NU IGÅNG LOG ( League Of Gentlemen )

edited 11 maj 2010 13:05 in Figurspel

40k Liga LOG ( League Of Gentlemen )

Bakgrund

Jag är sugen på att spela lite mer 40k. I dagsläget så blir det för mig, och jag misstänker samma sak för många andra, mycket spelande kring turneringar och betydligt mindre spelande resten av året. Nog för att jag tycker att de turneringar som spelas är riktigt roliga så blir dom ganska tunga ifall man skall spela 2000p matcher, det blir en hel helg ifall man skall lyckas ta 5 st matcher.

Med detta i baktanke så har jag klurat på något sätt att få ingång ett mer långdraget och regelbundet spelade. Det jag tillslut kommit fram till är det följande:

En 40k liga med följande grundtanke.

Praktiskt

Vi kommer att spela 5 matcher på 2000p över en period på 6 veckor, med samma lista alla matcher, en uttdragen turnering i grund och botten.

Matcherna kommer att köras i grupp spel, dessa grupper kommer att lottas helt utan speciell hänsyn. Inom gruppera kommer alla möter alla principen att tillämpas.

Beroende på hur många grupper som blir uppsatta så kommer vi spela final och möjligtvis en semifinal efter att samtaliga grupp matcher spelats / de 6 veckorna är över. Vart ni spelar matcherna, ifall de spelas på FUSK eller hemma i vardagsrummet är inte viktigt.

Då grupplottning gjorts kommer listor med grupperna publiceras här. Det är upp till var och en att kontakta sina motspelare och boka in matcher med dessa, det spelar ingen som helst roll vilken ordning man spelar med folk eller under vilken period man spelar dessa matcher, vill man spela alla matcherna vecka 1 så är det helt ok. Tips är att inte lämna allt till vecka 6 däremot! Försök att ta en match per vecka minst och sedan har man en buffert ifall att det blir annat som kommer ivägen

Vid anmälan kommer det att ges ut information om scenarion som skall spelas. Vid varje spel kommer scenariot slumpas fram från ett antal förtillverkade scenarion, ges vid anmälan då dessa i skrivande stund inte är färdiga.

Maxdeltagar antal kommer att vara satt till 24 st.

Målning:

För att främja målningen i Umeå så kommer vi att sätta ett poängavdrag på totalen ifall man inte har målat klart armen vid ligans slutdatum, detta kommer att kontrolleras av motspelare. Någon kvalitetssäkring eller målarbedömmning skall det inte handla om, utan endast; Är samtliga modellerna målade och basade i armen? Ja / Nej

Anmälan

Anmälningar börjar tas på Fantasia med start fredagen den 14/5 stopp datum tisdagen den 28/5, därefter kommer matcherna lottas och själva ligan skall starta måndagen efter det, den 31/5 dvs. Vid anmälan skall en arme lista lämnas in, även ditt namn telefonnummer och din mailadress. Anmälningskostnad: 20kr, avgiften går till att skramla ihop lite priser.

som ni får vid anmälan, för varje match så skall resultatkortet fyllas i med namn på deltag

Inrapportering:

Sker genom resultatkort, dessa kommer ni att få vid anmälan. Dessa fylls i efter varje match och skall sedan lämnas in på Fantasia innan ligans slutdatum, På dessa skall datum namn och resultatet i matchpoäng anges. Samt ange om armen var färdigmålad eller inte. Obesevera att endast en lapp per match behöver lämnas in, men ni har båda ansvar för att det kommer in en lapp kommer in till mig.

Observera att det är mycket viktigt att detta kommer in. Ifall matchresultatet inte kommer in innan sista dagen för ligan, kommer båda få 0 poäng för matchen! Jag kommer att försöka nå dom som har icket inrapporterade matcher men kommer inget in så blir det inga poäng.

«13

Kommentarer

  • Låter som ett riktigt bra koncept! Hoppas det går bra, så kanske vi kan köra en fantasyvariant i sommar efter 8:th edition kommit... :)

  • Kan man inte ha matchrapportering i en tråd på forumet istället?

  • edited 12 maj 2010 11:37

    Man kan det. Men det blir inte så.

    Samtliga lapparna kan lämnas vid ett tillfälle.

    Detta för att förenkla räkenskaps processen, och för att säkerställa att korrekt resultat lämnas in, fylls dessa i direkt efter match blir det inte felaktiga resultat som minns och kommer in senare på kvällen / dagen efter.

  • Har kanske missat detta men hur lång tid har man på sig att spela varje match, vissa har ju barn och sambos som jobbar oregelbundet.
    Tycker förövrigt att detta är en genial ide...
  • Flyttar till FUSK Umeå-kategorin.

    /Jonke
    moderator

  • Du har 6 veckor på dig att spela 5 matcher. Hur du lägger upp när du vill spela matcherna är upp till dig.

    Om det är tid per match du menar så är det obegränsat med matchtid, dvs du spelar tills rundorna tar slut, enligt regelbok.

  • edited 13 maj 2010 19:28
  • Tar mig friheten att posta dem här också så man slipper öppna word

    LOG Scenarion

    För att avgöra vilket scenario som ni skall spela så slår ni en d6a scenario spelas.

    1. All along the objectives
    2. Killing spree
    3. Assassination
    4. All your base are belong to us
    5. Poison from the skies
    6. Salvage what you can! Burn the rest!

    Scenario 1, Killing spree:

    • Deployment enligt Spearhead deploy forces rules, sidan 92 i regelboken
    • Efter det är bestämt vem som ska välja sida och ställa ut först, men innan denne har valt sida, så ställerspelaren som inte väljer sida ut ett objektiv vart han vill på spelplanen. Efter detta är gjort väljer den andra spelaren sida och så fortsätter deployment som vanligt.
    • Du håller objektivet om du har minst en modell från en scoring unit inom 3" från objektivet och motståndaren inte har någon modell inom 3" (immobiliserade fordon räknas inte som en modell i detta sammanhang)
    • I detta scenario får ni 0-10 matchpoäng beroende på hur många procent av motståndarens totala killpoints ni tagit. Det vill säga att grovt räknat får ni en matchpoäng per 9-10% tagna killpoints.
    • Utöver detta får den som håller objektivet 2 matchpoäng
    • Rapportera in hur många killpoints ni tagit av er motståndare samt hans totala antal killpoints. (Exempel: Spelare A och B har mötts. Spelare A tog 5 killpoints av spelare B vars lista innehöll totalt 12 killpoints. Spelare B tog 7 killpoints av spelare A som totalt hade 9 killpoints i sin armé. På resultatkortet skriver spelare A "5 av 12" framför sitt namn medan spelare B skriver "7 av 9" framför sitt ). samt vilken av spelarna som höll objektivet.

    Scenario 2, All along the objectives:

    • Deployment slumpas bland de tre olika typerna i regelboken enligt tabellen på sidan 92 i regelboken
    • Ett objektiv ställs ut i mitten av spelplanen
    • Efter spelarna valt sida men innan deployment skall spelarna ställa ut två objektiv var, den som ska deploya först börjar ställa ut ett, sedan ställer man ut vartannat
    • Objektiv måste ställas ut minst 12" från alla andra utställda objektiv.
    • När alla objektiv är utställda så slår ni en scatterdie+1D6 och flyttar varje objektiv så många tum i pilens riktning (om resultatet är en hit så scattrar objektivet inte). Detta kan leda till att objektiv kommer inom 12" från varandra och detta är helt ok.
    • Skulle ett objektiv scattra av banan får motståndaren ställa ut det objektivet vart han vill men fortfarande minst 12" från andra objektiv. Slå inte någon fler scatter för ett objektiv som ställs ut på detta vis.
    • Du håller ett objektiv om du har minst en modell från en scoring unit inom 3" från objektivet och motståndaren inte har någon modell inom 3" (immobiliserade fordon räknas inte som en modell i detta sammanhang)
    • Samma enhet kan hålla flera objektiv.
    • Varje objektiv du kontrollerar som du själv ställde ut, och mittenobjektivet är värt två matchpoäng
    • Varje objektiv du kontrollerar som din motståndare ställde ut är värt tre matchpoäng. (Även om motståndarens objektiv scattrade av så att du fick ställa ut det istället så räknas det som om han ställt ut det.)
    • Rapportera in hur många matchpoäng respektive spelare fick.

    Scenario 3, Assassination:

    • Deployment slumpas bland de tre olika typerna i regelboken enligt tabellen på sidan 92 i regelboken
    • Efter deployment är klart får båda spelarna välja ut en av motspelarnas enheter som markeras för elemination. Den valda enheten får inte vara:
      • Ett fordon
      • En enhet bestående av endast en modell (Independent char med retinue går att ta)
      • En enhet värd mindre än 100 poäng
    • Om motsåndaren inte har minst två valbara enheter som uppfyller kraven ovan får du även välja bland enheter som är värda mindre än 100 poäng. Finns det fortfarande inte minst två valbara enheter får du välja bland alla motståndarens enheter. Du får välja enheter som finns i reserv.
    • I detta scenario får ni 0-10 matchpoäng beroende på hur många procent av motståndarens totala killpoints ni tagit. Det vill säga att grovt räknat får ni en matchpoäng per 9-10% tagna killpoints.
    • Utöver detta får du två matchpoäng ifall du dödat den motståndarenhet du markerade.
    • Rapportera in hur många killpoints ni tagit av er motståndare samt hans totala antal killpoints. (Exempel: Spelare A och B har mötts. Spelare A tog 5 killpoints av spelare B vars lista innehöll totalt 12 killpoints. Spelare B tog 7 killpoints av spelare A som totalt hade 9 killpoints i sin armé. På resultatkortet skriver spelare A "5 av 12" framför sitt namn medan spelare B skriver "7 av 9" framför sitt ). samt vilken av spelarna som höll objektivet.

    Scenario 4, All your base are belong to us:

    • Deployment enligt Pitched battle deploy forces rules, sidan 92 i regelboken
    • Efter spelarna valt sida men innan deployment skall spelarna ställa ut var sitt objektiv, den som ska deploya först börjar ställa ut sitt.
    • Objektiv måste ställas ut på din egen planhalva minst 6" från bordets långa mittlinje och 18" från motståndarens objektiv.
    • När båda objektiv är utställda så slår ni en scatterdie+2D6 och flyttar varje objektiv så många tum i pilens riktning (objektet scattrar även om resultatet är en hit, i riktningen enligt pilen på hårkorset).
    • Skulle ditt objektiv scattra av banan får motståndaren ställa ut det objektivet vart han vill på din planhalva men fortfarande 6" från bordets centrum. Slå inte någon fler scatter för ett objektiv som ställts ut på detta vis.
    • Om man har minst en modell från en scoring unit 3" från ett objektiv och motståndaren inte har någon modell inom 3" är objektivet värt 5 matchpoäng (imobiliserade fordon räknas inte som en modell i detta sammanhang).
    • Om man har minst en modell från en scoring unit 3" från ett objektiv och motståndaren minst en icke scoring modell inom 3" är objektivet värt 3 matchpoäng (imobiliserade fordon räknas inte som en modell i detta sammanhang)
    • Samma enhet kan inte hålla/contesta båda objektiv samtidigt. Om en enhet är inom 3 från båda objektiv i slutet på matchen får spelaren välja vilket av objektiven de ska hålla/contesta.
    • Utöver detta får den spelare som dödat flest killpoints 2 poäng.
    • Rapportera in hur många matchpoäng respektive spelare fick.

    Scenario 5, Poison from the skies:

    • Deployment slumpas bland de tre olika typerna i regelboken enligt tabellen på sidan 92 i regelboken
    • Ett objektiv ställs ut i mitten av spelplanen
    • Efter spelarna valt sida men innan deployment skall spelarna ställa ut två objektiv var, den som ska deploya först börjar ställa ut ett, sedan ställer man ut vartannat.
    • Objektiv måste ställas ut minst 12" från alla andra utställda objektiv.
    • När alla objektiv är utställda så slår ni en scatterdie+1D6 och flyttar varje objektiv så många tum i pilens riktning (om resultatet är en hit så scattrar objektivet inte). Detta kan leda till att objektiv kommer inom 12" från varandra och detta är helt ok.
    • Skulle ett objektiv scattra av banan får motståndaren ställa ut det objektivet vart han vill men fortfarande minst 12" från andra objektiv. Slå inte någon fler scatter för ett objektiv som ställs ut på detta vis.
    • Objektivet i mitten av planen är "Radioaktivt", alla enheter inom 6 tum från detta objektiv kommer början av varje egen shooting face ta 1d3 s3 ap3 träffar. Fordon påverkas icket av detta.
    • Du håller ett objektiv om du har minst en modell från en scoring unit inom 3" från objektivet och motståndaren inte har någon modell inom 3" (immobiliserade fordon räknas inte som en modell i detta sammanhang)
    • Samma enhet kan hålla flera objektiv.
    • Varje objektiv du kontrollerar som du själv ställde ut, och mittenobjektivet är värt fyra matchpoäng
    • Varje objektiv du kontrollerar som din motståndare ställde ut är värt tre matchpoäng. (Även om motståndarens objektiv scattrade av så att du fick ställa ut det istället så räknas det som om han ställt ut det.)
    • Rapportera in hur många matchpoäng respektive spelare fick.

    Scenario 6: "Salvage what you can! Burn the rest!"

    • Deployment slumpas bland de tre olika typerna i regelboken enligt tabellen på sidan 92 i regelboken
    • Matchen spelas med 3 + d3 objektiv
    • Efter det är bestämt vem som ska välja sida och ställa ut först, men innan denne har valt sida, så ställer spelaren som inte väljer sida ut ett objektiv vart han vill på spelplanen. Efter detta är gjort väljer den andra spelaren sida och så fortsätter deployment som vanligt.
    • Du håller objektivet om du har minst en modell från en scoring unit inom 3" från objektivet och motståndaren inte har någon modell inom 3" (immobiliserade fordon räknas inte som en modell i detta sammanhang)
    • Objektiven får inte ställas inom 12 tum från kanten eller inom 10 tum från ett annan objektiv.
    • Om man har minst en modell från en scoring unit 3" från ett objektiv och motståndaren inte har någon modell inom 3" är objektivet värt 5 matchpoäng (imobiliserade fordon räknas inte som en modell i detta sammanhang).
    • Om man har minst en modell från en scoring unit 3" från ett objektiv och motståndaren minst en icke scoring modell inom 3" är objektivet värt 3 matchpoäng (imobiliserade fordon räknas inte som en modell i detta sammanhang)
    • Varje objektiv är värt 2 matchpoäng.
    • Utöver detta tilldelas den som tar flest killpoints 3 matchpoäng.
  • Tackar och bugar.

  • Så var man anmäld. :)
  • Påverkas enheter i fordon av det "radioaktiva" i scenario 5 (poison from the skies)???
  • Anmäld jag med. Inte kikat på scenarios alls men noga då ha ha. Regelbundet spelande 40k is the shit. Funderar på att köpa hem ett bord å ha där med så.. vem vet vad som händer ha ha

    see ya gamers! :D

  • tjenis penis folket.

    Hur går det med allt och inget kring leauge of gentlemens? *När var hur osv? :D

  • Jag undrar detsamma. Det är väl på måndag ligan startar. Hur många har lämnat in armélistor redan? Jag gjorde det vid anmälan men har sen dess ändrat mig, tänkte köra Tau istället för orker.
  • Har inte ens gjort min lista än ha ha. Demoner är det som gäller i alla fulla fall :p

  • Ligan börjar på måndag! Sista dagen för anmälning är söndag kl 18.00, på kvällen hoppas jag ha fått upp match lineuppen klar.

    Det är ingen fara att ni ändrar lista innan start, men väl efter start och mellan matcher så är det inte tillåtet att göra förändringar i listan.

  • Hmm jag har anmält mig men inte gjort någon lista heller hehe. Min lista är demonisk.
  • edited 1 juni 2010 22:24

    Då var det dax! sista gruppen, grupp C, är inte fylld ännu, Så det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig!

    Iom att folk varit mycket mycket mycket dåliga på att lämna in listor så kan jag inte skriva ut vad alla spelar, men här kommer det! Sätt nu igång och spela! ring runt och ta tag i spelandet

    Slut datum för detta kommer att vara

    OBS OBS, inrapportering kommer att ske i tråden som heter just LOG INRAPPORTERING detta görs i formatet; viskning till mig.

    exempel


    2/6

    bengt andersson 1 målat / martin olsson 3 omålat 4-11

    Det som är med är datum namn, matchnummer för resp spelare, målning, samt såklart resultatet.

    ------------------------------------------------

    Ett telefonnummer saknas, Martin Kristiansson; om du, eller någon som kan ditt nummer läser detta får du/ni gärna komplettera med detta

    Grupp A

    Johan Hoverberg 0703056389

    Lars Bergström 0702919083

    Linus söderberg 0705375793

    Simon Brändström 0703514186

    Martin Kristiansson

    Erik Öhman 0706279917

    Grupp B

    Rikard Yttergren 0731515841

    Jonas Kriström 0703461259

    Alexander Eriksson 0730499983

    Ola örnberg 0768258487

    Johannes Bodin 0703394313

    Mattias Hänninen 0738421567

    Grupp C

    Oskar Andersson 0703662646

    Andreas Bäckström 0703747934

    Martin Westerlund 0702741007

    Per Andersson 0702687844

    Alexander Andersson 0738313696

    Patrik Ylmefors: 0706663334

    Grupp D

    Peter Strandgårdh: 0703748104

    Roger Larsson 0706440067

    Niklas Ledin 0705344884

  • Var står det att man ska skicka in lista och till vem/vart ska den skickas?

  • edited 31 maj 2010 23:44

    I första posten; under anmälan, dessa kan alternativt skickas till ezekiel.a@gmail.com, ifall man inte lämnat på fantasia.

  • Härligt att det är igång! Har mailat in min lista nu. Sen spelar jag gärna någon match redan den här veckan. Någon i grupp A som är sugen? Kan tisdag, fredag-söndag de flesta tider.
  • 0702308288

    Sorry, missade att det skulle lämnas tel också.

    Jag har även en liten regel/codexfråga. Det är den gamla om codex segrar över regelbok och problematiken kring ravenwing. Nu har jag ingen land speeder, så ni slipper den heta potatisen. Men jag har dock några bikes men ingen sammael. RAW så skulle min attackbike vara scoring medan ingen av mina bikes får turboscouta. RAI tror jag att attackbike bara ska vara scoring med Sammael i armén (och det är så jag brukar spela, dvs med sam = scoring, utan sam= icke scoring) Men jag brukar turboscouta... (med tanke på resonemanget om 5:ed rulebook och hur landspeeders hanterats i förhållande till den och att regelboken säger att bikes med scout får trycka i turbon.) Jag undrar bara vad som gäller under den här ligans gång. Tänkte att det är bättre att spela lika mot alla motståndare i gruppen än att förhandla med motståndaren som i friendly games (äh, vad fan, är inte alla matcher friendly egentligen?)

    Lämpligt är väl att don concho beslutar som arrangerar ligan? Jag accepterar såklart alla svar även om det slutar med att jag varken får turboscouta eller har en scoring attack bike, undran är mest som sagt för att det inte ska kännas mygligt på något vis för någon av mina medspelare...men jag kommer skylla samtliga förluster på den detaljen i sådana fall! ;)

  • edited 1 juni 2010 14:09
    Jag kan inte läsa
  • Läs mitt inlägg igen, första stycket.

  • En anmäld missad, grupp C fylls på, Det finns ju nu 1 ledig plats på grupp C! är ni intresserade hör av er!

  • edited 1 juni 2010 17:57
    Ooh...nu blev det dubbelbokat, jag anmälde mig och min gode vän satansäckel inne på Fantasia tidigare idag. Hur gör vi med det? Vår info: (armélistor kommer! Detta blev i senaste laget trots allt.)

    Peter Strandgårdh: 0703748104
    Patrik Ylmefors: 0706663334
  • Bästa vore ju med 1 spelare till och 4 grupper med 5 spelare... Där kanske 1:an och ev 2:an i respektive grupp går till slutspel med direktutslagning.

  • Men vafan, jag vill ju också va med! :0(

    Ni får köra en till mellan nästa två Fanatics också!

  • Lugna ned er allihopa. Det finns absolut möjlighet att ni får vara med. Grundtanken var att det skulle vara 4 grupper med 6 spelare i varje. Grupp C kommer att fyllas på och grupp D kommer att skapas, samtliga grupper kommer att ha 6 deltagare, annars faller 5 matcher tanken. just nu finns 4 spelare anmälda till grupp D, dessa kommer upp under kvällen.

Sign In or Register to comment.