Mordheim - Sisters of Sigmar

edited 27 december 2007 14:52 in Figurspel

Funderar på att dra igång Mordheim igen, och jag är därför ute efter ett nytt warband. Mitt tidigare warband sprang iväg och förökade sig till en bretonnia armé, så det är lite tomt på warbandfronten just nu.

Det enda warband från grundspelet som jag aldrig sett någon använda är Sisters of Sigmar, så hur kan man motstå att börja spela dem?

Här är listan jag funderar på;

Matriarch 70gc Sigmarite Hammer 15gc Steel Whip 10gc Holy relic 15gc Sling 2gc Buckler 5gc (it's on the model...)

Sister superior 35gc Sigmarite Hammer 15gc Hammer 3gc Sling 2gc

Sister superior 35gc Sigmarite Hammer 15gc Sling 2gc

Sister superior 35gc Steel Whip 10gc Sling 2gc

Augur 25gc Steel Whip 10gc Dagger 0 Sling 2 gc

5 x 1 Sigmarite Sisters 125gc Hammer 15gc Sling 10gc

2 Novices 30gc Buckler 10gc

Det är tänkt att Novicerna ska göra det som novicer gör bäst; Springa först, ta några smällar på sin buckler och sälja sig dyrt åt motståndaren, varpå de andra i gänget kliver över deras stela kroppar och ger igen. Resten av taktiken är väl ganska uppenbar, göm de dyra killarna bakom de billiga, och hoppas på att slippa möta Reiklanders eller alver.

What say you?

Kommentarer

  • Men abel har ju redan börjat med sisters... :o
  • Haha, ja i så fall blir vi två :)

    Sa inte du att han skulle spela Undead?

  • Jo, det trodde vi alla tills han dök upp med ett gäng omålade damer :)
  • värst vad alla blev tjejtokiga :)

    Ser ut som en stabil lista. Sisters special weapons är ruskigt bra. Funderare: kanske är holy relic onödig? En av skillsen för sisters är väl en routtest reroll. Ld 8 med reroll, kanske senare ld 9, är stabilt. Finns även en spell som ger +1ld för matriarken..usch! :P

    En miss i houserule häftet är att slings är 5gc istället för 2 , så du måste cutta lite guld någonstans om du vill ha lika många slings. Vi ville försämra slings och bringa dem i partitet med short bows. Med nya reglerna (sling 5gc, +1 as) är shortbows aningen bättre på longrange, dock med kortare range, och slings är bättre på shortrange (2x fire) Detta fungerar som en nerf av framförallt skaven men också sisters, då båda dessa warbands är de som annars kan mass-slinga sönder det mesta.

    Vi får ta en snackis kring houserulsen på plats, så inga houserules är spikade än. Denna känns dock balanserad och välbehövd :)
  • :)

    Bra att veta...

    Hur är det med crits? Går de fortfarande genom rustning?

  • Nä crit = dubbla wounds bara. Vi har kört det några matcher och det känns bra, både smidigare och critsen blir inte lika avgörande. Det gör också andra alternativ än 2x handwepons bättre; tex sköld, buckler eller 2handed weapons.
  • Ja rustning blir ju bra mycket bättre, och daggers / slings mycket sämre... värt att tänka på :)

  • Husreglerna ser riktigt bra ut. Dramatis personae hur gör vi med dom? Hired swords? Ska alla vara tillåtna?

  • Ingeting bestämt, men jag tycker att vi borde gå utifrån vilka hired swords som är officiella. Det skulle innebära att alla i grundboken, imperial assassin, tilean marksman, beasthunter, roadwarden, highwayman och the merchant kan användas.

    Dramatis personae tycker jag vi skippar, dom är inte så balanserade
  • Vi får se om jag fortfarande kommer spela Sisters... jag har en annan idé på gång nu :) Roligare med olika warbands enligt mig.

    Hade nya VC modellerna kommit hade det definitivt blivit undead, nu känns det inte så värt att börja med dem när de nya modellerna är i antågande.

  • Ok, låter kul seto! Kan tillägga att mr Ledin är intresserad av att vara med, men har inte bestämt sig för något warband han heller. Peter har byggt ihop ett gäng stegar att komplettera terrängen med, men vi saknar bra material att bygga hus av än så länge.
  • Jag har förslag på hur man kan fixa marienburgers också, för som dom är nu är dom lite risiga. Jag tycker vi gemensamt kan se till att balansera upp ett warband om man vill köra ett av de nu lite sämre. Så gillar du stilen på ett warband så go for it! :)
  • Jag tycker Marianenburgers ser rätt feta ut, att handla för 600g från början gör att man kan få rätt mycket snask :)

    Men det förståss vad gör det, en minotaur tar dem ändå på knät och smiskar upp allt som kommer :p
  • Marienburgers är ju vassa i början, men tappar i längden om man inte tweakar dom lite imho :)
Sign In or Register to comment.