Hjälp att måla guld

edited 14 oktober 2010 14:35 in Figurmålning etc

Som titeln säger så skulle jag behöva lite hjälp med att måla guld. Jag funderar på att måla lite Dark Angels och känner för att måla en hel del guld på dem, detaljer och sånt, men även kanske lite större delar som axelskyd och liknande. Så om det finns någon målningsguru som kan sträcka ut en hjälpande hand skulle det uppskattas mycket.

Kommentarer

  • Hur mycket tid är du beredd att lägga ner? Här är en hyggligt snabb metod:

    1. Grunda boltgun metal
    2. Drybrusha shining eller burnished gold
    3. Washa sepia
    4. Washa ogryn flesh
    5. Highlighta med mithril silver
  • edited 14 oktober 2010 15:26

    Jag kör det här (ovanpå svart undercoat):
    1. Vallejo Tinny Tin
    2. Vallejo Brassy Brass heltäckande.
    3. Vallejo Glorious Gold highlight.
    4. 50/50 mix Glorious Gold/Mithril Silver extrem highlight.
    5. 50/50 mix Sepia/Leviathan Purple wash.

    Tar ett tag, men blir ganska snyggt.

  • Jag håller med NilssonHarHund. Den metoden är bra, men jag skulle inte "drybrusha" guldfärgen. Space marines är rätt problematiska dock. Så fort det blir någonting större än en detalj så blir det svårt med guld.

    1. Brazen Brass
    2. Shining gold highlight
    3. Ogryn flesh wash
    4. Shining gold highlight

    Går smidigt :)

  • Håller med Hive Mind, lätt och blir snyggt.

  • Viktigast är väl att fundera på om du ska ha mörk eller ljus guld. Dvs basera på Burnished Gold eller Shining Gold.

    Tror även senaste White Dwarf hade en halvsida om guld på High-Elf snubben de hade målningsguide på. Både text och bild där.

  • Beror på hur många modeller och/eller hur lång tid det får ta, men jag vet med säkerhet att följande funkar:

    -Med old-school-färger:
    1. Basecoat Burnished Gold (helst på Bestial Brown/Scorched Brown undercoat)
    2. Måla på shades med outspädd 2:1:1 Orange/Chestnut/Brown Ink enligt NMM
    3. Måla på highlights med Burnished Gold-Mithril Silver-Skull White (snåla med vitan!) enligt NMM

    Idén är att använda NMM-teknik, men med metallicfärger. Blir skitsnyggt.

  • Min guldmålarmetod är ungefär densamma som den i WD 370, fast jag använder inget rött då det blir lite mer som brons då enligt mig, och det är ju guld vi vill ha! ;)

    1. Börja med en 1:1 mix av Scorched Brown och Shining Gold.
    2. Highlighta med Shining Gold.
    3. Highlighta yttligare med Burnished Gold.
    4. Wash med Devlan Mud och fyll igen befintliga linjer, öppningar och dylikt med Chaos Black.
    5. Lägg på ännu en Highlight med en 1:1 mix av Burnished Gold och Mithril Silver.
    6. Highlighta kanter och upphöjda ytor med en 1:2 mix av Burnished Gold och Mithril Silver.
    7. Måla tunna linjer med Mithril Silver längst ut på de yttersta kanterna.

    Tidskrävande? Ja! Svårt? En aning. Värt det? Absolut! :D

  • måla shining gold, washa chestnut ink eller liquitex ersättare, burnt sienna, highlight shining och sen burnished gold. klart.

  • Tackar tackar för alla tips. Ska ta och prova några och se vad som passar

  • Pröva även att washa med lila dvs. komplementfärgen till det guld "gula" ger en skarp men clean skuggning.

  • Wow, det hade jag aldrig tänkt på. Ska testa nästa gång det blir något guld.

Sign In or Register to comment.