Regelfråga: Snikrot's Pappa

edited 5 februari 2011 12:45 in Warhammer 40k

Tjenare! Jag tänkte ha ett gäng warbosses och kommandos i min Ork armé. Om jag sätter Snikrot med ett gäng Kommandos i reserves tillsammans med en warboss, får warbossen hänga med dem in i fiendens deployment zone? Snikrot använder inte outflank så jag ser inte riktigt varför det inte skulle gå.

Kommentarer

  • edited 5 februari 2011 17:21

    "Do Kommandos have the Ambush special rule? No.

    Does Snikrot's Ambush rule use the word 'confer', 'grants' or 'gives', 'exchanges' or the phrase 'has the special rule ' or similar phrasings as is the typical GW wording for special rules that apply to a whole unit? No.

    Therefore, do the Kommandos in Snikrot's unit have the Ambush special rule when joined by Snikrot? No.

    Does anyone believe that unit containing only Snikrot (with Ambush) and Kommandos (without Ambush) may not come in from any board edge? It would be very hard to argue this.

    Therefore the unit itself does not have and does not require Ambush itself in order to take advantage of Snikrot's usage of the Ambush special rule.

    Can an IC be in reserve? Yes.

    Can an IC in reserve join a unit in reserve? Yes.

    Is the IC part of the unit when the reserve roll is made? Yes.

    Would the IC be able to come in from reserve on the normal reserve table edge with Snikrot and the Kommandos? Yes.

    Snikrot's special rule (not a unit rule, but his specifically) says that when he becomes available from Reserve, the unit he is in may come on from any table edge. The IC is part of the unit, but does not gain the Ambush special rule (per p48), but then, neither do any Kommandos. So if the Kommandos can Ambush with Snikrot, so can the attached IC.

    Infiltrate/Outflank isn't usable as any sort of precedent here. Infiltrate is a USR that's explictly called out in the IC section as being lost when dissimilar units join. Units with Infiltrate must be specifically declared as Infiltrating or Outflanking during deployment. They are, if you will, in a separate "type" of reserve and must enter using the Outflank procedure defined in the rulebook when they arrive. However, a Snikrot unit using Ambush is not explicitly using Infiltrate. They're simply in "normal" reserves and use Snikrot's ambush qualifier to move on from a board edge of choice, rather than using the Infiltrate rule to qualify for Outflank and make an Outflank roll."

    .

    Stulet från Warseer, längst ned sida 4

    Detta är också min personliga åsikt i frågan. Dock har jag förstått att det inte kommer vara tillåtet på Fantasia Fanatic.

  • Jag är ledsen men jag skulle säga att han inte får det. tror inte att regeln är gjord för att snikrot ska komma in från baken med två warbosses i klädda mega armour(säger inte att du tänkte göra det men ni förstår min tanke gång hoppas jag). tycker själv inte om när man utgår från att efter som det inte står specifikt att han inte får det så får man göra det lite "det står inte i reglerna att efter att jag slagit mina tärningar kan jag vrida på dom tills jag får önskat resultat och go with it" Jag tycker man ska försöka förstå tanken med regeln inte vad man kan vränga orden till att betyda. mina två cent

  • Är lite tveksam i det hela då ForceMajeurs inlägg inte riktigt stämmer med vad jag läser ut från regeln. Regeln säger ju klart och tydligt att Snikrot och hans enhet kan läggas i reserv, och om de gör de kan de komma in var de vill. Det står inte Snikrot, his unit and any attached characters kan läggas i reserv och komma in var de vill.

  • Alla enheter kan väl läggas i reserv? Även då karaktärer som väl i reserv joinar grupper.

  • Mot mig är det helt okej. Kan dock se poänger i båda sidors argument.

  • edited 6 februari 2011 12:08

    Reglerna i 40k är alltid en kombination av BRB (big rule book) och codex. Inget av dem fungerar helt för sig självt utan hänvisar till varandra.

    'Independent characters' (hädanefter IC) och 'units' delar inte regler med varandra om det inte specifikt nämns i regeln. Alla IC har 'move through cover' och 'skilled rider' enligt BRB. Skulle t.ex. en warboss på en bike joina en grupp kommandos skulle IC'n inte kunna använda 'skilled rider' därför att kommandos saknar denna. Dock har alla IC och kommandos 'move through cover' vilket skulle innebära att den regeln gäller.

    Enligt Codex Orks har Kommandos och Snikrot 'infiltrate'. 'Infiltrate' kan bara användas ifall en joinande IC också delar denna specialregel (enligt BRB).

    MEN: I BRB står det skrivet att en IC som går med i en 'unit' räknas vara en del av denna 'unit' på alla sätt och vis förutom i närstrid. Där det finns det speciella regler som täcker upp undantagen från att en IC räknas som en del av en unit på alla sätt och vis.

    Att vara del i en unit ger automatiskt inte ut specialregler. Det är just därför 'skilled rider' eller 'infiltrate' inte fungerar mellan IC och kommandos. Hur är det då med 'Ambush'?

    • 'Ambush' gäller Snikrots 'unit'. Enheten Snikrot är köpt till. Rätt eller fel?

    • Snikrots 'unit' (kommandos) har inte 'ambush' själva, men regeln är definierad så att den gäller hela enheten och därigenom får hela gruppen göra deployment enligt 'ambush' även fast alla modeller i 'unit' inte "har" regeln. Rätt eller fel?

    Punkterna ovan är tagna utifrån Codex Orks, nu kombinerar vi detta med BRB för ett komplett set regler

    • En IC som joinar en 'unit' anses vara en del av denna i alla lägen utom närstrid. Rätt eller fel? (vara del av gruppen och få del av gruppens regler är två helt olika saker)

    • En IC kan joina en grupp kommandos med snikrot. Rätt eller fel?

    Och så slutligen.

    • Varken Kommandos eller någon av Codex Orks IC har 'ambush'. Men de anses vara en del av samma 'unit' som Snikrot. Ambush gäller den 'unit' Snikrot är köpt till. Snikrot's 'unit' får således göra en deployment enligt 'Ambush'. Om du svarat rätt på punkterna ovan finns det bara ett svar på detta sista påstående.

    Det är inte ett läge med dubbla negationer (att det inte står att jag inte får). Däremot, enligt reglerna, är det fullt möjligt. En IC får bara ta del av en regel om det specifikt nämns i regeln. 'Ambush' formulerar klart och tydligt att den gäller hela enheten (som vår kära IC ingår i)

    Är detta ost? Självklart. Det är en väldigt kraftfull kombination som fick mig att darra av både förväntan och förskräckelse. Mången turneringsarrangör bör fundera kring lämpligheten att tillåta en sådan kombination. Men när man spelar utan komp-mallar eller straffande husregler är detta legalt.

  • Här skulle man ju kunna titta hur SWE-faq:en tolkat det hela och använda det som riktlinje... Om ni nu inte kan komma fram till det själva. :)

  • Snikrot är inte en IC utan en uppgradering som köps till en vanlig trupp. Codex Ork p99. Logiska följden är då denna: 1# Commandos uppgraderas med Snikrot och får Ambush. 2# Warboss joinar ovanstående enhet varvid alla specialregler som warbossen inte har försvinner. BRB p48 3# Om Warbossen joinar commandotrupen med Snikrot kan de inte använda Infiltrate eller Ambush.

  • edited 6 februari 2011 20:50

    Narogh: En Painboy är en uppgradering till en squad nobs. En painboy ger regeln 'Feel no pain' till sin 'unit'. Är du av åsikten att en assignad Warboss/Big mek/Wierdboy inte får dra nytta av en painboys 'Dok's tools'?

    Det är samtidigt fint att jag argumenterar min ståndpunkt medan du stirrar dig blind på p48 utan att se till hur en IC är inräknad i snikrots unit.

    Men om vi tar ett "liknande" exempel från en codex släppt efter Codex Orks, nämligen Codex Imperial Guard.

    'Gunnery Seargant Harker' är en uppgradering till en 'Veteran Squad' (p62, p98). Harker ger sig själv och sin grupp tre 'universial special rules'. Dom får tre USR som inte kan överföras till IC enligt BRB p48. Dessutom nämner Harkers regel (Catachan Devils) att den gäller "his squad", notera då även att gruppen han köps in till heter 'Veteran Squad'.

    Hade Snikrots 'Ambush' varit formulerad i stil med "Snikrot and his kommandos" hade jag förstått dig och hade dessutom aldrig ansett att en IC skulle vara inräknad. Men nu är det inte så GW valt att formulera 'Ambush'.

    Harker ger regler till sin squad (veteran squad).

    Snikrot delar inte ut någon regel till någon. Snikrot personligen använder en regel som påverkar fler än honom.

    Att följa din logik är att säga att Sergant Telion (Codex Space Marines, p88) inte får använda 'Voice of experience' ifall en Captain/Chapter master/Librarian/whatever tittar på. Precis som med Snikrot är dessa regler som inte innehas av någon annan än specialkaraktärsuppgraderingen (hm... ska det särskrivas?) och rimligtvis gäller även om en IC befinner sig i samma 'unit'

    edit: tog bort felaktighet

  • Hur brutet är det i praktiken att komma in med en grupp comandos med två bossar från fiendens deployment ? Kommandos är väll inga supermonster i närstrid och det känns som att man exponerar dom två bossarna för väldigt mycket risker.

  • Tänk på tonerna gott folk svårt att läsa av vänliga leenden i texterna men väldigt lätt att låta bitsk och jag tror inte att folk vill slänga spadar på varandra och om ni nu vill det finns det sandlådor lite här och var i svergie.

    Efter att ha satt mig ner och läst har jag kommit fram till: skilnaden på painboy och snikrot är att i wordingen står det att Pboyien conferar regeln till sin squad och att det i regelboken på pekas att independents inte tar bort specifikt feel no pain och en drös andra regler. Men i wordingen på snikrot står det bara: snikrot and his unit may be placed in reserv inget om att det conferass till caraktärer och på sida 48 brb står det unless specifid in the rule itself the units special rules are not conferred upon the character, and the characters special rules are not conferred upon the unit (vilket betyder att ic inte borde få feel no pain om dom joinar en nob enhet med pain boy). vilket gör att du har en karaktär som joinar en squad och låser den efter som han inte kan ambusha för att det inte specifieras medan det speciferas att snikrot och komandosarna kan det.

    Telions 'Eye of vengeance' är en modelspecifik regel som bara gäller han och har inget med hans enhet eller andra karaktärer att göra och 'Voice of experience' står det att han får använda på medlemar av hans squad inte unit så det är även det nått helt annat.

    På harker står det att han and his squad have infiltrate, stealth och move through cover vilka alla även där tas upp av brb Ic får inte infiltrate eller move through cover men de får stealth (står i faq tiller BRB gör telion sjukt värd).

    Hoppas det gav nån klarhet.

  • Tar då och ber om ursäkt ifall jag låtit onödigt hård. Vet att jag har en tendens att låta nedvärderande på forum (damn you inner troll!.. please feed me)

    De olika andra codexexemplen tog jag upp för att poängtera hur jag såg på saken. Harkers 'catachan devils' anser jag gå i linje med argumenten "mot" därför att han specifikt delar ut USR till sin squad. Det var inte där för att styrka varför snikrot ska få kramas med G. Thraka

    'Eye of vengeance' råkade smyga med av misstag i stridens hetta. Editerar bort den.

    Men till saken. Nej, IC tar inte bort FNP. Men när man spelar en painboys "confers feel no pain to his unit" som om att det innefattar joinande IC utan att någon (mig veteligen) klagat på det känns det konstigt att man skall tolka annorlunda i ett (för mig) jämförligt fall. Snälla GW, ny ork FAQ nu.

    Jag tolkar det inte som om att snikrot ger bort en förmåga. Jag tolkar det som att hans förmåga får andra modeller att göra någonting de inte borde kunna. Som exempel tog jag då upp Telion då denne kan få andra modeller att "bryta mot reglerna" och göra någonting de själva inte har regler för.

    Ska även komma ihåg den viktigaste regeln, ni vet den där i början av sidan två i BRB. Så länge de båda spelarna är överens får man göra precis hur man vill. "-the choice is entirely yours"

  • Ett annat argument FÖR är ju den knasiga tolkningen av Stealth USR som gör att du bara behöver på en modell i en enhet för att den ska funka, enligt fluffet för att han "berättar för de andra var de ska gömma sig".

    I såna fall skulle ju Snikrot kunna berätta för en Warboss att han kan följa med honom på en promenad runt spelbordet, sen om Warbossen skulle lyssna är ju en helt annan sak! ;0)

Sign In or Register to comment.