Fancy Fanatic

dea
edited 4 mars 2011 08:07 in Turneringar / konvent

Fancy Fanatic är tillbaka!!

Lördag 5 Mars 2011

Tremanna lagturnering med samma upplägg som ETC i både 40K och Fantasy. På Fancy Fanatic spelar vi figurspel och äter god mat, för de som vill med alkohol och kostym.

Anmälan har börjat och görs på Fantasia eller på telefon 090-770360. Det kostar 1000:- per lag och då ingår en lunch/middag (meny kommer att dyka upp i den här tråden senare). Pga av att det är tillåtet med alkohol så har vi en 16års gräns på turneringen (självklart måste man vara över 18 för att få dricka, kommer vi på någon under 18 att smaka på alkoholhaltiga drycker så kommer hela det laget att kastas ut från turneringen) . All dricka man vill ha får man ta med sig (det kommer inte att finnas något att köpa på plats). Tidigare Fancy Fanatic har vi haft klädkod, det kommer vi inte ha denna gång men ser ju jättegärna att deltagarna ändå klär sig för en festkväll.

Det kommer att finnas plats för 20 lag fördelat mellan 40K och Fantasy (uppdelningen beror helt enkelt på vilka som anmäler sig först).

Turneringen hålls i Druidgården i centrala Umeå (Storgatan 67, ingång från gården). Fråga oss gärna på Fantasia om vägbeskrivning. Vi spelar 1500p i båda spelen och självklart är målat ett krav (laget med snyggaste arméer kommer att prisas på något sätt)

Restriktioner 40K:

Följande enheter/items får det bara finnas en av i din lista (en enhet eller ett item):

  1. Nobbikerz
  2. Lash of Submission
  3. Seer Council
  4. Thunder Wolves
  5. IG Battle Psykers
  6. Manticore

Vi tillåter inga allies från Daemonhunter och Witchhunter Codex

Självklart spelar vi med de senaste uppdateringarna till bl.a Dark Angel och Black Templar

Restriktioner i Fantasy:

Här är det lite mer grejer, vi ska bl.a annat prova några av magirestriktionerna till Fanaticen

  1. Alla Rare choices är 0-1 (0-2 för High Elves)
  2. Max tre Warmachines
  3. Max antal skott en armé får/kan skjuta är 40 (gäller endast vapen med en räckvidd över 20" och ej magiska attacker)
  4. En enhet får inte kosta mer än 375p (inklusive alla enhets uppgraderingar) och inte innehålla mer än 40 modeller.
  5. En magiker får endast ha tre spells (gäller även horrors). Du får alltså inte köpa en magiker som har fler spells och bara plocka tre. Spells som automatiskt följer med en magiker räknas inte, ej heller Tomb Kings och Ogre Kingdom. Bound Spells räknas inte som spells för detta
  6. Inga lordlevel namngivna karaktärer
  7. Vi plockar bort alla nummer 6 spells (slår ni en sexa när ni väljer spells får ni helt enkelt välja en annan istället)

Följande magirestriktioner "lånar" vi från ETC

Magic Restrictions: - Apart from Winds of magic and Channeling, an army may only generate 2 PD/DD per magic phase.
- You may have units/abilities that actually would generate more than 2 extra dice, but any excess dice are lost
- Some magic items/abilities count as generating dice toward this limit.
- “Count as” items/abilities may never exceed a cumulative 2 PD/DD per phase. This means that if you take the Book of Hoeth, you may not take any other items that “count as adding PD/DD”
- All modifiers are applied from the army list and will not change during the game.

Detailed description Apart from winds of magic and through the channeling rule, an army may only ever add 2 dice to its power or dispel pool in each magic phase. Any dice added to the pool, regardless of source (generated, stolen, stored from previous magic phases, generated by magic items/abilities to boost spellcasting before or after the casting attempt, produced by spells, lore abilities, and so on) count. Excess dice are simply discarded and cannot be used in any way (i.e. - they can’t be stored).

If a dice is stolen from the opponent’s pool, but your army has already generated two extra dice, the dice is removed from the opponent’s pool and then discarded.

Some special items and abilities DECREASE the limit of power or dispel dice you can add to the pool. We refer to those as “count as” items. What this means is that, if your roster includes one “counts as 1 Power Dice (PD)” item, your army can only add 1 power dice (instead of the usual 2 dice) to the pool in each of your own magic phases of the entire game (regardless of whether the item is destroyed or used up). Please note that you cannot have a combination of items that would decrease the limit of extra power or dispel dice to below zero.

Item restrictions: - Power Scroll is banned - Each Loremaster ability counts as generating 1 PD each magic phase - Any item that auto-dispels a spell counts as generating 1 DD each magic phase. - Folding Fortress is not allowed

Army Specific Restrictions:

  • Dark Elves: Pendant of Khaleth flyttas till Arcane Item
  • Dwarves: Each spellbreaker/spelleater rune counts as +1 DD. May generate Max. +4 dispel dice instead of +2
  • High Elves: Vortex Shard counts as +1DD; Book of Hoeth counts as 2PD and 2 DD; Banner of the World Dragon counts as +1 DD
  • Lizardmen: Beclaming Cogitations counts as +1 PD and +2DD; Cupped hands counts as +2PD
  • WE: Wand of Wych Elm counts as +1 DD
  • Warriors of Chaos: Infernal Puppet counts as +1 PD and +2DD; Tendrils of Tzeench and Conjoined Homunculus both counts as +1 PD.

Laget kan bestå av blandade arméer eller flera av samma. Matcherna spelas individuellt men poängen från alla tre matcherna räknas ihop till resultatet

Här hittar ni scenarion till 40K

och Fantasy

Anmälan görs lagvis (och ha gärna ett lagnamn redo). Betalning kan göras i butik eller på vårt BG 648-3093 (märk betalningen med lagnamn eller en spelare namn)

Turneringen startar 13.30 och vi kommer att spela till ca midnatt. För de som vill forstätter festligheterna efter det.

Schema
12.00 Insläpp
13.30 - 15.30 Match 1
15.45 - 17.45 Match 2
17.45 - 20.00 Middag
20.00 - 21.30 Match 3
21.45 - 23.45 Match 4
23.45 > Fria aktiviteter:-)

Säg gärna till om ni tycker jag har glömt någon information

Andreas

Fantasia

«13456

Kommentarer

  • låter skit kul!

  • Det ska bli tokkul!

  • Jag antar att det inte är någon klädkod,?

  • Stämmer bra det (och nej man får inte komma naken)

  • Fan vad snabbt det gick! Får önska er som var snabba nog en rolig turnering och mig själv och mitt tilltänkta lag bättre lycka nästa gång :P

  • Va faen?! Skandal, korruption i ledningen, mutkolvar! Bah! Jag skall ha min egen turnering, och ingen får komma...

  • :o Man hinner knappt se tråden och så är platserna slut! Jag ska göra som Kapten här ovanför, göra en egen då ingen får komma...

    Får man komma bara för att titta på och ta med egen mat eller är det "strictly invited only"? :D

  • wille kunde jag vara med i ert lag vore bra att veta lite mer säkert (:

  • och kockarna kommer ev att lägga e och annan rolig svamp i maten för lite extra knorr på såsen(åh visterna av matcherna) Och av 6packet öl som första pristagaren vinner ha ja hört^^ eller?

  • Det bästa med detta är att jag kan ta hissen upp från min lägenhet iförd morgonrock för att vara med. Lovley.

  • du sa krypavstånd!!! ;D

  • Får man se en deltagarlista så man vet vilka de lyckliga få är?

  • ja precis, man vill ju veta vad man ska möta:)

    vi är tre tokiga kockar på ett lag

  • edited 12 januari 2011 00:41

    Blir så djäkla kul att komma ner och få skiten spöad ur sig ännu en tävling här ska drickas finöl och glidas runt på bästa humör.

    Vendetta ditt lata kretin du måste ju vara på hugget jag har suttit vid datorn och klickat update på forumet sen förra fanaticen när jag hörde att denna turnering var på gång har slitit ut 4 musar och frugans tålamod men anmäld blev man =P

  • Vi har ny lokal på g, vilket skulle innebära plats för fler

    Så boka inte upp er även om ni inte fick plats, kan vara löst på måndag (intresse anmälan kan göras redan nu)

    I övrigt blir konceptet lika som tidigare

    //Dea

    Funkar det för kockarna med fler spelare??

  • Härligt the more the merrier

  • Nej men för fan! Då tappar jag ju min hissavstånd!

  • Kan intresseanmäla Malcolm, Alexander och Victor om det nu skulle finnas plats. ;)

  • Då det diskuteras lottning i andra trådar på det här dorumet, tänkte jag passa på att fråga hur det är tänkt att det skall fungera på denna turnering?

  • Var skall man anmäla matallergier, etc? Tänkte bara då jag är såpass kinkig att jag är glutenintolerant.

  • Var skall man anmäla matallergier, etc? Tänkte bara då jag är såpass kinkig att jag är glutenintolerant.

    Skicka en viskning till kristofferthorneus så styr han upp det

  • la inte kristoffer upp en mat tråd här på forumet någonstans?

  • Nu har jag uppdaterat första inlägget med all ny information. Vi skippar Laid Back Fanatic och kör ett klassiskt Fancy Fanatic. Lokalen var sjukt nice så jag tror det kommer att bli en riktigt kul turnering,

    Ny lokal innebär mer plats så är ni sugen är det bara att slänga in en anmälan.

  • Lista över anmälda lag dyker upp under onsdag

  • Då det diskuteras lottning i andra trådar på det här dorumet, tänkte jag passa på att fråga hur det är tänkt att det skall fungera på denna turnering?

    De två lagen som möts kommer att lotta vilken sida som börjar välja motståndare, efter det turas man om. Det lag som inte fick välja motståndare väljer bord.

  • Då kommer Morgonrockspiraterna (Lejon, Victor och Malcolm) att komma in med avgiften imorgon Onsdag till Fantasia! Håll en plats, för vi är taggade. ;)

  • Fan, satan, ynk...

    Det här med att ha träffat tjej i Göteborg ställer till det för mitt Fanaticspelande. Måste kolla hur hon hade tänkt sig sitt sportlov (som börjar den dagen).

    Annars hade jag varit toktaggad på att dra ihop lag och åka upp. Och att spela i frack eller stilig väst är ju bara för bra!

  • Dea! Nu säger jag till på skarpen! Byt datum. Jag kan ju inte vara med. Druidgården.... Jag behöver ju inte åka taxi hem= billigare, myyyyyycket billigare = fler figurer köps i en viss butik.....

  • finns det några tyglar till alla oss power gamers ;)

Sign In or Register to comment.