Uppgradering av forumet

2

Kommentarer

  • Kan man göra polls i detta forum?

  • edited 4 oktober 2010 12:15

    Inte ännu vad det verkar, tyvärr :/

    länk till diskussion på vanillas hemforum

  • Har rensat ut alla kommentarer om färger i och med att vi ändrat färgschemat. Blev gult istället för Lila som off-colour den här gången, men det har ni säkert redan märkt. :)

    Vet redan om två saker som ska fixas (färger för citat och layout för tabeller), men övriga saker får ni gärna kommentera på!

    Har också ändrat tidsstämplarna på tidigare inlägg, numera ser man även klockslaget för äldre inlägg än de från senaste dygnet.

  • Väldigt nice! Jag tycker sidan hackar lite mer när man scrollar, men det kanske bara är för mig..

  • @Johan Forsell: Lade in alla dina förslag på ändringar, men tog bort våra kommentarer i den här tråden för att undvika förvirring. :)

  • Ser att det finns en bugg med ÅÄÖ om man skriver t.ex. @Hemlighållaren, har buggrapporterat det till Vanilla.

  • Vet redan om två saker som ska fixas (färger för citat och layout för tabeller), men övriga saker får ni gärna kommentera på!

    Fixat!

  • Tycker det blev jättefint, särskilt färgerna. Men skulle man inte kunna använda en annan font för vanliga texten? Jag tycker den känns lite stel och tråkig, och en storlek för stor. :)

  • edited 14 oktober 2010 09:05

    Varför kan man inte klicka på "stridshammaren" längre för att komma till översikten?

  • Men skulle man inte kunna använda en annan font för vanliga texten? Jag tycker den känns lite stel och tråkig, och en storlek för stor. :)

    Har du några konkreta förslag? :) Om du är CSS-certifierad kan du ju alltid leka runt med Firebug för att testa hur det fungerar. Tror dock inte att mindre text är en bra idé, för på en bärbar dator (typ den Mac som jag skriver från nu) är det nästan i minsta laget redan.

  • Varför kan man inte klicka på "stridshammaren" längre för att komma till översikten?

    lagat!

  • Tycker den nya lay-outen är helt OK. Enda som jag inte är helt nöjd med är valet av font till när man skriver i inläggsrutan. Låt det vara Verdana eller liknande. Känns bättre.

    Sen är storleken, precis som Trollhoer påpekat tidigare inget som är positivt. Den är för stor. Rubrikfonten borde minska en storlek, precis som storleken i inläggen. Vi är ju figurspelsnördar och är vana vid att se små detaljer. Bara minska fontsize! ;)

    Noterar även ni när jag ska till att skicka iväg inlägget, att "Skicka kommentar knappen här nedan till höger ser lite "miffo" ut. Den ser helt hoptryckt ut jämfört med Redigeria, förhandsvisn, spara, tillbaka osv.

    (P.S. Plus i kanten för gulmarkerad Redigera kommentar. Kanske även spotfärg på Skicka kommentar? D.S. )

  • Att fontstorlekar upplevs olika är troligen ett resultat av att datorerna i fråga har olika fonter installerade. Har man inte Helvetica installerat används Arial istället. Dessa båda fonter har olika grundinstorlek. Jag gissar att Setomidor trixar på sin Mac (där Helvetica är standard), medan ni som tycker den är för stor troligen sitter på windowsmaskiner (Arial).

    Om Seto byter till standardfonten för webben Verdana borde det se likadant ut för alla.

    Annars kan vi vänta in CSS3 där man kommer kunna bifoga teckensnitt. ;)

  • Iofs länge sedan jag satt och gjorde någon webdesign, så mina kunskaper är lagom antikverade, men jag tog för vana att ha flera olika browsers installerade bara för att kunna försäkra mig om att få en layout som fungerade både på IE, FF, Opera och Safari... och numera bör man väl även ha Chrome med på den listan.

    Men gärna Verdana. Det typsnitt som bedöms vara det mest lättlästa på skärm. Om det stämmer med att Helvetica är prio, borde man väl kunna lägga en prioriteringsordning på fonterna som ska väljas (om inte annat gick det i Dreamweaver tidigare). Då borde Verdana läggas före Arial.

    Sen med storleken, borde det gå att låsa mot en punktstorlek, istället för "size x". Blir en mer "standardiserad" upplevelse för alla användare.

  • Har faktiskt inte ändrat något med fonterna alls från det tema som jag baserat det nya temat på, men jag ska försöka kolla på det under dagen.

    Sen med storleken, borde det gå att låsa mot en punktstorlek, istället för "size x". Blir en mer "standardiserad" upplevelse för alla användare.

    Det går (nästan), men är generellt en dålig idé eftersom man då verkligen designar utifrån sina egna, låsta förutsättningar och sen antar att det är en bra storlek för alla.

  • Jag kan verkligen inte hålla med om typsnittet - det är alldeles utmärkt och i linje med resten av internet. Jag kollar på forumet på både mac och pc, med safari, chrome och internet explorer -- det är ingen särskild skillnad mellan dessa.

    Det enda som ska påverka hur ni ser texten är upplösningen på era skärmar - med låg upplösning relativt sett till skärmstorleken så upplevs förstås texten som stor.

    Här är en jämförande bild med DN's hemsida - samma storlek dn och stridshammaren

    Det är klart att listan med trådtitlar på förstasidan skulle kunna vara mindre - det är helt och hållet ett designval. Personligen skulle jag tycka att det är synd att minska ner den texten, den är väldigt läsbar som det är nu, och man får större klickbar yta - utmärkt ur ett användbarhetsperspektiv - inte minst när man använder sin telefon.

  • Jag märkte just att symbolen brevid urlet i firefox inte är en svart droppe längre.

  • På 1680x1050 skärmupplösning är den större. Exemplet från DN visar framför allt på att typsnittet är både lite fetare och verkar köra med 1½ radavstånd eller liknande. (För övrigt inte samma typsnitt på sidorna).

  • Om ni tycker fonten är för stor - zooma ut ett snäpp. Problemet löst :)

  • Under dagen kommer vi göra lite bakom-kulisserna förändringar som ni förhoppningsvis inte märker av, men om allting blir svart i någon timme så vet ni varför. :)

  • edited 25 oktober 2010 13:57

    Uppdateringen är klar, men ser att några av era Avatarer slutat fungera. Detta är ganska väntat eftersom vi flyttat runt lite saker på servern, så jag får nog be er att ladda upp dem igen. :/

  • När jag sitter på jobbet med gammalt Internet explorer så funkar inte sidan så bra tyvärr. framförallt så blir det texten besuren till vänster i inläggen.

  • Det är nog inte sidan det är fel på utan snarare den gamla versionen av IE :)

  • Det är även fel på nya versionen av Opera, det bra ut i IE 8. Stridshammaren är kanske pyttemjuk vänlig.

  • Hrm, får kolla upp Opera, att en gammal (hur gammal?) version av IE inte fungerar är inte lika konstigt. :)

  • Jag kör Firefox och det är inga konstigheter.... även om jag inte bemödar mig med IE8 (så jag saknar på så sätt referens).

  • Ett par frågor ang nya viskningssystemet.

    1. Varför försvann vissa viskade trådar man hade i förra versionen av sidan?

    2. Vad exakt gör knappen "radera viskningar"? Tar den bort alla viskningar man gjort i tråden som man för tillfället visar? Tar den bort alla viskningar i tråden man för tillfället visar? Tar den bort alla viskningar man gjort? Tar den bort alla viskningar man gjort och fått? Raderar den internet?

    1. Vet inte, det är första gången någon säger att en tråd saknas. :)

    2. Den tar bort hela den viskade tråden man för tillfället visar (från din synviken). Kanske borde uppdatera texten till att säga det tydligare.

    Märkte också att den länk man hamnar på efter man raderat viskningarna är fel, har satt det på min TODO-list. :)

  • Är fortfarande lite sned på att det är "svårt" (för oss sydlänningar som inte förstår hur man gör) att få in kursiv eller fetstil. Eller länkar. Hade varit najs om det fanns såna knappar istället för att behöva knappa kod själv...

  • @Serpent Det har tidigare funnits en plan att installera WMD-editor, men jag gissar att @Setomidor har mycket anant att göra.

Sign In or Register to comment.