Lotr

edited 16 december 2007 19:48 in Turneringar / konvent
Det börjar bli dags för en lotr-turnenring snart va?
Jag funderar på att försöka anordna en sådan i februari nån gång. Efter att umbar-boken har släppts.
Fundera även på om man då skulle spela typ lite mindre poäng.
Skulle även vara kul om någon ville gå med i Lotr-terräng-byggargruppen som jag tänker starta nästa år.

Kommentarer

  • vart har ni tänkt hålla en LOTR turneringe då. 300pts är en lagom summa att spela på.
    Dvs. 300pts goda och 300pts onda eftersom man spelar alla slag två gånger (enligt boken iaf)
  • Det skulle jag vara med på! Kanske tillochmed vara med i byggargruppen. Detta gäller framförallt Umeå-trakten om jag inte har fel.

  • IIsch...det är långt långt upp. Men det vore oerhört roligt att vara med på en LOTR turnering som inte är arrangerad av mig själv. Tror ni det skulle finnas ett intresse av att hålla lite LOTR turneringar runt om i landet?
  • Jag tycker att det är så fruktansvärt synd att Lotr har fått rykte om sig att vara ett kidz spel när det igentligen är det bästa systemet som GW har gjort.

  • Lotr må vara det bästa spelsystemet som gw gjort, men det är inte lika lockande som t.ex. whfb/wh40k. Det vrister i armébyggarsystemet, men i spelet funkar det väldigt bra, förutom att det är byggt för endast två sidor av en konflikt (goda vs onda). lotr i samma anda som de andra systemen vore oövervinnerligt!

  • kanske var lite off topic i det förra posten. Men Fredde, fixa igång lite lotr turnerningar. Även om deltagandet inte är 40 pers så får folk veta om att det finns. Det är ju lugnt bland det jämnaste system gw gjort.

  • Jo, turneringen var tänkta tt hållas i Umeå, ber om ursäkt att jag inte nämde det.

    Tanken med att spela en lägre poängsumma är att få bättre plats på spelbordet, då vi vanligtvis i Umeå på de tidigare Lotr-turneringarna vanligtvis spelar på 48 tums skivor.
    Sen tycker jag även personligen att det skulle vara roligt att prova spela lite mindre poäng för att få in mera skirmish känsla i spelet, (ehuruvida Lotr ska spelas som ett spel för små eller stora strider utttrycker jag mig inte om, det kan vi skapa en anan tråd för)

    Tänker även starta en tråd om terängbyggandet,någon annastans på forumet.
  • I Umeå så brukar vi vanligtvis inte göra så att man byter armé spelar mot samma person två gånger. Av den enkla anledningen att inte alla har både en ond och en god armé.
    Ifall det är någon som har ideér på scenarion eller så så kan vi ju snacka om det på den här tråden.
    Jag har själv funderat på att man skulle försöka undvika scenarion som enbart går ut på att döda motståndaren. Av den enkla anlednigen att det är aningen fantsilöst, men dock så taktikkrävande.

    Så om det är någon som har tänkt ut något roligt scenario såkan ni ju lägga upp det här.
  • Tja, tänkte att man skulle kunna göra en liten utvärderingen av turneringen som var i helgen.
    Även fast den inte var arrengerad av mig så kan vi disskutera det i den här tråden.
    Personligen så tyckte jag att det funkade bra att köra 500 poäng.

    Scenario 2 var väldigt roligt.
    I scenario 1 så var det lite svårt att få en minor victory, skulle kanske funka om man körde "dominon" (tror jag att det heter ) från Legions of Midle Earth.
    Sen så tycker jag att ill met by moonlight ger en alltför stor nackdel för skjutarméer, skulle kan ske vara bättre om man fick minus 1 på att träffa om man skjuter på något längre bort än 12 tum. Att man för plus 1 på att skada gör kastvapen bättre utan att ge dom något minus.

    Men överlag så var det en bra turnering, terrängen var ruskigt snygg. Och det vara några riktigt coola arméer där. Hoppas att det blir en till snart igen.
  • edited 26 februari 2008 01:46
    kommer försöka arangera en till så fort till fälle öpnar sig (var jag som höll i den som sejsing talade om). var över lag nöjd hur turneringen fungerade 16 st var med och spelade. Även om jag häller inte var helt nöjd med sista scenatriot men dock inte för att de straffar bågar utan för att det blev för lite varition på resultaten i scenariot. även första cenariot bör fixas till lite.
  • här är informationen som spelarna fick med scenarion

    Lord of the rings scenario

    Allment:
    Deployment: i alla scenarion kommer uppställningen va likadan 28cm från mittlinjen. Då ni kan tänkas möta en arme som står på samma sida t.ex. god mot god, slumpas dels vem som börjar ställa ut och vem som har första Prioritet. Man turas om att ställer ut tio modeller i taget tills båda arméerna är uppställda.

    Första scenariot
    Objektiv: Att hålla så många som möjligt av de två objektiven som kommer att finnas markerat vid mittlinjen på spelplanen. Man håller ett objektiv genom att ha flest modeller inom 8cm diameter från objektivet har man lika många i slutet på rundan håller ingen objektiv. I slutet av varje runda efter det att ena sidan blivit Broken så slår man en tärning på 1-2 slutar det annars så slår man i slutet av nästa oss vidare.
    Major vinn/loss den vinnande sidan håller båda objektiven
    Minor vinn/loss den vinnande sidan håller ett fler objektiv än den förlorande
    Draw båda sidorna håller ett objektiv var eller att ingen av sidorna håller något

    Andra scenariot
    Objektiv: Vinnaren av detta scenario är den som i slutet av runda 10 håller objektivet. Objektivet är i det här fallet ett område på 14cm i diameter från en punkt mitt på planen.
    Major vinn/loss så har den vinnande sidan en eller fler modeller på objektivet medan den förlorande inte har någon
    Minor vinn/loss Den vinnande sidan har fler modeller på objektivet en den förlorande.
    Draw Båda sidorna har lika många modeller på objektivet i slutet av runda 10.

    Tredje Scenariot
    Objektivet: slaget avslutas i slutet av den runda då en eller båda sidorna blivit reducerade till ¼ av sitt ursprungliga antal.
    Tillägg: Natt Strid, på grunda av mörkret så kan man bara skjuta på mål inom 28cm men på grunda av svårigheten undvika skotet i mörkret så har man +1 på slaget för att göra skada.
    Major vinn/loss Den förlorande sidan har bara en ¼ av sidan modeller kvar och den vinnande sidan har fortfarande minst en hjälte vid liv.
    Minor vin/loss Den förlorande sidan har bara en ¼ av sidan modeller kvar och medan den vinnande sidan inte har någon hjälte kvar.
    Draw Båda sidorna blir reducerade till ¼ av sitt ursprungs antal i slutet av samma runda.

    tar gjärna kommentarer och förslag på förbätringar. Sepsielt första och tredje.
  • Jag och väktaren disskutera lite i förmiddas om en LORT turnering. Vi har inte bestämt någonting än förutom att det troligen kommer ligga på 500 pts. Åter kommer med mer info senare.
  • Låter trevligt. I vilken stad tänkte ni lira?
Sign In or Register to comment.