Ta bort färg

Hur tar man bort färg på gammla tenn figurer någon som vet?

Kommentarer

  • T-Röd använder jag! Låt dem ligga 24-48 timmar så löser (haha ordvits ftw) sig allt!

    Annars så fick jag ett anonymt tips om såpa men det har jag bara provat på plast men där funkade det skitbra! :D

  • Aceton, bromsvätska.....tror till och med det finns en gammal tråd här på forumet som avhandlar samma ämne men jag är för lat för att leta!

  • Jag kan seconda såpa. Typ billig gul- eller grönsåpa. :)

    Theo

  • På just metallfigurer går det även med "tyngre grejor". Har för länge sedan även testat med bensin med gott resultat.

    Tumregeln är att allt som går på plast, går på metall, men inte tvärtom... för stoppa inte i en plastfigur i bensin eller liknande petroleumprodukter, eftersom du då kommer att ha en oformlig plastmassa efter ett tag.

  • själv använder jag såpa först biter inte det använder jag t-röd detta har jag använt på både plast resin och metal utan problem har dock aldrig figurerna i mer än en max två dagar och resinen har jag inte haft i mer än ett par minuter.

  • När jag läser om tråden. Jag kommer inte ihåg om jag prövade med en ork där... möjligt... eh.. isåfall ligger den kvar... hmm....

  • T-röd har jag använt mig mycket av, i det har jag låtit plastmodeller ligga i två dagar utan problem. Sedan användning av en tandborste man inte planerar ha i munnen med och lite arbete så är det fixat. Men jag skulle nog rekomendera engångshandskar och att göra detta på ett ställe som är lätt att städa eller liknande då det kan stänka lite från tandborsten. Engångshandskarna är för att slippa bli sjukt torr om händerna helt enkelt.

  • edited 5 januari 2011 08:45

    Det är väl fördelen med bromsvätska. Den är inte hemsk mot händerna och luktar inte en massa. Även såpa klarar dessa kriterier.

    T-röd, aceton mm, är tyvärr väldigt uttorkande på händerna.

    Tidsmässigt är bromsvätska inga problem. Plastmodeller tål en vecka eller mer utan problem.

  • aceton är det bästa, har testat allt genom året osv. inget slår det i min mening räcker med 1h sen är dom rena, använd en gammal tandborste för att få bort allt gammal i groparna på alla figurer

  • Löser inte aceton upp plastmodeller?

  • Tråden handlade om tennfigurer. Men ja, aceton löser upp plastmodeller illa kvickt.

Sign In or Register to comment.