Behöver hjälp VC

Hej jag är lite sugen på att fixa mig en VC arme till fantasy men jag är ju en Noob så lite hjälp skulle behövas tack

fråga

  1. hur funkar VC i 8ed??

  2. är start arme lådan värd att köpa.

  3. är det många som gör horde enheter numera ?? alltså 10 gubbar bredd.

  4. lite bra tips att tänka på...... hjälp tack :)

«1

Kommentarer

  • Jag tycker att vc funkar helt okej i 8 ed :) jag skulle väl säga att startlådan är värd att köpa även om jag inte köpt den själv Under fanaticen så spelade jag två horder och det fungerade bara bra. Tips har jag lite ont om då jag inte är den bästa spelaren ^^

  • Tror de fungerar ganska bra, men har inte spelat så mycket själv. Känslan är lite att de flesta arméer kan se ganska likadana ut, med ett par block Ghouls som Core (möjligtvis något Skelettblock), Grave Guard med Great Weapons som special (gärna 30+ stora i Horde) samt Vargulf / Wraiths som rare. Toppa med Lord, Wight King BSB och ett par vampyrer med lämpliga kit (tänk Regbanner, Helm of Command).

    Om startlådan är värd eller inte beror helt på vilka saker du vill spela med. Corpse Cart är inte alls dålig (speciellt i kombination med Ghouls) och ett par (kanske 20) Zombies är klart bra även om du inte köper några från början, eftersom du fortfarande kan raisa Zombies under matchens gång och de är fortfarande väldigt nyttiga. Så egentligen står det och faller på om du vill ha Skelett eller bara Ghouls som core.

    Det är inte så många enheter som kör Horde vad jag har sett, men om det är några enheter som gör det bra så är det Ghouls och Grave Guard.

    Bra tips att tänka på; Det är stor skillnad att spela VC (och flera andra arméer) på lägre poäng jämfört med t.ex. 2500. Speciellt så i 8:th edition där magin avtar lite i styrka med större arméer (eftersom antal dice är samma). Av den anledningen, försök proxa / låna en armé och provspela mot din vanliga motståndare för att se om det verkar vara något för dig.

    Lycka till!

  • Tack för all hjälp... men var för måste man bara köra med ghouls eller skellet som core kan man inte ha båda eller blir det problem för raisa magin??

    zombies måste väl vara bra på att binda upp folk med för dom är ju billiga va?

  • Man kan köra med båda, men Ghouls är bättre poäng för poäng. Skelettens störta fördel är att de kan ta command group, så de kan både ha Standard (med t.ex. Warbanner) samt en musician. Musician är grymt bra med VC i 8:th ed eftersom du kan reforma, gå och sen kasta Van Hels för att charga något oavsett om de står framför, bakom, eller bredvid dig. Har man Grave Guard kan man göra samma knep med dem istället (och mycket bättre än vad Skeletten kan), men har man inga GG så är det nog bra med minst en enhet skelett.

    Items som Ghoulkin och de olika Summon-diciplinerna påverkar antingen Skelett eller Ghouls, och därför brukar man oftast köra antingen eller.

    Zombies är billiga med VC mått mätt, men jämfört med andra arméer så kostar de bara en poäng mindre än Marauders, Empire killar, Men at Arms osv osv. Jämfört med alla dem är de riktigt usla på att slåss. I 7:th ed kunde man gå in och knyta upp vad som helst med Zombies, i 8:th ed kommer de försvinna nästan dubbelt så snabbt och är inte längre värd poängen (enligt mig).

  • Hur stora block ska man ha då? är 30st för lite eller och är det bättre med djup i blocken eller fixa så man får 10 i bredd?

  • kör du ghouls så är det ganska bra med lite djup då dom inte har någon save men 30 funkar väl ^^

  • jag har köpt startlådan +3lådor med ghouls så nu har jag 40 ghouls 20 skelett och 20 zombies och vagnen som följer med start lådan.. men det blir väl ochså 5st carn whraits och lite GG hoppas jag samt 1eller 2 vampyrer så det ser ut att bli en blandad arme för min del

  • Najsigt :) jag tror jag ska börja bygga på min arme så jag kan spela mkt ben ^^ skelett låda nästa!

  • Hur funkar det med att köpa lords och heros?? är det i antal på poäng i armen eller i 25%

  • det är 25% vad jag vet :) så lords 25% å heroes 25% ^^ 625p på fanatic :)

  • Hur ska din VC arme se ut??? hade varit kul att veta hur andra tänker.....

  • edited 13 oktober 2010 11:56

    Min VC armé (som det inte gick vidare bra för) ser ut så här:
    Vampire Lord
    Forbidden Lore (Death)
    Dark Acolyte
    Avatar of Death
    Walach's Bloody Hauberk
    Blood Drinker
    Obsidian Trinket
    +1 Magic Level

    Vampire
    Spectral form

    Wight King
    BSB
    Drakenhof Banner

    Wight King
    Skeletal steed with Barding

    45 Crypt Ghouls
    Crypt Ghast

    30 Skeleton Warriors
    Champion
    Standard Bearer

    Corpse Cart
    Balefire

    15 Grave Guards
    Full Command

    5 Black Knights
    Full Command
    Barding

    9 Cairn Wraiths
    Tomb Banshee

  • Har inte black knights blivit sämre med 8ed?? visst får dom inget march move? kan vampyrer ta Spectral form cool... hur många power/dispell dice fick du med den här armen? 9 Cairn Wraiths skulle jag inte vilja möta :)

  • Black Knights får marshera som vanligt, men Knights i allmänhet är nog lite sämre eftersom många infanteriblock numera är Steadfast, så man kan inte räkna med att springa över allt i en runda. Samtidigt är ju ett 2+ save "bättre" i 8:th edition eftersom det används mer. :)

  • power/dispel dice varierade ganska mycket då man slår fram hur många man får varje runda. Klart vampyrer kan ta spectral form, det e ju en vamiric power ^^ enda nackdelen är att dom inte får något annat :/

  • Så då spelar det ingen roll om man har 2+ eller 3+ i save som cavalry men vad är det för skillnad då på medium cavalry och heavy cavalry...? vad gör Steadfast?? Vadå slår fram power dice...? sorry för att jag frågar så mycket men som jag sa förut så är jag en Noob :)

  • steadfast är att när du har fler ranker än motståndaren så blir du stubborn. i 8ed så slår du i varje runda två tärningar för att se hur många powerdice du får. Motståndaren får lika många dispel dice som den högsta av de två tärningarna. sen så kan varje magiker "channel", dvs du slår en tärning för varje magiker och på en sexa så får du en extra power/dispel dice. Max av varje är 12 st

  • Marshal Zhukov G.K.: Ett litet tips, få tag på regelboken och läs genom den ett par gånger ;)

  • Taavo: Jag har beställt boken men jag har inte fått den ännu.... :) samt många frågor var ochså om 8ed

  • Jag tror han menade att det var 8:de editionens grundregelbok du skulle läsa. Det blir lättare att se hur din armé kan tänkas fungera efter du fått ett helhetsgrepp om grundreglerna.

  • Kan ju tänkas att den finns på nån butik i Umeå så man slipper vänta på beställningar

  • Jasså det visste jag inte... ;) jag har beställt arme boken inte grundregel boken

  • arméboken kan nog finnas där också

  • Det är bättre pris på nätet.

  • De brukar finnas visnings-ex på butiken inne i stan...

  • Tack det vet jag ochså... med det är ju bra att ha ett eget ex ochså :)

  • alltså jag hoppas att dom har faqat vampyrens etheral för annars så får han inte joina något om någon har läst vc boken..

  • btw är en 5 knights och en 15enhet gravegards inte så najs vad ska dom göra...

  • wraiths har vunnit matcher för mig, dubbla vamplord funkar bra. STORA block plus graveguards med barrows gw och en av lordsen med vad det nu heter itemet som snor lordens ws om denna inte är i cc. thats a winner combo

  • jag spelade med de modeller jag hade ^^' som sagt så gick det inte så bra :P

Sign In or Register to comment.