ETC Preliminary Army Restrictions

edited 5 oktober 2010 07:59 in Warhammer fantasy

Folket på ETC har just släppt det första restriktionsförsöket till 8:e editionen. Nu när vi har kört en Fanatic skulle det vara intressant att höra vad alla har att säga om dessa och om vi möjligtvis bör fundera på att använda dem inför nästa turnering.

Till restriktionerna!

Kommentarer

  • edited 5 oktober 2010 08:24

    Intressant att de går in och gör stora förändringar i fundamentala delar av reglerna, men som de säger så är ETC en lagtävling och man måste komma ihåg att det är balanserat därefter. Att distrupt bryter steadfast och att man får LoS! mot Dwellers m.m är dock bra tweaks..

    De vekar också vara inne på att banna vissa dubbla rare och t.om vissa specials. Fördelen att begränsa magin på de sätt de gjort kontra Magic Flux är ju att man kommer åt vissa items/förmågor lite bättre. Ex Lizardmenspelare kan inte ta en scroll ifall de tar Beclaming cogitations eller Loremaster ifall de tar Cupped hands.

    Skulle inte ha något emot att spela efter de restriktionerna, ifall man gör lite småändringar, typ lägger in ett tak på max skyttar.

  • Just disruption, steadfast och att det bara krävs en rank för det tycker jag ändrar spelet lite för mycket för min smak. Möjligtvis att man räknar cavalry som två modeller i det fallet som det föreslagits i diskussionstråden.

  • En del bra grejer. Tycker dock det här känns onödigt: Unit sizes of are limited as follows: - Infantry costing 5 points or less: Maximum 40 models/unit - Infantry costing 6-9 points: Maximum 30 models/unit - Infantry costing 10 points or more: Maximum 24 models/unit

  • Det är nog inte aktuelt heller som restriktion på FF då det är en del scenarion som tar bort de värsta dödstjärnorna.

  • Även om jag inte spelat fantasy så mycket än så tycker jag att många av deras förslag ser vettiga ut, det jag kan ställa mig ifrågasättande mot är den låga förmågan att öka på sin magi i for av PD/DD även om det verkar vara en vettig idé att kappa den. Det andra jag funderar över är deras låga kappning på enhetstorlek baserat på poängkostnaden, tycker den är lite väl låg.

    I övrigt tycker jag verkligen om att disrupt bryter steadfast, men håller med om att det enbart ska krävas en rank för kavalleri och att infanteri fortfarande behöver två ranker.

  • Håller med om att många saker är vettiga, men tänk på att det är designat för ETC som lagturnering och inte för vanliga turneringar.

    Den största skillnaden är som ni redan nämt säkert enhetsstorlekarna, där de uttryckligen säger att det är till för ETC.

    Saknar också lite saker i listan, om saker ska räknas in på DD kontot, varför är inte Black tongue med?

  • Jag håller med om att begränsningen på enhetsstorlek är onödig, speciellt om disrupted tar bort steadfast. Annars så gillar jag allt! Jag tycker att allt känns genomtänkt och att de har riktat in sig bra på saker som jag har stört mig på i 8:e

Sign In or Register to comment.