Regelfråga: Assault vehicle

edited 2 december 2010 11:14 in Warhammer 40k

Hej! Det dök just upp en fråga här. Enligt Codex Space Marines får man alltid assaulta om man lämnat en Land Raider. Detta betyder alltså att jag kan skjuta med rapid fire eller använda Run och ändå utföra en charge när jag lämnat en Land Raider.

Kan någon argumentera grundligt för varför detta INTE stämmer?

Kommentarer

  • edited 2 december 2010 11:34

    Det står att modeller som hoppat ut kan assulta rundan de gör detta. Det tar inte bort de normala restriktionerna/reglerna för att få assulta. Vad regeln gör är att du får assulta från en land raider fastän den är closed-topped, något man inte får göra normalt sett.

  • Du kan inte assaulta med en grupp samma tur som du har skjutit med rapid fire om dom som skjuter inte har relentless-regeln och dom får på samma sätt inte assaulta om dom har sprungit om dom inte har fleet-regeln. Vanligtvis så får man inte charga ut ur ett fordon som har rört på sig om det inte är open-topped, det är den regeln som regeln "assault-vehicle" är istället för...

  • Jag har inte boken framför mig, men jag har för mig att Codex säger "Alltid får charga". Visst kan det tolkas som att det även gäller när man gör andra no-nos?

  • Nej. Det står "Models disembarking from a Land Raider after the vehicle moved may assault". Det betyder att den gör en override på regeln om att man inte får charga ur ett fordon som rört sig. Precis som Open-Topped är en regel som gör en override. Om du lastat ur en Open-Topped fordon och skjutit Rapid Fire får du inte chargea heller.

    Om det var en regel som faktiskt hade någon som helst täckning hade vi nog sett det här nere i regelböjar-södern för läääääääÄÄÄÄäääänge sedan. :)

Sign In or Register to comment.