Night goblin arme.

edited 15 juli 2010 08:48 in Warhammer fantasy
Undrar bara om de finns någon som tror att man kan få en Night goblinarme turneringsduglig?

Kommentarer

  • Lite tidigt att säga, men varför inte?

    Beror också lite på vad man definerar som Night-goblin armé, jättar? Warmachines? Chariots? Spider / Wolfriders (konverterade)?

  • Ser framför mig en arme med både jättar, troll och spiderriders fast med ett night goblin tema. Om de då är målade/konverterade för att passa in spelar ingen roll.

    Problemet är nog och kommer alltid att förbli deras leadership. Ett sätt att lösa de är att ha en Black orc på en wyvern som gör att man får inom 18 tum använda hans leadership. Eller att man får använda Skarsnik som general.

    Jag vet inte om Night goblins blir bäst om man har mindre enheter runt 30-50 figurer eller snuskigt stora på runt 100 figurer? Ju fler man har ju mer stryk tål de innan de börja springa mot närmaste bordskant.
  • edited 15 juli 2010 14:23

    Kan man tänka sig Orckaraktärer tror jag helt klart att en NG-armé kan fungera bra. Squigs är ju väldigt bra numera, t.ex.

    Dock tror jag att Orcen gör sig bättre till fots än på Wyvern, håll han bakom de stora NG blocken mest för att ge LD till deras steadfast-slag.

    Jag skulle gissa att 40-50 modeller är en lagom stor enhet. Ge alla shortbows, nets och någon fanatic så får du riktigt bra enheter till ett lågt pris. Kom ihåg att NG's som står 5 breda och i 10 ranker skjuter 30 skott, även på Stand and Shoot!

  • Volley kan inte användas på Stand and Shoot . i övrigt rätt :) Man ska nog inte köra shortbows på alla heller.. nån hw-shield är nog bra. Matcherna kommer trots allt inte avgöras av shortbows utan i CC.

    Kör man med en Orc general blir armén såklart mycket bättre, men att då kalla den en NG armé vore fel.

  • edited 15 juli 2010 22:08
    En konverterad orc kan ju se ut som en night goblin på steroider. Kolla bara på Skarsnik.

    Jag vet att Night goblins inte är de vassaste av stridskämpar men 40 gobbas med spjut borde ju klara av att träffa nått.

    Kommer att testa en Night goblinarme på 1000p turneringen på lördag. Tror inte de kommer att gå allt för bra då poängen är lite för lite för Night goblins men kommer nog att bli rätt underhållande.

    Armen ser ut så här i dagsläget.

    1 Goblin Big Boss @ 37 Pts
    General; Light Armour

    1 Night Goblin Shaman @ 135 Pts
    Magic Level 2; Little Waagh
    Staff of Sneaky Stealin' [50]

    39 Night Goblins @ 228 Pts
    Netters; Spear; Shield; Standard; Musician
    1 Fanatic @ [25] Pts

    19 Night Goblins @ 140 Pts
    Netters; Shortbow; Standard; Musician
    1 Night Goblin Boss @ [8] Pts
    1 Fanatic @ [25] Pts

    29 Night Goblins @ 184 Pts
    Netters; Shield; Standard; Musician
    2 Fanatic @ [50] Pts

    2 Spear Chukka @ 70 Pts

    1 Giant @ 205 Pts

    999p
  • Tycker inte att squigs är ett bra alternativ längre, tyvärr... Med tanke på deras låga Initiativ samt avsaknad av save med låg T är dom inte med på min lista längre iaf.
    I övrigt såg det kul ut, men skär det sig inte lite med en blorc boss i en NG armé?
    BSB är också mycket bättre nu, så överväg en sådan också!
  • Jag skulle inte säga att I3 är lågt, särskilt inte i en O&G armé. Hoppers har blivit klart sämre medan herders är betydligt bättre. Det finns få enheter i 8th som ger more bang for the buck än squig herds. Deploya 7 i bredd så får du 21 S5 WS4 attacker för 150pts. För samma poäng som jätten skulle man få in en ännu större enhet squigs. Vad tål mer/gör mer skada?

    Jag skulle verkligen sätta in en Squig Herd enhet, särskilt i mindre arméer som ovan. ItP enheter är aldrig fel i en goblin armé :) Att squigs funkar fluffmässigt gör det bara ännu lägligare.

  • Squigs är som sagt arga däremot lider ju jätten av att alla alltid får slå och att han inte har nått save..

  • Goblin Hordes är numera väldigt elaka om man kombinerar dem med spjut, nets, karaktär med (relativt) högt Ld och en BSB. Då får man slå i fyra ranks, är oftast steadfast med karaktärens/generalens Ld och får re-rolla alla Ld-tests, plus att fienden har ungefär 83,84% chans att slå med -1 Strenght. En enhet med 50-60 NGs i en Horde kan faktiskt ta det mesta med hjälp av en Lord/Hero.
Sign In or Register to comment.