Snö på baser

edited 17 november 2010 11:38 in Figurmålning etc

Sitter i skrivandets stund och målar upp gamla hederliga Valhalla imperial guards och funderar på ett tidigt vinter tema. Problemet är att jag vill ha lite snöfläckar på baserna. Tips på något som ser ut som snö? Jag vet det finns en tråd om detta tidigare men jag hittar inte igen den. (Och va snäll och nämn inte gws snö tack. Enoug said :p). Tackar för alla tips som kan ges

Kommentarer

  • Sitter här i ungefär samma sits som du, nämligen att jag ska basa min armé med bl.a snö-aktiga baser. Efter att ha sökt på internet ett tag så verkar det som att de flesta (och vad de anser funkar bäst), är att blanda bikarbonat med PVA glue, några droppar vatten och i vissa fall lite vit färg (speciellt om du kör trälim istället för PVA eftersom trälim gulnar med tiden).

    Har tänkt testa detta någon gång senast nästa vecka (måste införskaffa lite flock & dylikt först innan jag kan basa figurerna). Så får vi se hur det blir.

    Gissar på att det finns flera andra alternativ, så du kan alltid kolla på olika figurspelsforum under deras painting/modelling-trådar. That's what I did.

  • Sweet stuff. Nu när du säger det så bikarbonat dealen där har jag hört något om. Något bra dvs :p. Testar och får se hur det blir. Tack igen

  • Har testat lite lätt och måste tyvärr erkänna att bäst utseendemässigt är ju bikarbonat historien men enklast, snabbast och så vidare är ju, suck, GW flocket. Det ser rätt ok ut på håll och får duga sålänge. Ska försöka få upp bilder i helgen.

  • Jag har en burk GW-snö. Är det nått att ha?

  • edited 17 november 2010 16:10

    Använd bikarbonat snön är det korta svaret, billigast och riktigt bra resultat. Sen finns det vansinnigt mycket bättre snöflock än GW's. Jag har också sk. microballoons för ett väldigt fint resultat. Viktigaste lärdomen är att använda ett lim som inte gulnar...

    Tidsskillnadet mellan flocka med bikarbonat och flocka med gwsnö är väl nån minut per figur men det tycker jag det är väldigt värt.

  • Annars så Galeforce 9 (?) eller va den nu heter, är rätt så najs om man krämar på ordentligt med lim bara!

  • Vad är felet med GW-snö? Om man blandar det med trälim of målar på på basen så borde det väl bli helt ok? Jag sitter på 2 burkar. :)

    Några tips?

    Theo

  • Jag använder GW-snön till mina Chaos, och tricket är att jobba i lager. Måla på utspätt lim, flocka, låt torka. Måla på nytt lager lim. Flocka om man vill ha mer snö. Upprepa med lim ovanpå. Alltid lim som sista lager, för att ta bort "fluffigheten" på snön.

  • Nice! Det låter riktigt smart. Får prova det. Tack. :)

    Theo

  • edited 4 januari 2011 06:22

    Min erfarenhet är att inte behöver böka till bikarbonatet för att få det att funka. Jag skippade hela blanda-pva-med-vatten-och-lite-vitfärg och körde bara en rejäl klick PVA och sen "doppa" i bikarbonat, vilket funkade bra. Se till att ta rejält med PVA bara, annars blir det för genomskinligt efter att det torkat, vilket gör att snön ser gråaktig ut.

    Går riktigt snabbt och resultat blir bra.

Sign In or Register to comment.