

    Jag började med 40k runt årsskiftet 06/07 (10 månader sen cirka) och då med Cadians men gick snabbt över till Vostroyaner som är så förbannat tuffa. Gillar spelet och spelar bara för att ha kul och därmed spelar jag med rätt mjuka arméer. Just nu har jag dock strax under 1000 pts målat och runt 1500 totalt då jag målar i perioder pga tidsbrist. När vostroyanerna nått en bra nivå på kanske 2k pts eller så blir det en ny 40k-armé med lite färre figs och kanske även FoW.

    Läser andra året på gymnasiet, Teknik/Natur.

  • Min tur.....

    Jag heter Andreas "dea" Bäckström. Har bott i Umeå alla mina 29 år

    Figurspel har jag spelat i 13-14 år. Startade figurspelsbutiken Fantasia i Umeå för 12år sedan och har sedan dess spenderat i stort sett all min vakna tid med figurspel.

    Under åren har jag nog passerat de flesta arméer på något sätt, men just nu målas det Necrons (hade tänkt 8000p Apocalypse) och Empire.

    Utöver det försöker jag hinna renovera huset, skjuta färg på polarna och underhålla frugan:-)
  • Sist ut av Stridshammaren-grundarna är väl jag då.

    Jag heter Lars Bergström och började spela 40k precis i övergången mellan 2nd och 3rd edition (dvs 1998 för er som inte var med då). Dessförinnan målade jag figurer lite sporadiskt, bland annat till den gamla GW-klassikern Hero Quest. Kommer ursprungligen från Kiruna och är väl den i Sverige som har spytt ut överlägset mest koldioxid av alla utslaget per turneringsresa.

    Började som de flesta med Marines men spelar numera uteslutande Eldar. Har sneglat på fantasy ett flertal gånger, men det närmaste jag kommit är Blood Bowl.

    Hade tänkt bli professionell programmerare så småningom och då passar det tekniska bakom ett sådant här forum bra för att hålla igång två intressen samtidigt.

  • Yep yep.

    Daniel Henriksson, 23 år, jobbar som 'professionell programmerare' efter fem extra år i skolbänken. Spelar fantasy / bloodbowl och mordheim, ganska ihållandesen högstadiet. Kommer från Gällivare, men har övergivit den vackra änden av sverige för Umeå, som inte är helt fel det heller :)

    Just nu gör jag turneringar osäkra med mina warpstoneknaprande Skaven, även om envisa rykten talar om riddare och katapulter...

  • Stefan Sagebro, 25 bast, Umeå med Burträsk som hemort. Spelat fantasy i ett tiotal år, VC fram tills fanatic våren 07 då ogres dök upp. Kämpar med ihärdiga och ambitiösa battlereports. Kul med ett samlat sverigeforum, hoppas det blir bra!
  • Jonas Abel, umebo sen snart 4 år tebaks, har spelat fantasy sen -98, 40k sen -06. Började med wood elves och har kämpat i med dom med en paus för lizardmen några år i väntan på 6e editionsboken. 40k trillade jag in på när nya eldarcodexet kom, är helt enkelt helt lost på allt vad alver heter (har faktiskt en liten lotr alvstyrka också). Vill just nu spela allt, framförallt apocalypse med minst 2 reaver titans :D Bara pengarna som sätter gränser.

  • God kväll...

    Heter Kenny Lengrell, hemmahörande i den lilla staden Vänersborg i västra götaland och är 23 år. Har spenderat min tid med warhammer sedan jag var 10-11 någon gång, med något halvår eller två som uppehåll.

    Har numera lagt 40k på hyllan då jag änna tröttnat på GW's sätt att dra in på val och möjligheter och spelar numera uteslutande fantasy battles (även om ett parti battlefleet gothic kan vara nice ibland).
    Bygger för tillfället ihop en mortal/nurgle armé till Chaos (och min andra armé; en demonic legion of khorne står mest och samlar damm i montern).

    Är ordförande för en liten förening här borta också, Wänersborgs WarhammerFörening heter den... och vi söker givetvis alltid nytt folk (både medlemmar och andra spelare att spela emot). Vårt forum finns här: www.wanersborgs-sf.se

    Målar även lite figurer för betalning ibland ;) Mest för att få variera mig ifrån det jag själv har, och för att tjäna några extra slantar :D

    Har typ 10 stora lådor hemma med bitz/figurer som ej används som jag tänkte gå igenom lite mer ingående snart, så räkna med en utförsäljning :D Ni kanske hittar nåt ni behöver :P

    Tills vi hörs igen... må väl!
  • Som ni förstår heter jag Johan Forssell :) Jag spelar uteslutande Fantasy och då främst Beasts of Chaos (har en massa gamla Empire-figurer liggandes hemma, men det är mest mina kompisar som spelar med dem). Har spelat och målat seriöst sedan 2003, och har hunnit igenom Empire, Tomb Kings och Beasts of Chaos. Att bygga terräng och små hus är också något som jag uppskattar.

    27 år och jobbar som systemutvecklare på Umeå Universitet. Jag är relativt nybliven pappa och försöker för tillfället planera hur jag ska hinna måla en High Elf-armé från scratch fram till vårens Fantasia Fanatic. Jag ska vara pappaledig från jul och och kan inte bestämma mig om det kommer hjälpa eller stjälpa :D

  • Björn Larsson heter jag och kommer från Halmstad, har spelar 40k i lite mer än 2år och wfb i snart 1år. Jag spelar speed freaks eldar, wood elves och dvärgar.

    har för övrigt fått sämst komp på halmicon med en gående orklista

  • Tobbe Ström 35 år. Har spelat 40K sen rogue trader tiden, och är dessutom medlem i Rogue trader föreningen i Stockholm. Spelar mestadels med mina Space wolves men har även en Necron armé i bagaget. Håller nu på med en BA armé som torde vara klar ganska snart. Ni kommer nog att få se den i någon turnering här framöver. Har spelat till och från på turneringsnivå och föreningsnivå. Spelar också Blood bowl och har faktiskt en Orcs och Goblin fjantasy armé (Även om många inte tror det ;-)
  • Hej Viktor Jakobsson heter jag, och som ni kanske kan gissa kommer jag ifrån Sollefteå som är en liten håla tio mil innått landet från ö-vik.
    Jag har spelat GW spel i cirka fem år, under den tiden har jag spelat sagan om ringen (har sålt dom stackarna nu), Imperial guard i 40k, bretonnians i fantasy och nu börjar arbetet på en goblin armé till fantasy.

    Tack vara torkan på warhammer spelare i Sollefteå så blir gångerna jag spelar de få tillfällen jag åker till umeå och fanatic.

    Så då kanske ni som också åker till fanatic undrar vem jag är, och svaret är att jag är killen som är ägaren av australiensar guardet och korsriddar bretonnians.

    Som ni kanske förstår så är det här forumet som en gåva från ovan för mig som bor mitt ute i ingenstans, så jag hoppas att det blir många som kommer hit och skriver.
  • Hejhej Peter Sagebro heter jag. Jag är 22 år och gillar mysiga målarkvällar, skogspromenader etc. Har spelat fantasy i ca 12 år, varav 4år med dark elves och 8år med wood elves. Har även en snygg ulthwé arme (till salu!), som dock inte sett spel på många år.

    Har just köpt massa O&G som ska bli kul att måla.. ett tag iaf >_< bor i umeå gör jag också!
  • Hej! Jag heter Sven Jonsson och är 23 år gammal, bor i Umeå och pluggar sociologi. Jag började med den här hobbyn någon gång runt 1994 då jag i likhet med en massa andra småknottar började spela figurspel. Upptäckte dock ganska fort att det var målningen som var den intressantaste biten för mig och har väl hållt på med några längre uppehåll sen dess. Men jag är i full färd att bygga mig några arméer att spela med också. Har en Dirz armé till confrontation och försöker få tid till att bygga en Ogre Kingdoms armé till wfb och Orker till 40k. Annars spenderar jag min tid just nu att måla till tävlingar och även commissions till privatpersoner och företag.

    Vissa kanske känner igen mig som Avelorn på coolminiornot: http://www.coolminiornot.com/artist/Avelorn

  • Hej, mitt namn är Lars Eldborn, är 29 år gammal i ett par månader till, jag bor i Umeå o hankar mig fram så gott man kan, jag har spelat i snart 6 år, eller kan det kanske vara 7, svårt att säga, jag började i alla fall att spela HE en gång i tiden, och ser med stor förväntan fram emot den nya arme boken, då jag äntlige kan använda mina 40 swordmasters som ligger och väntar på att bli målade!

    Senaste Fanatic spelade jag dock mina beastelves, woodelf temade beastmen, med blandat resultat. för mig är spelandet i focus, och målandet en sido syssla som jag inte har så mycket emot.
  • edited 25 oktober 2007 08:22
    Hejhopp Daniel Tarander heter jag, är 25år nu och har sysslat med Figurspel av och till i 10års tid. Har varit medarrangör på Fanatic-turneringarna tillsammans med Dea i flera års tid.
    Har inte ängnat mig åt mitt eget figurspelande så mycket senaste 18 månaderna (Sjönk ganska djupt ner i Wow-Träsket då) men nu är det väl lite på uppgång igen, ska fixa till min Empire-armé till QFA V.
  • edited 24 oktober 2007 16:16
    Tjenixas
    Gustav heter jag, lirat Warhammer sen -97, 40k sen -99, samt lite Mordheim vid sidan av. För tillfället lirar jag bara 40k men har grejor att bygga en Cult of Slaanehs armé och en Pegasus armé.

    Eldar och speciellt Harlequins är väl vad som ligger närmast mitt hjärta, även om jag också har Deathwing, Elysians, Dark Angels och nu senast fastnade jag lite i "att ha stora nids"-träsket.

    Målar inte jättemycket själv men tycker om att pyssla och fixa. Det händer att jag lirar turnering men spelar hellre med kompisar. Turneringar blir oftast sjukt intensiva och risken finns att möta tråkiga motståndare.

    Bor i Linköping.
    Skoj med ett svenskt forum, kanske man kan minska tiden på Warseer lite...
  • Jag heter Fredrik Edman, och började spela Warhammer Fantasy runt 2004, är aktiv i tunerings sverige, dock inte uppe i norr. Det är lite för långt att åka från göteborg. Pluggar sista året på gymnasiet där jag går NV med inriktning på Biologi/Kemi/Matte
  • Där vars jag här med :O

    Mitt namn är Conny Karlsson är 20 år och jag bor i Sjuntop strax söder om Trollhättan.

    Började spela Warhammer för längesedan men har hållt på med 40k i ca 1 år ungefär och har även börjat att ta målnings delen på större alvar med, till och från så blir det lite målar uppdrag :)

    I fantasy så har jag en Dark Elves arme som är under uppbyggnad som jag hoppas få lira med innom en snar framtid.

    I 40k så har jag 1000pts Daemonhunters och snart 1500pts Chaos alá nurgle.

    Annars så sitter jag för tillfället som som ordförande i SF Lagus i Lilla Edet som jag styr med järn hand *yeah right..*
  • Tvåa ut av SODA-spelarna.
    Jag har frångått mitt gamla forum-nick "s3lf1sh" då jag tyckte det var lite väl hacker och går numera under mitt helt vanliga namn!

    Bodde förut i Kiruna där jag började med 40k 1998, Dark Eldar (haha nån måste ju ta dem när man köper grundboxen). Jag hann upp en bra bit, nästan 2500 p innan jag sålde av alltihop och började spela Space Marines. Jag hann åka på ett par fantasia fanatic i Umeå, några stora konvent i södra sverige (lincon, gothcon) och lite sånt innan det blev dags för 'Nids. Dem målade jag upp/klart en svettig vecka i januari 2006, och sen dess har de fått representera mig på slagfältet lite här och där, gothcon och lincon 2006, lincon 2007 samt Nrok's roe-turneringar. Fantasy har jag tittat på, köpt lite figgar men aldrig målat och inte heller spelat. Hösten 2006 blev det en vända Confrontation också (Lions) men det spelet verkar ha dött ut tråkigt nog.
    Jag bor/pluggar egentligen Civ.ing. i Linköping men just nu är jag i Chile på utbyte, därmed ofrivilligt pausad från allt vad figurspelande och målande heter. Räkna med att se mig med en ny armé lite här och där med start nästa höst!
  • Tjaa... slänger väl inte en liten presentation jag också.

    Heter Johan Dyrlind och kommer från malmberget (gällivare kanske säger mer?). Har flyttat till Umeå för ca 2 månader sen och börjat plugga civilingenjör. Började med warhammer någon gång i samband med att lotr filmerna kom, det drog upp mitt intresse för fantasy och jag och en kompis började gjuta egna fantasy tennsoldater. efter att ha blivit less på de tåkiga figurerna så fick vi syn på lite warhammer i en affär och köpte för att måla dem, sen bar det bara vidare med mer figurer och lite spelande. Började med dvärgar (alltid gillat dvärgar i fantasy) men blev snabbt intresserad av Skaven som verkade lite galna och humoristiska. 40k tog det lite längre innan jag gav mig in på, men skaffade iaf lite catachans som lades ner fort och gick sedan över till tyranids och senare eldar. I fantasy har jag väl ingen riktig arme för tillfället, sålt mina dvärgar och skaven, börjat på beasts och ogres som nu ligger i en byrålåda, har köpt lite nya dvärgar och chaos och sist lite empire. Mitt stora problem är väl att målningsbiten är lite viktigare än spelbiten för mig, men jag gillar ändå att spela. det blir att problem när man vill lägga ner tid på figurerna och faktiskt vill få det till en arme, det tar en jävla tid helt enkelt.

    Förhoppningsvis kommer det som hänger på FUSK i Umeå få se mig spela lite under våren iaf (kanske ska satsa på vårens fanatic, men med mina spelkunskaper så kanske det är bättre at hoppa över det ;) )

    Har mitt nick Rorin sen någong ång kring det att jag började spela warhammer, någon nam,ngenerator spottade ut det har jag för mig, sen har det hängt kvar i både spel och forum här och var, så skulle tro att några känner igen nicket iaf.

    Blev en lite lång presentation men men...
  • Goddag mitt riktiga namn är Per Johanssn som nog många redan har gissat från den ganska dåliga omskrivningen jag använder som signatur.
    Mest så lirar jag brädspel just nu men jag har både en marin arm`e och två flottor till det ypperliga spelet batelfleet gothic som jag mer än gärna använder så om ni råkar ha en flotta själv och känner för att spela eller bara vill testa meddela mig så ställer jag gärna upp.
    Bor i Hörnefors 3 mil söder om Umeå kunde dock inte vara med i årets Fanatic ty både universitet och sjukdom konspirerade mot mig för att hålla mig hemma.
    På sagda universitet så håller jag just nu på att studera till lärare för svenska och SO ämnen.
    Har för mig att jag just nu är 24 år gammal, gammal är man och äldre blir man :).
    Sitter förnärvarnde som sekreterare i styrelsen för F,U,S,K den lokala föreningen i Umeå så ja jag är den som har minst att säga till om och har mest att göra efter ett möte :).
    Hoppas att folk kommer att trivas på detta nyöppnade forum och jag hoppas att det kommer att ansamla en stor grupp lojala anhängare över hela vårt gurk formade land.
  • Hej.
    Klas Lundqvist heter jag och jag kommer från Skellefteå. Jag började med 40K som åttaåring under Second edition. Min storebror introducerade mig oavsiktligt genom att tvinga mig måla upp hans Space Orks. Han hade målat en själv och sade åt mig att måla de andra likadant, men jag var mer intresserad av att testa schackrutor och detaljer som de 'Eavy Metal-målade figurerna på lådan. Mina första egna figurer var en låda Catachans och en låda Genestealers. Det blev snabbt tydligt att Genestealers var mitt kall, och de som var på Fantasia Fanatic 07(höst) fick kanske se effekten av detta beslut. Jag slet åt mig 'Stealers och ett gäng större 'Nids och spöade skiten ur min storebror trots att jag inte kunde reglerna eller hade någon bra koll på taktik. Jag sprang mina supersnabba Stealers mellan skydden, fick in dem i närstrid och slog tärningar på kommando.
    Third edition innebar en helt ny era för mig. Mina Tyranider tappade helt sina superkrafter, men jag fick istället äntligen lära mig reglerna. Vad som följde var ett febrilt skiftande mellan arméer.
    Nu bor jag i umeå och har egentligen aldrig gjort färdigt en hel armé som jag blivit nöjd med. För mig består Hobbyn av 60% Planering, 30% Målning och (maximalt) 10% Spel.
    Att måla är det som ger mig mest nöje, men jag gillar verkligen att spela också, så jag önskar att jag hade tid att göra det mer.
    Jag har en 2,4 årig dotter, en Läkarstudent till sambo och studerar själv Kognitionsvetenskap.

  • Right, kanske lika bra att introducera sig själv också. Heter Johan Sandström, bor i vännäs, är tjugotre och tenderar att kallas kak-johan eftersom jag ofta bakar saker och tar med till föreningen. Försöker få ihop en skyttegravsarmé IG byggd på bretonnian men at arms (det blir bättre än det låter) men just nu ligger jag efter med infanteriet på grund av ett stort antal stridsvagnsprojekt.. Jag tycker inte om hur Chimeran eller Leman Russen ser ut, så jag bygger egna varianter på Tiger-chassin. Annars har jag också en stor Space Marine armé (runt 6000 poäng om man räknar allt) men det är flera år sedan jag la till några ny modeller till den. Jag är tyvärr mindre intressarad av målning än att bygga om stridsvagnar, men jag lär mig så sakteliga.

  • Jerry är vad prästen sa när han kastade vattnet på mig. Kommer ifrån Göteborg och har lirat 40K sedan -03 och fantasy sedan -05. Kanske ny i Gemet men brukar säga mig vara en farlig motståndare i 40k iallafall. Rullar runt med mina IronWarriors (som GW har regelbantat bort) och mina Imperial Guard. Håller på att försöka komma in i Fantasy också med mina Chaos och Ogre´s. Lika bra att lära sig reglerna den hårda vägen dvs spela spela och spela.
    Förutom Warhammer så missbrukar jag musik allmänt väldigt mycket och har ett flertal basar, gitarrer och ett trumset. Men det här är nog fel forum att ta upp det på ;)
    Lev väl.
  • Yo, jag är känd som Åström.... Christer Åström.

    Min första armé var 40k orker och min andra är deamonhunters (som många tycker är coola)

    Har som de flesta ca 7-36 olika hemliga projekt där ca 5 är arméer.
    500 pts fantasy dwarfs också.

    Jag är bäst på att med mina deamonhunters illustrera glorious charges och att dom dör ärofullt.
    Inte en fullfjädrad spelare än fast jag kanske har fel, grey knights är väl inte kända för att vara lätt-spelade.

    Hänger på föreningen de flesta tisdagar och brukar då störa/ge massa bra idéer till kak-jofan aka´ dragontear.
    Gör även detta med andra på föreningen.

    Jag känns igen på mitt långa bruna hår och mina svarta km-byxor och ofta svarta t-shirt/piké.

    Jag fyller för övrigt år den 29 october så när jag skriver detta fyller jag år!
    (Grattis Christer. Åh tack, du tänker alltid på mig, Du är så romantisk..........)
  • Hej jag heter Andre´Holmlund och jag bor utanför sävar. jag har spelat många figur spel under mina år men förra hösten blev jag intresserad av Flames of war :) för närvarande har jag ca 6000 points ryssar och ca 4500 point tyskar. Som det ser ut nu håller jag på med att få folk i umeå att börja spela FOW samt att jag är med och fixar en turnering på 600 poäng i december.
  • Aja, lika bra att presentera sig kanske.
    Simon Johannesson här, är lite av periodare men har börjat synas på FUSK lite igen på senste tid. Brukar oftast mest ströva omkring och observera min omgivning då jag inte försöker måla klart min Savageorc Speedfreek armé.
  • NasNas
    edited 31 oktober 2007 11:06

    Tjena Kristoffer heter jag, är 25 år och kommer ursprungligen från Boden, men är numera bosatt i Umeå. Pluggar gör jag dock inte utan jobbar som annonsförsäljare. Jag började med Warhammer precis när 5:e upplagan släpptes, började med High Elves, men fastande definitivt för Chaos när Realm of Chaos - boxen släpptes. Jag har gråtit många bittra tårar över att Chaos Gifts/Rewards är borta. Efter ett avbrott på nästan 10 år kände jag för att starta upp igen i somras, så nu fyra månader senare så har jag redan hunnit med att gå runt planlöst i FUSK-huset några gånger samt att ha haft lika roligt som det gick dåligt (spelmässigt) i Fanaticturneringen.

    Men nu är leken över, min ställföreträdare i Warhammervärlden hade ett ordentligt utveckligssamtal med de högre makterna i måndags. Förutom att han konstant piskrappandes tvingades se samtliga avsnitt av Kvinnofängelset i ett streck, var en hårsmån från att bli en dreglande geléklump, så blev han fråntagen sitt Khornemärke. Dock fick han en sista chans och till sitt förfogande har han nu en liten pålle att sitta på samt en hel del nya trupper. Så till nästa Fanatic så kan ni räkna med att min general har stenkoll på alla regler, agerar efter en utarbetad plan och ingen slå-scatter-dice-för-var-jag-ska-gå taktik och bokstavligt talat inte skickar sina Chosen Knights ut i skogen för att jaga dvärgzeppelinare. Så bli inte förvånade ifall ni träffar på ett gäng blåslagna och haltande vildmän på power-yogapass på IKSU i vinter. Vi bidar vår tid.

Sign In or Register to comment.