8th ED Erratas

«1

Kommentarer

  • edited 9 juli 2010 11:15
    du skulle inte kunna kopiera in härligheterna här? :) GWs hemsida är blockad på jobbet :(
  • T10 på steamtanken :O

  • @Charles: det är 30+ sidor, så du får nog kika efter jobbet :)

    Ja, steamtank T10 är bara en i raden av konstiga rulings. Detta tillsammans med att Helstrom och Mortar behåller sin nuvarande Str gör att empire seglar fram som en bästa armén.

  • Dock trevligt att incantations fungerar som vanligt och att casket of souls fick en rejäl boost :)

  • Inga Chaos Dwarves?

  • edited 9 juli 2010 12:36

    Inga Chaos Dwarves?

    Jag vet att GW italien uppdaterade deras GW lista för några dagar sen, har inte kollat den engelska varianten

    Intressant är att många tidigare rulings har ändrats HELT (t.ex. får VC nu använda Carstein Ring även om de är Mounted, men då kommer de tillbaka till fots).

    Håller med barrhögen om att Empire verkar klart läskiga, men vi får väl se hur det artar sig :)

  • "@Charles: det är 30+ sidor, så du får nog kika efter jobbet :)"


    Fegis!! :)
  • Har laddat upp dem tillfälligt; erratas

  • sweet!! tack så mycket
  • Okeeeej...

    Så ring of hotec kostar fortfarande lika lite, kan ges till champions och är lika benägen att orsaka miscats med den nya elaka S10-rakt-i-mumindalen-på-allt-under-tallrik-miscast-tabellen...? Hoppas verkligen jag missuppfattat detta.

    Det i kombination med två hydror som får flåsa i närstrid och dessutom mega-stomp-attacken känns lite otäckt. Iofs har ju alla arméer tillgång till flamingh attacks och ward mot flaming attacks så det kanske jämnar ut sig. ;-)
  • En detalj är att Hotek inte längre gör att spellen misslyckas, så även om du måste rulla på miscasttabellen kommer din spell att fungera om du lyckas nå casting value.

    Frågan är om Hydrorna är så bra som alla tror? Jag tror absolut att de är bra och lätt värda sina 175 pts, men jag tror inte att de är så game-breaking som det verkar på debatten. Jag skulle faktiskt dryfta mig att säga att den blivit sämre i 8:th ed än tidigare. Dels, som du säger, så har alla arméer tillgång till Flaming Attacks (och ward mot densamma), men det är också näst intill omöjligt att gömma hydran från shooting och magi som man kunde göra 7:th (t.ex. i skogen eller bakom en kulle). När hydran sen chargar in slår den (och Breathar) med sitt initiativ på 2, och eventuella wounds den tagit från shooting eller från fienden som slagit först i samma combat sänker styrkan på breathen.

    Kort sagt, jag tror att Hydran kommer få svårt att breatha med mer än styrka 3.

    En viktig detalj är också att Thunderstomp bara fungerar mot inf!

  • Angående att Steamtanken (och för den delen Cauldron of Blood) har T10 beror på att man alltid kan wounda på minst 6or, oavsett S och T.

  • Japp, men Steam tanken blir sjukligt hård eftersom den ALLTID använder sitt toughness 10 (warmachines typ Cauldron använder crew's toughness i combat), och tom. en Blood thirster woundar en Steamtank på 6:or i bästa fall...

  • Där försvann tanken på en horde unit giant rats.... Lite för låg LD för det :S
  • Hmm.. jo visst är det så att om en Skaven enhet blir stubborn så blir dom det på sin basic leadership, och inte på den dom får med "Strength in numbers"?

    Just det, en till sak! gällande Ring of Hotek, visst måste casters dessutom alltid vara inom 12" för att ringen skall ha effekt nu, det räcker väl inte med att targeta en enhet inom 12"? eller har jag missat nåt helt ;) ?

  • edited 12 juli 2010 16:25

    Tyvär så är Ring of Hotek lika bra som tidigare, står längre ner i erratan ytterligare info om den vilket är lurigt gjort av gw

  • Spelar chaos dwarfsen fortfarande med gamla ravening hordes listan?
  • Har inte läst igenom all errata ännu men det var en del konstiga regeltolkningar.

    Exempel; Förut så skyddade inte carstein ring mot en S11-12 nuke från Gatewayen. Nu gör den det.

    Book of secrets på en lvl 4 mage gör om han till en LVL 1 (!!!).

    En Daemon prince räknas som att ha regeln Daemonic när det kommer till att ta skada från Lore of Life & dyl - men när pendeln svänger åt andra håller får den inte magiska attacker då den inte räknas som Daemonic!

    Att ge Steam tank T10 & W10 (!) måste vara bland det värsta som hänt. Witch King - ja alla kan nu bli sårade på 6:or - men det krävs i snitt 36 skott av det vanligaste skyttet (S1 - S4) för att göra ett (1) wound. Kanoner woundar på 4+. Dessutom är den helt immun mot lore of metal... Nå vissa kan dra i skägget och minnas att den hade samma stats i 5th ed - men då sprang det runt uber alles heroes med typ S10 A7 som kunde kastrera den på en turn.

    Warshrine får inte thunderous stomp - men Corpse Cart får (WTF?)

    etc etc etc


    Sedan gällandes Ring of Hotek så verkar det som att det står olika i den Engelska och den Tyska versionen av FAQ:n. Kan bli hetsiga diskussioner vid kommande ETC-turneringar. Dock kan jag ej verifiera detta då jag inte kan tyska.
  • skaven blir stubborn på sitthöjda ledership

  • edited 13 juli 2010 09:06

    Sedan gällandes Ring of Hotek så verkar det som att det står olika i den Engelska och den Tyska versionen av FAQ:n. Kan bli hetsiga diskussioner vid kommande ETC-turneringar. Dock kan jag ej verifiera detta då jag inte kan tyska.

    I Engelska versionen står det bara "cast within", men det kan tolkas som både att magikern står inom 12" och att spellen har ett mål inom 12". Att det fungerar så nu, står så utryckligen i den tyska versionen samt att FAQn pratar om AoE effekterna antyder alla att den bör fungera som förut. Däremot står det aldrig att spellen misslyckas (vilket den gjorde automatiskt av miscasts förut), så spellen går fortfarande igenom som vanligt.

  • edited 13 juli 2010 14:59
    WTF... woodelfs warhawk riders tappar sin flying cavalery rule och får inga nya regler .... dvs dom tappar bland annat regeln fly.
    Så nu har woodelfs örnar som inte kan flyga ?
  • edited 13 juli 2010 15:08

    WTF... woodelfs warhawk riders tappar sin flying cavalery rule och får inga nya regler .... dvs dom tappar bland annat regeln fly. Så nu har woodelfs örnar som inte kan flyga ?

    Utan att ha tillgång till 8:th regelboken just nu skulle jag gissa att det står där att de har Troop type: Flying Cavalry eller något i den stilen. Det skulle då innebära att de blivit bättre, eftersom de får göra en 12" move innan matchen också. :)

    Det borde också innebära att terradoner är ännu vidrigare än innan. :(

  • Någon som vet hur man ser skillnad på banner och standard nu när nya reglerna säger att endast bsb får ha magiska standard medan de som har möjlighet att ta magiska baner inte kan ha standard utan bara just banner.
  • Någon som vet hur man ser skillnad på banner och standard nu när nya reglerna säger att endast bsb får ha magiska standard medan de som har möjlighet att ta magiska baner inte kan ha standard utan bara just banner.

    japp, man läser hela regeln ;)

    "The only CHARACTER permitted to carry a Magic Standard is the Battle Standard Bearer"

  • edited 13 juli 2010 22:40
    Hehe, såg inte att det stod standard bearer på första stycket tyckte det stod battle standard bearer där med. Där av min förvirring.

    Är det någon skillnad på ett magiskt standard och ett magiskt banner eftersom de använt två olika uttryck?
  • Älskar att en bretonnian lord kan döda steam tanken på ett wound om han har rätt virtue (kommer inte ihåg volken just nu) :)
  • Japp, men det kunde han redan innan :) Förut så hade han Killing Blow mot Large Targets, nu har han mot allt utom Swarms

  • Skillnaden är väl att den nya tolkningen gör att den kan kombineras med magic weapons

  • Fast det kunde den innan också :) Var ganska vanligt att spela med auto-hit lansen och killing blow mot large targets för att försöka plocka ned Drakar.

Sign In or Register to comment.