Är WFB mer balanserat än 40k?

edited 26 januari 2011 04:43 in Off topic

Är verkligen WFB mer balanserat än 40k? Ser att det står lite här och var, men förstår inte vad som menas. I vår förening talar alla WFB spelare hela tiden och olika comp-mallar och restriktioner och hur bra de är eftersom de balanserar spelet så att alla arméer ska ha samma möjligheter att vinna. Uppenbarligen så är då spelet inte så balanserat att alla har samma möjligheter. 40k spelarna talar nästan aldrig om det. De gånger vi gör det är när vi ratar det eftersom vi anser det inte behövs och bara är löjligt. Nu är vi 30-40 medlemmar i föreningen. WFB spelarna hävdar ett WFB är mer balanserat men har inte något bra svar på frågan. Någon här som har det?

Kommentarer

  • Vad är godast, ljus eller mörk choklad?

    Vad är roligast fotboll eller hockey?

    Vad är skönast sommar eller vinter?

    Vissa frågor har inga rätta svar, beror helt på vem man frågar

  • edited 26 januari 2011 06:44

    enligt MIN åsikt finns det saker som är bra/dåliga i båda spelen. tiddigare var fantasy mycket mer obalanserat men med nya editionen har den blivigt väldigt stabil. restriktioner finns i båda spelen, hur många eller stora det är beror ofta på vart det är man befinner sig och hur mct poäng man spelar.

    vilket som är mäst balanserat går nig inte bestämma, folk tycker olika saker är olika viktiga i spelbalansen och därmed tillkommer olika definitioner på vad som ska tas in i beräkningen och i vilken grad.

    det är bara att axeptera, du kanske tycker en sak och någon annan anorlunda, axeptera att ni ser på saken ur olika perspektiv och fortsät inte argumentera att just DITT spel är det bästa/balanserade.

    mörk choklad, fotboll, vinter.

  • Mörk Choklad, Fotboll, Sommar.

  • Jag håller med svaren ovan, visst - finns argument för båda spelen (både för och emot). I slutändan beror det ofta på vad man har för erfarenheter själv, vilka spelare / arméer man spelar med/emot osv.

  • Vit choklad, inget av dem, sommar.

    Men just med huvudfrågan vill jag nog uttrycka det så här:

    Det är helt olika spel. De har ett visst spelmekaniskt skelett gemensamt och en del innehållsmässiga likheter med representerade arméer, men där slutar likheterna. Visst finns det belägg för en diskussion kring spelens balans, men det är en väldigt het fråga som inte lär sluta vackert... (flame war alert issued!)

  • Mörk Choklad, Spela Fotboll titta på Hockey (TV spel också Hockey) Sommar på vintern och vinter på sommaren. Jag har ingen erfarenhet alls av 40k men att man inte har några restriktioner på 40k och en hel del på fantasy kanske säger någonting? Vilket spel som är roligast är väl en smakfråga antar jag. Jag har aldrig förstått hur det kan vara en het fråga vilket spel som är roligast, känns faktiskt lite verklighetsfrämmande. Alla vet ju redan att det är World In Flames som är roligast.

  • En annan riktigt het flame war-varningsfråga är om vilket spel som behöver/inte behöver taktik ;)

    Men jag vet inte, intrycket av att komp-mallarna verkar ge vissa arméer 500p mer än andra känns som en klar indikator för någon form av skevbalans. Men jag ska inte säga nånting egentligen om WHFB, verkar vara väldigt roligt vilket är anledningen till att jag smått håller på och starta en armé i det.

    Gällande WH40k spelbalans tycker jag den är väldigt bra i överlag. Finns några få saker som skulle behöva balansjusteras som alltid, men ingenting som jag tycker är sådär överdrivet. Tycker att codexskrivarna gör i mångt och mycket ett väldigt bra jobb i balans även om man ibland undrar vad de egentligen rökte på när det skrev vissa enheter/regler ^^

  • Jag ska var lite nyskapande här.

    40k är mer balanserat.

  • edited 27 januari 2011 03:21

    Nu ser jag att folk tycker att 40k är mer balanserat...MEN

    om vi ska titta på comp mallar, på senaste fanatic var det samma restriktioner i båda spelen (typ förbjudet att ha dubbla av 3 olika enheter i spelet.) PLUSS att fantasy förbjöd special caracters. Att vissa armeer fick +500p var i förra editionen, nu kanske vissa är fast där men det finns faktiskt ny information och regler. andvänd dom.

    MEN i fantasy såg vi också att det till synes sämsta listan (ogers) och andra (enligt spelarna) riktigt dåliga listor (bretonia) och dom placerade sig OTROLIGT högt (top 5). jag vet inte hur det är i 40k men jag tror inte att det var några grey knights/dark angels eller andra dåliga lag där uppe. Kan det vara så att 40k spelarna har battre axepterat att vissa lag är sämre och inte sedan bryr sig, medans i fantasy man försöker ge alla samma förutsätningar.

    obs: jag tar inte ställning för ngt spell. läs min tidigare kommentar.

    PS: herr_nilzzon, vit choklad var inte valbart, du bryter mot reglerna. Jag åkallar dea för regeltolgning.

  • Jag har dålig koll på 40k men det jag kan säga om 8th fantasy är att spelet har fått en bra extern balans mellan arméerna. Interna balansen i många böcker har blivit sämre. Fantasy fungerar nog utan restriktioner men det skulle nog bli väldigt många standard 1a arméer.

  • edited 27 januari 2011 09:47

    Olika choklader är goda vid olika tillfällen. Sommar och vinter är sköna på olika sätt. Ishockey är mycket roligare än fotboll. Vissa frågor har svar.

  • Måste ju självklart in och tala om att warmachine/hordes är mest balanserat ;)

    Lite mer on topic så tycker jag överlag att 40k haft en bättre balans när jag spelat. Finns alltid extremsaker att göra men tycker inte under den tid jag spelat att det funnits lag (eller vad ni nu vill kalla det ;)) som i friendly games känns löjligt mycket bättre i 40k, fantasy däremot har jag stött på sånt (framförallt deamons i förra editionen). Däremot verkar fantasy ha styrts upp lite i nya editionen och 40k tycker jag själv fallit lite (tyranids börjar halka lite väl långt efter trots ganska nytt codex t.ex). Så under större tiden jag spelat tycker jag 40k haft bättre balans men i nuläget tror jag det är relativt lika balansmässigt

  • MEN i fantasy såg vi också att det till synes sämsta listan (ogers) och andra (enligt spelarna) riktigt dåliga listor (bretonia) och dom placerade sig OTROLIGT högt (top 5).

    Skit bakom spakarna ;0) Det handlar alltså även till stor del om VEM som spelar, hur de gör det och vad deras målsättning är.

  • @Trukson Mycket sant det där, vet många som spelar arméer som är långt ifrån optimerade helt enkelt för att de mest är ute efter 5 avkopplade matcher utan prestige och chans att möta nya personer.

Sign In or Register to comment.