40K Turnering på FUSK! 4/7

edited 25 maj 2010 17:31 in Turneringar / konvent

Grattis Viktor Öhlund till första platsen.

Och tack till Per som skrev senariona Och tack till alla som kom det var kul att det blev fullt antal.

  1. Viktor Öhlund, Imperial Guard, 24 poäng.
  2. Niklas Bengtsson, White Scars, 22 poäng.
  3. Mattias Hägglund, Imperial Guard, 19 poäng.
  4. Fredrik Seijsing, imperial Guard, 19 poäng.
  5. Albert, Imperial Guard, 15 poäng.
  6. Jonathan Hägglund, Tau, 15 poäng.
  7. Johannes Bodén, Space Wolfs, 15 poäng.
  8. Stefan Taavo, Imperial Guard, 14 poäng.
  9. Niklas Wahlström, Necrons, 14 poäng.
  10. Johan Hofverberg, Tau, 12 poäng.
  11. Per Oskarsson, Death Wing, 10 poäng.
  12. Marcus Andersson, Orks, 10 poäng.
  13. Jonas Krisström, Angry marines (Death Wing), 7 poäng.
  14. Alexander Andersson, Salamanders, 0 poäng.

Den 4/7 Hålls en 40k Turnering på 1000 Poäng. Anmälan görs på Fantasia. anmälnings avgift 20 kr.

klockan 11:00 på fusk börjar vi spela. Det blir som ni kanske räknat ut tre matcher.

//Wille

«1

Kommentarer

  • Mer information kommer.

    Cant wait!

  • Scenarion kommer snart.

  • Inga restriktioner?
  • Interesting! Har jag ett mål att sätta på målningen av fler av mina blodänglar.

  • Synd att man ska vara borta då :/
  • Det här blir skoj :)
  • Målat ett krav?

  • Vilken tid är turneringen? Börjar 21.00 på kvällen då nämligen.. Fredag vi talar om right?

  • Det är en söndag om inte min kalender misstämmer.
  • Dags att pumpa ut lite info!

  • Håller med trukson, ut med de underbara scenariona wille! :P
  • My bad. Hade otur när jag läste och trodde det va 4 maj :p.

  • info kommer så fort jag hinner torka bort flyttsmutsen från pannan och får tag i en dator ;) målat är ett krav ja. ska försöka fixa saker i veckan.

  • Har du hunnit ta dig ett bad än Wille? ;)
  • badat ja! så fort internet uppkopplingen hemma slutar misshandla mig ska senariona upp

  • Blir det standard eller något nytt?

  • nya grejer seru ;)

  • Hur går det Wille? Har du något på hjärtat?

  • Så, här kommer scenariona läs och njut ;)

    Empty fuel.

    I detta scenario är det vanlig pitch battle deployment, dvs ni slår först om vem som väljer sida sedan slår ni för vem som börjar deploya. Deep strike får användas men man får inte assaulta objektiven samma tur som man deep strikar oavsett special regler. Efter ni valt sida men innan ni deployat ska ni sätta ut 3objektiv var. 2 Objektiv ska vara i neutral zone och 1 i eran egen deployment. Den som inte valde sida börjar ställa ut sitt objektiv i deployment zonen, sedan ställer ni bara ut varannan. Alla objektiven måste vara 8'' ifrån varandra.

    I detta scenario ska ni hålla eller förstöra bränsle tankarna(Objektiv). Ni kan bara förstöra motståndarens objektiv. För att kunna hålla ett objektiv måste en scoring enhet vara inom 3'' från markören. Om ni vill förstöra objektivet måste ni in i close combat. Objektivet har följade profil: Toughness-5 Wound-3. Skulle ingen av era attaker göra något wound blir bränsle tanken instabil och alla som var med i närstriden tar en: Styrka5 attack med auto hit.

    Andväning av bränsle tank, alla infanterier(Förutom jetbikes/bikes, OM dem inte är troop inköpta) kan plocka up. För att ta upp en bränsle tank måste ni stå på 3'' ifrån objektivet, ni får skjuta men inte assaulta eller fleeta om ni väljer att ta den. Objektiv markören blir kvar men den är tom, dvs ni kan inte ta den flera gånger för bränsle. Den är kvar som en Secure objektiv.(Den har profilen ovanför)

    I och med detta är de brist på bränsle vilket innebär att alla fordon** (dvs alla som har armour value) har inte full kapacitet. Ett fordon har 4FP(fordons poäng) när ni deployar dem. En bränsle tank ger 10FP till 1Fordon. Max FP på ett fordon är 10, skulle ett fordon har 5FP och ni tar en bränsle tank blir det bara 10.

    För att jämna ut detta kommer Monstrous Creatures också ta del av exakt samma restriktioner som fordon i detta scenario.**

    Tabell för movement/shooting av fordon 1FP = 6'' Movement 1FP = Charge 1FP = Varje närstrid du vill slå 1FP = 1 Heavy/Rapid fire/Assault vapen 2FP = 12'' Movement 2FP = 1 Ordanance/Large blast vapen 2FP = Tankshock 3FP = Flat out

    2 Match poäng för varje objektiv du håller. 2Match poäng till den som tagit flest kill points. 1 Match poäng för varje objektiv du har förstört.

    Samma enhet kan inte hålla flera objektiv Immobilizerade fordon kan inte contesta objektiv.

    Hit and secure.

    Ni slår först om vem som väljer bordshörn, sedan placar ni ut objektivet centrerat i mitten av bordet och 3'' från bordskanten. Sedan slår ni om vem som ska deploya. Eran deploy yta är i varsitt hörn, dvs ni deployar på samma sida bordet men i varsitt hörn 15'' från bordskanten och 15'' från bordshalvan. Deepstrikar du inom 16'' från objektivet tar alla i enheten en Strenght-8 Ap-1 smäll med autohit, skulle du deep strika med ett fordon tar alla som sitter i fordonet skadan och fordonet tar samma skada fast man rullar 2 D6 + strykan. Fordon som deep strikat kan ej contesta objektivet.

    Updraget går ut på att hinna till objektivet med en scoring enhet och hålla det, du måste vara 4'' från objektivet för att hålla det

    Alla enheter som rör sig mer än 6'' i movement phase måste ta ett dangerous terrain test.(kan EJ rerollas) (kan EJ unvika att ta dangerous terrain testet oavsett vad equipmenten säger) Skulle ni outflanka/turbo boost måste ett dangerous terrain test tas, skulle du misslyckas med detta blir ditt fordon wrecked/dödat. (kan EJ rerollas)

    6 Match poäng för den som håller objektivet 3 Match poäng för den som håller objektivet men det är contestat. 2 Match poäng för den som tagit flest kill points 2 Match poäng för att döda motståndarens dyraste HQ.

    Capture the flag.

    I detta scenario är det vanlig pitch battle deployment, dvs ni slår först vem som väljer sida sedan slår ni för vem som börjar deploya. Efter ni valt sida men innan ni har deployat så mäter ni ut mitten på bordet, dvs både på längd och bredd, därefter scattrar ni från mitten med 3 D6 och lägger en objektiv markör där. Om du deep strikar får du ej ta upp flaggan den turen.

    Detta är vanlig annihilation. 1 kill point per enhet du dödar. För att kunna plocka upp flaggan (objektivet) måste du vara 2'' ifrån det och bara infanterier kan plocka upp det (bikers kan plocka upp den om de är inköpta som troop). HQ's kan inte hålla den. Har man tagit flaggan får man endast röra sig 6'' oavsett special rules, du får endast charga 6'' efter du gått om du håller flaggan.

    Om enheten som har flaggan dör placerar objektiven där enheten stog, skulle du förlora flaggan under closecombat tar motståndaren upp den direkt. Skulle det vara ett fordon/walker som vinner close combaten placerar du bara objektiv markören där enheten stog. Om du skulle misslyckas med ett pinning/moral testa tappar du flaggan.

    5 Match poäng för den som tagit flest kill points procentuelt räknat. 3 Match poäng för att hålla flaggan. 1 Match poäng för att döda motståndarens HQ 1 Match poäng för den som håller flaggan i slutet av runda 3.

    Deployment för samtliga scenarion

  • WOW. Det var något nytt helt klart. Blir intressant.

  • Du hur ser deltagandet ut? Har varit bra tyst här tycker jag!

  • det är 10 spelare anmälda (rätt lagomt för lokalen)

    och det är väl tyst för att alla sitter hemma och målar:-)

  • Ojdå. Har hållt på att flytta så det har blivit alldeles för lite av den varan. Får rycka upp mig om jag ska hinna måla till spelbart skick :/

  • klockan 11:00 på fusk börjar vi lira

  • Jag tycker att de var riktigt roligt även fast det inte gick så bra för mig :P

    Och ja scenariona hade vissa svagheter och saker som var lite obalanserade, vilket jag märke ibland själv när jag spelade.
    Men de var som sagt första gången jag skrivit ett par scenarion så ska försöka bättra mig till nästa gång( om jag får skriva till någon nästa turnering :D ) och försöka tänka mer så att allt blir så balanserat som möjligt.

    Det var iallafall kul.
    /Per
  • Nu är resultaten uppe kul att ni var med.

    Ni får hemskt gärna tycka till om scenarion och deployment så att Per blir en ännu bättre scenario skrivare. tack igen allesammans.

    Over and out// wille

  • edited 5 juli 2010 00:22

    Jag tyckte scenariona var väldigt roliga, speciellt sista även om det var till stor nackdel för mig ^^ Ändring man kan göra på det är att man enbart får slanga till fordon och inte ut i tomma luften kanske? Att enbart infanteri eller andra scoring non-vehicle enheter får slanga tyckte jag var roligt och intressant. Skulle det vara intressant med något liknande med bränslebrist till bikes och jump-packs kanske? Börjar med 8 poäng och att varje påbörjad 6" tar 2 poäng att använda, då har dom bränsle till 4 rundor och kan efter det röra sig som infanteri kanske?

    Första uppdraget tror jag att 2d6 scatter räcker. Det blev snabbt väldigt ojämnt när vi spelade uppdraget och den hamnade väldigt nära ena sidan (scatter ca 13" tror jag) så att den bara var 6" bort. Så det var bara gå, plocka upp och sedan hålla sig undan och på så sätt få "gratis" poäng. Nog för att det blev en jämnt i matchpoäng i slutet, men jag säger ändå att 2d6 borde räcka.

    Andra uppdraget var roligt och intressant, men man kanske bör utöka deployment-zonen till 18*15 tum? Dvs, 18" på kortsidan och 15" på långsidan så att man behåller minst 18" ifrån varandra men får lite mer utrymme. Kan tänka mig att dom med mycket infanteri hade det lite småjobbigt och blev tvungna att klumpa ihop sig rätt mycket. Att sedan objektivet var rätt långt bort och att det var riskfyllt att röra sig mer än 6" kändes rätt okej. Men kanske att man ska räkna in run-movement till dom där mer än 6" också? Som det blev nu var infanteri snabbare om man ville röra sig säkert, men det kanske också var tanken?

    Allt som allt var det väldigt roliga och annorlunda scenarion som jag njöt väldigt mycket av att spela =)

  • Scenario 1: Håller med Eldoriath om att 2d6 scatter borde räcka då det kunde bli alltför stor fördel för ena sidan, även om det i min match inte blev något större hinder. Dum som jag var tänkte jag inte ens på objektivet utan bara på motståndarens död >_<

    Scenario 2: Wow, det blev ont om utrymme att ställa ut, och då hade jag inte så mycket infanterister som jag kunde haft :Z

    Scenario 3: Riktigt kul idé, men den behövs nog filas på en del. Till exempel kanske minska antalet FP som fordon börjat med, som finns i bensintankarna och som går åt att göra saker. Kanske att man börjar med 2 FP per fordon och det kostar ett FP att röra sig och ett FP att skjuta, punkt. Kanske att ordnancevapen kostar 2 FP. Kosmetiskt kanske kalla det för energypoints för att det kändes liiite mysko att en carnifex skulle stå och supa sig full på bensin. ;)

  • Väldigt rolig dag med tre roliga matcher.
    Uppdragen var varierande och intressanta och kändes väldigt "vänskapliga". Jag och mina Necrons är mycket nöjda :).
    Däremot är jag emot killpoints-procent. Ett av uppdragen borde ha vanliga killpoints. Vanliga killpoints finns för att man ska ställas inför ett dilemma när man bygger sin armé och inte bara kan ha hur många små units som helst utan nackdel. Jag vet att många är emot dom men det balanserar faktiskt ut för oss gamla arméer med få och dyra units och få scoring units så vi också har någon chans.
Sign In or Register to comment.