Sjukt snyggt målad figur

edited 30 augusti 2010 15:48 in Figurspel

Spana in metallen på den här figuren:

Fencing Master

Kommentarer

  • Är det bara jag eller ser killen drogad ut? :P

    Gillar skarpt metallen, hudfärgen och blodeffekterna. Såg det inte förrän jag kollade på detaljbilderna på hans blogg men det var riktigt coolt med blodet som rinner från svärdet ner på marken.

  • Riktigt snygg, men lite störd ser han allt ut :)

  • Problemet är väl snarare skulpteringen eftersom målningen är bra. Det är dels posen som inte är riktigt rätt (lite för bredbend och raka ben) och ansiktet som är fel, med klara tyngdpunkten på ögonen. Ska man vara petig, så kanske man kunde förvänta sig bättre ansikte med tanke på övriga modeller på killens blogg och med tanke på att det är en 54mm fig.

  • Hade det suttit en stor pil i hans vänstra axel (som han just vart skjuten) så kunde man förstå varför han står som han gör. Ser skumt ut med den där poseringen. Målningen är mycket bra.
  • herr_nilzzon: Benens positionering är inte ett skulpteringsfel, det är en pose som du inte gillar, du måste skilja på sådana saker och jag förstår inte vad du menar med ögonen, nog har jag sett människor i riktiga världen med drag som de figuren besitter.

    Sen tycker jag det är aningen alarmerande hur du formulerar dig i början av ditt inlägg "Problemet är väl snarare skulpteringen eftersom målningen är bra." Detta antyder på att det jämt ska finnas ett fel på en figur och som det låter på din kritik så verkar det som att du verkligen jobbar hårt för att finna fel i fina figurer. Det gör mig matt att tänka på människor som måste finna fel i det andra gör.

  • Själv tycker jag att hans pose utstrålar attityd

  • Jag tycker att han ser ut som en variant av Steve Buscemi i ansiktet. Vissa människor har begåvats med ett sådant ansikte.

    Killen är förövrigt sjukt duktig, speciellt när man tittar på hans andra figurer på bloggen där.

  • han står som om han vore riktigt djävla trött... eller eventuellt skadad, precis som det ska vara efter en fight :-)
    asasnyggt målad dessutom
  • @pejdor:

    Jag säger inte att det är ett skulpteringsfel, men att kroppshållningen och positionen på benen inte ser så naturlig ut. Inledningen på inlägget ovan var lite slarvigt skrivet. Jag snarare fortsatte på den linje som de ovan skrivit om och utvecklade det.

    Tyvärr tycker jag däremot att det känns som förbannade påhopp i övrigt. Jag letar inte medvetet fel, men jag uppfattar detaljer ibland som andra inte ser eller bryr sig om. Bara för att jag utvecklar min kritik om jag har någon, så utmålas jag som någon slags felletare. Figuren lyftes fram för att den skulle vara otroligt bra. Den är väldigt bra, men inte perfekt. Andra saker som samma målare/skulptör gjort är bättre, varpå missen med ögonen/ansiktet upplevs större.

    Lyfter någon upp en figur de tycker är fantastisk, kikar jag ju självklart på den. Man är alltid ute efter att hitta riktigt inspirerande verk, men om man väldigt fort noterar något som bryter illusionen och inte är 100% och nämner det, blir man kritiserad för detta. Snarare borde det vara självklart att lyfta upp sådant som kan göras bättre och absolut när det gäller de som har topp-betyg på CMON. Denna figur tycker jag har fått ganska korrekt betygsättning med 9.2. Målningen är toppklass - en 10:a, men skulpteringen drar det betyget, (samt några detaljer på basen jag inte är så förtjust över). För alla verkar ju överrens om att målningen är toppen, men ändå ingen 10p på CMON... eller här, för jag är långt ifrån den enda som lyfter fram kritik.

  • Det gör mig matt att tänka på människor som måste finna fel i det andra gör.

    Kasta inte sten i glashus ;)

  • Gillar skarpt hans metall men även pelaren som är i bakgrunden. Men ansiktet och poseringen... Jag vet inte varför jag börjar tänka på en medeltida rappare med uppkäftig attityd. Men duktig målare är han helt klart =)
  • edited 30 augusti 2010 21:32

    Ärligt talat jag gillar inte posen heller vinkeln på höger ben är fel. jag tittade på bilden och tyckte direkt det såg onaturligt ut. målningen och allt annat är fantastiskt bra.

    Och folk skärp er det är så förbannat mycket ryggdunkar på det här forumet så man blir fan illamående ibland, så fort någon kommer med lite kritik så blir det gnäll.

    Ibland har det postats figurer här som man känner att en full babian som kört upp penseln i ändalykten kunnat göra bättre och den får ända 2 sidor cred.

    Man behöver inte vara otrevlig men om någon sätter upp en figur för kritisering så är det helt ok att på peka sådant man tycker hade kunnat vara bättre på ett konstruktivt sätt eller inte säga något alls det blir bara fel när man skriver upp någon som kanske hade kunnat lära sig ett och annat om någon hade gett råd om vad som kunnat bättras istället.

    Jag har då iaf lärt mig mest när någon har sagt vad som inte är bra med mina figurer. (Och jag är inte en bra målare själv ser mig själv som duglig men inte mer)

    Så ni som gillar att berömma gör gärna det men låt folk ha deras åsikt om de inte gillar något.

  • Visst, det är mycket "ryggdunkningar" här på forumet (vilket forum är det inte det på?). Jag säger inte så mycket om inläggen i just denna tråd men problemet är ofta när det gäller figurmålare att det ofta jämförs med det allra allra bästa jämt. Typ "Det är bra men tyvärr inte golden daemon bra, så det är väl OK." Inte alltid en mogen jämförelse tycker jag. Jag säger dock inte att det aldrig är befogat.

    Jag anklagar ingen här eller någon annan specifik. Jag tycker ibland bara, på alla typer av målarforum, att det är tråkigt att vissa alltid ska gå in för att analysera objekten in i minsta detalj. Men det är min åsikt!
  • @ Orith
    Konstruktiv kritik är inte fel, utan främjar utveckling och jag håller med dej att det kan bli väl mycket "ryggdunkning" ibland.
    Problemet är när det känns som att vissa personer här på Hammaren konsekvent gnäller och verkar aktivt söka fel som de kan få gnälla på.
  • edited 31 augusti 2010 11:52

    Det kan vara värt att ha ett underforum för "visa upp vad jag har målat" och ett för "jag vill ha kritik för att bli bättre". Det största problemet på alla forum är oftast i kommunikationen varför man postar figuren. Sen om man verkligen inte vill ha nån form av kritik utan bara pepp och ryggdunkingarför att man ska orka måla klart en armé så att säga, så skriv för all del det.

    Varför blir de här diskussionerna så lätt sura egentligen?* Det är en sak att påpeka felaktigheter i någons resonemang och en annat att hoppa på någons personlighet eller säga att folk är gnälliga. Olika människor tänker olika och de kommer inte att förändra sig bara för att man påpekar det på ett internetforum. Stör man sig ofta på nåns kommenterarer eftersom man inte "klickar" med personlighetstypen så skippa för all del att läsa dom. Om någon går över gränsen för vad som känns rimligt så hoppas jag att moderatorerna finns där. Observant för den ene är gnällig för den andre. Vill man inte ha sin upplevelse förstörd av andras åsikter så posta inte om filmen eller figuren på ett forum och läs inga recensioner (vilket jag ofta tillämpar på t.ex. filmer jag älskar)

    Angående figuren så gillar jag den men jag är störd av hur han väljer att fotografera den vilket gör det väldigt svårt att bedöma kvalitén på målningen. Anledningen ser man klart på sista bilden på skulpteringen. Lägg märke till kontrasten och var ljuset har hamnat. Han har helt enkelt belyst figuren väldigt effektfullt uppifrån vilket gör att vad som är ditmålat och vad som är en effekt av ljuset blir svårt att skilja åt. Figuren kan eventuellt kännas platt i verkligheten... eller inte. :)

    Det är vanligt att historiska målare belyser figurer på det här sättet och på så sätt ser dom väldigt coola ut även om de är ganska dåligt målade, jag tycker att det är onödigt och nästan ohederligt annat än som en kompletterande "effekt" bild i ett montage. Men i Simons fall så har jag hört mycket gott om hans figurer IRL också även om jag personligen inte sett dom.

    *Edit: jag har tänkt lite mer, kanske är det för att vi så gärna vill ha konsensus, dvs. enighet.

  • Anledningen för hans posé är väl för att han sträcker sig efter sitt handvapen? Tycker det var lite intressant att ingen påpekat det tidigare. Att det ser ut som han får syn på något och sträcker sig efter sitt vapen som sitter på baksida ben, vilket även förklarar hans förvånade uttryck.

  • Innan ni kritiserar vill jag se likvärdigt målnings & skulpteringsresultat från er som ger denna konstruktiva kritik som ni påstår att det är för i min värld luktar det svensk avundsjuka lång väg :)

  • edited 15 februari 2011 17:01

    @MrCheeze

    Så om vi ska gå efter meriter är den enda som får kritisera den här figuren är alltså jag för att jag har vunnit 2 golden demons? Tack för förtroendet (gäller dock ej skulpteringen om jag förstått dig rätt).

    Nej.

    Varför skulle inte någon kunna kritisera en figur bara för denne inte kan göra en likadan? Varför kan jag inte kritisera en hockeyspelare bara för att jag inte spelar hockey just nu? Är Uwe Boll en lika bra filmskapare som Michael Haneke för mig för att jag inte har gjort en egen långfilm?

    Är all kritik avundsjuka? Är all kritik dålig?

    Nej.

    Edit: Du kan förresten få kika på mitt galleri här och se om jag är värdig? Eller vänta hur ska du kunna avgöra det om du inte kan måla lika bra som någon av oss? vilken paradox!

    Nej.

    Allt beror på hur man framför saker och ting och varför. Det skiljer gnället från kritiken. Så snälla kritisera mina figurer så gott du kan, det är ett av de sätt som jag fortsätter utvecklas på.

  • Förutom att jag instämmer med Svens inlägg, vill jag tillägga att det snarare är mer svenskt idag att klappa alla på ryggen över hur duktiga de är. Titta bara hur många som t ex "spammar" med facebooks "Gilla"-knapp över varenda lite kommentar om någons dag/barn/jobb osv.

    Så länge man kan motivera sin kritik är kritik okej. Eftersom smak och tycke skiljer sig, måste den som startar någon form av "tyck till" tråd räkna med att allt inte kommer att vara beröm. Utan kritik stagnerar vi i vår utveckling.

  • Helt sant, men jag tror däremot att folk generellt har lättare att ta till sig kritik från någon som är erkänt duktig inom ett område. Hockey är ett bra exempel, om Peter Forsberg sa att du kommer aldrig att spela i NHL du kan ju för fan inte en åka baklänges på skridskor utan att falla så skulle jag naturligtvis lyssna. Men eftersom han inte har sagt det så skickar jag in mitt CV med referenser från bl.a min förskola där det står att jag leker bra i grupp.

  • Ojsan här verkar jag ha trampat på nåns/några tå(r) :)

    det var inte meningen! tror jag skulle ha utvecklat mitt inlägg lite mer innan jag skrev det!

    Klart att all kritik inte är avundsjuka men oftast vill jag påstå det jag har aldrig bedömt nån dåligt snarare tvärtom gett tips & pointers! själv är jag jävligt självkritisk & kan rengöra & måla om modeller flera gånger i rad innan jag ens är nöjd & oftast så är jag inte det haha!

    jag personligen uppfattar många av inläggen som skrivs som "gnälliga" men det är väl bara jag då jag inte står & diskuterar med folk saker & ting & hör tonlägen så har då jag iallafall svårt att uppfatta vad som är bra kritik alternativt dålig kritik eller avundsjuka! men det är bara jag! :)

    nu orkar jag inte läsa igenom vad jag har skrivigt för jag är trött har feber och är allmänt seg!

    Återigen förlåt om jag trampade på några fötter var inte meningen! :)

  • Du har i alla fall inte trampat på mina tår. Gillar och debattera dock.

    ... och sen var diskussionen lite inflammerad i denna tråd, så det kan nog ha påverkat reaktionerna.

  • Jag kände mig inte trampad på, jag tycker att gubben är fint målad och att alla ni är fina.

Sign In or Register to comment.