Empire fråga: Statetroops

edited 22 januari 2011 09:15 in Warhammer fantasy

Funderar på att bygga ihop en fantasy arme, empire lutar jag mot och kikar runt lite på listor på internet för att se vad som verkar vara "Värt" att ha med.

Just gällande core och statetroops är jag lite undrande. Tidigare så minns jag att den föredragna statetroopen var swordsmen, men nu i dom flesta listorna så ser man halbeirders och ofta stora block på 40st, finns det någon anledning till detta med nya editionen osv? Någon som kan förklara lite för mig.

Övriga tips för en (förhoppningsvis) framtida empire spelare?

Kommentarer

  • I senaste editionen av warhammer fantasy finns det så kallade Steadfast och Horde. Steadfast gör att om du har fler ranker än motståndaren slår du breaktests på omodifierat Ld.

    Horde innebär att om du har 10+ i bredd i ett regimente, får du slå med +1 rank (så du har du 4 ranker med 10st så får du slå med 30st figurer). Redan i grund så får man slå med 2 ranker i bas nuförtiden (dock får du bara slå med 1 attack om du inte står i främsta ranken).

    Eftersom halbardiers är relativt billig, blir det riktigt lätt att på så sätt få in ett bra antal attacker. Swordsmen, däremot, tjänar inte lika mycket på Horde (även om de tjänar på Steadfast), och deras sköld + hand weapon ger dem inte längre +1 save, utan detta är nu istället ett 6+ ward - oftast endast mer värt om fienden har S5+).

    Andra tips är att - enligt mig - så är mortar:n en av spelets mest prisvärda warmachines. Utöver det beror det lite mer på vad du vill spela. Empire är ett ganska bra lag på så vis att de kan göra det mesta relativt bra. Tillgång till alla 8 lores of magic t.ex. är grymt nice. Billiga hjältar ett annat plus. En armélista full av core som är prisvärda/billiga, knights som core m.m. gör att man kan göra lite vad man vill. Nu när GW dessutom gått tillbaka till %-satser istället för "ett visst antal max choices" gör att de tjänar mer på att vara så pass billiga som de är.

    Vet inte om jag kan komma på så mycket mer, spelar mer 40k på sistone.

  • Vad som är bra eller dåligt ska jag inte gå in på men det finns ju en hel del internationella forum där man kan få tips om vad den rådande trenden är just nu för Empire. Jag har själv suttit och pillat med milisboxen och måste säga att det är en av dom bästa boxar jag köpt, det finns så otroligt mkt bits och grejer och vill man ha en lite luggsliten look på sina figurer så är den utmärkt.

  • Halberdiers var mycket sällsynta i förra editionen eftersom swordsmen ansågs göra allt halberdiers kan göra, fast bättre. Men nu med horde-regeln och steadfast-regeln är halberdiers mycket mer användbara och vanliga. Att man spelar med många i en enhet beror helt enkelt på att de är billiga och att 40 stycken innebär många, många attacker då de används 10 i bredd, som horde. Har man en general of the empire kan de dessutom ha ett magiskt banér och då ofta razor banner vilket ger dem armour piercing. Med 30+ attacker, styrka 4 och -2 i save blir de extremt prisvärda!

    I övrigt är empire en väldigt kul armé att spela tycker jag, just på grund av variationen och möjligheterna att spela på många olika sätt. Vill man ha många knights går det bra eftersom de är core, vill man ha mycket skytte är det inga problem och vill man spela med mest stora block av infateri funkar det också bra. Dessutom kan man spela många präster och horder med flagellanter, vilket kanske inte är det bästa man kan göra, men det är coolt :)

    Jag rekommenderar också militia boxen, många coola figurer, mycket bits och 20 figurer per box... annars är ju batallion lådan väldigt prisvärd och ger en bra start till en ny armé.. state troops, lite skytte, knights och några greatswords blir ju en stabil start.

  • Jag föredrar Swordmen då de har ws och i 4 (halberdiers har 3) sen har Greatswords blivit mycket spelvärda i 8th ed. Som Empire spelare så samlar man som på sig nästan allt just för att den armen går att spela på så många olika sätt. Men ett måste är mortars, som tidigare sagt mycket prisvärda. Har testat spela några enheter i horde men jag kan inte säga att jag varit nöjd med det.

Sign In or Register to comment.