Tale of Historical Painters

edited 11 september 2010 14:48 in Figurmålning etc
De flesta av er har nog hört talas om 'Tale of ____ Painters'. För de övriga så går det helt enkelt ut på att man målar en enhet i månaden i ett år för att i slutet av månaden posta bilder på vad man åstadkommit och njuta av andras beröm, få råd om hur man kan göra ännu bättre samt att få inspiration av vad de andra lyckats med. Man får också en morot att faktiskt göra klart en enhet i månaden istället för att lämna allt grått/halvmålat eller i bästa fall stressmåla upp en halv armé veckan innan en turnering eller storstrid.

Idén med den här ToHP är att peppa upp folk på historiska figurspel som FoW, Blackpowder, Warhammer Historical eller dylikt. I FoW har early war just kommit ut, De lokala Blackpowder-sällskapen ser just nu en övergång till Napoleon-eran med de färgstarka arméerna som det innebär och jag vet att det finns åtminstone några WHH-spelare där ute.

Reglerna är enkla:
-Varje deltagare ska måla en enhet (pluton, bataljon, skvadron, regemente, beroende på spelsystem) per månad. Upp till två månader utan bidrag gör inget, livet har en tendens att inte vara jämnt utspritt över året. Missar man mer än två månader får man gärna försöka måla ikapp.
-Efter att målat en enhet postar man bilder på den här så att alla andra kan visa sin uppskattning.

Så stig fram alla historiska figurspelare.
"Once more unto the breach, dear friends, once more"
-Shakespeare, Henry V

Kommentarer

  • Kan också anmäla mig som förste deltagare. Jag ska måla en Polsk infanteribataljon till FoW och en Fransk Napoleontidsarmé till 'Black powder'. Det kan också hända att det dyker upp något sydstatsregemente som lyckats knuffa sig fram till toppen av att göra-listan.

    Postar några bilder på sydstatare och fransmän någon gång nästa vecka.
  • Jag är på. Ska måla Napoleonic Britter :)

  • Mina historiska projekt inom den närmsta tiden blir att prova ett franskt Compagnie Fusilier-Voltigeur och utökningen av min nordstatsarmé i amerikanska inbördeskriget. Nästa vecka kommer det nog upp en hel del bilder av min unionsdivision.

    Ett mer framtida projekt kommer att bli en preussisk styrka under napoleonkrigen.
  • Jag skulle kunna tänka mig att delta med min sovietiska wwII pluton som jag skal börja med. När skal detta dra igång ?
  • Om ni vill är det väl bara att lägga upp bilder. Annars tänkte jag att oktober skulle bli den första 'officiella' månaden på ToHP, men det finns inget som säger att man inte får tjuvstarta.

    Tänker som jag sa tidigare själv lägga upp några bilder i veckan. Blir nog fransmännen först. Ska bara limma på flaggor på ett par enheter så är dom klara.

  • edited 18 oktober 2010 23:45

    Nu när det tydligen ska funka att lägga upp bilder är det på tiden att jag lägger upp några. Photobucket 1:a batalionen/93rd Linjeinfanteriregementet. Bara Ticoloren kvar att göra


    Dragoner ur 2:a Dragonregementet


    Artilleriunderstöd


    Slaget vid Keyes Cross, Norum, Högvattenmärket för Unionsarméns anfall

  • Det slaget minns jag....... vi får spela mera ASW snart :)

  • Trevligt med lite bilder, sa kanske själv att jag skulle börja med preussare men kände när jag såg warlordgames (i min mening) horribla landwehr att jag heller väntade på victrix lovade österrikare. Och mycket riktigt här är de första bilderna, dock så släpps de inte förens tidigt nästa år. Tills dess kanske jag får nöja mig med att måla vidare på mina andra projekt (Nurgel warriors till fantasy samt inte fullt så tappra rumäner till flames of war). Undrar dock om inte franska kyrassiärer skulle gå att konvertera till österrikiska...

  • Jag gjorde om de allra största bilderna till länkar eftersom de var för stora (den första bilden var precis rätt storlek!)

  • edited 22 oktober 2010 14:42

    Tack Setomidor. Gjorde om den första till angiven storlek men såg ingen skillnad, så jag antog att de redan var rätt. Tydligen inte. Ska tänka på det till nästa gång.

    Zhukov: Jo vi borde köra något mer slag. Tänkte att man kunde köra någon slags kampanj baserad på ett slag, verkligt eller fiktivt, där man baserar nästa slags objektiv och uppställning o.s.v. på hur det förra gick.

    Viktor: Tycker inte att Landwehr var så hemska, har sett bättre, har sett värre. Å andra sidan såg ju Östterrikarna helt fantastiska ut. Väl värda att vänta på. Vad det gäller kyrassiärer borde det gå. Fila ner sidorna på Carabinerns hjälm så kommer du ganska nära. Perrys hussarer går nog att använda utan konverteringar.

  • Vi får prata ihop oss om en kampanj, men annars går det ju bra med att spela enstaka matcher ochså :)

Sign In or Register to comment.