Fantasy kampanj (mighty empires, etc)

edited 3 april 2010 20:44 in Figurspel
Tjena! Jag heter Dennis och är ganska ny på FUSK (några av er har nog träffat mig dock). Jag har länge velat prova på att spela kampanj i WHFB, i stil med Mighty Empires eller liknande, men vi har aldrig varit nog många som varit aktiva. Tänkte bara höra om några av er skulle vara intresserade? Typ börja på låga poäng och bygga uppåt, kanske strax efter FF och framåt sommaren?

Kommentarer

  • Jag vågar inte lova att min tid som jag ser den räcker till (jag är en obotlig tidsoptimist) men jag är helt klart intresserad om det ska köras mighty empires. Jag har varit riktigt sugen att testa mycket länge. Även jag är kampanjoskuld.
  • även jag är lite sugen på att köra lite mighty empiers kanske köra typ varannan onsdag eller nått sånt?

  • Jag skriver igen bara för att visa hur gärna jag spelar mighty empires. Kampanjsystemet med "levande" karta verkar riktigt riktigt roligt.
  • jag är gärna på :) vi kanske får ta och kolla på det

  • edited 8 april 2010 20:37
    Har hört med grannen min som också vill vara med och spela, så då verkar det ju vara gott om intresse :)

    Jag har inte alls koll på nya reglerna, men konceptet som jag förstått det är väl att vi alla ska göra en "turn" på kampanjkartan varje runda, vilket bör innebära att vi ses, typ, en gång i veckan på föreningen för det, sedan får man boka relevanta matcher efter det. Om man har en tråd här på forumet så kan ju resten se när matcherna ska spelas, kan man dyka upp och kika om man vill.

    Exakt hur tight schema och sånt vi ska ha kan vi väl diskutera vid senare tillfälle. Tids vidare tycker jag vi kan ha den här tråden som intresseanmälan, så styr vi upp något efter fanatic. :)
  • edited 11 maj 2010 19:11
    Se nedan.
  • Vad händer? Någon som börjat spånat på hur vi ska göra?
  • Jag och Wille har snackat lite, så det är på gång. Som det ser ut nu verkar vi bli 5-6 pers, så det ska väl kunna funka!

  • Roligt. Ska se om jag inte kan få till så vi blir lite fler. Blir det mighty empires? jag vill ha många riken att erövra.
  • Nu har det gått bra länge och jag har en arme som vill erövra världen.!

    Mitt förslag hittils:

    1. Tidsmesigt: är att man försöker köra varje/varannan vecka.
    2. Armemesigt: 2 armer som man kan växla mellan (kan vara samma typ av arme, tex orc lag och orc lag 2) som man då ska växla mellan för att det inte ska bli samma arme varje gång och att man har två områden på start kartan som armerna är på jag kan gå in på detta mer detalj mesigt senare.
    3. Armeuppbyggnadsmesigt: man har ett visst anatal poäng som är låsta i en arme som representerar grund warbandet som satte ut och sen är resten folk som flokats till armen eller hyrts in. detta är för att jag gillar fluffbiten med det hela, att en kampanj ska vara samma arme liksom och att folk inte ska tema armer efter vad man vet att fienden kommer köra med.
    4. regelmesigt följa det som förslås i mighty empiers och white dwarf tillläget. med en modification vad gäller städer och slott dvs att om man har en av dessa i sin ruta och blir anfallen så får man någon form av bonus för att vara i defence typ att man får flytta en d3 terräng bitar efter att man valt sida.

    funderar på om man skulle göra så att man hade en dag typ varannan vecka då man kom fram till vad ens armer tänker göra vem som anfaller osv och sedan har man två veckor på sig till nästa "möte" att spela ut sina matcher och lösa sina grudes ;)

    det är det jag kommit fram till hittils jag är öppen fördiskuttion och sugen på att komma igång låt höra era tankar det är ju några som nämt sitt intresse.

    //wille

  • Jag skulle vara intresserad om det skulle bli av, jag tror även att jag kan hjälpa till med mighty empires tiles, jag är delägare i ett set, jag antar att det skulle bli Lizardmen då. /Johan
  • Har inte kikat på reglerna ännu, men som jag förstår det verkar det vara nödvändigt med lite husregler för att det ska vara bra. Särskilt nu i 8:e kanske. Men jag gillar fluffgrejen, att det kan få vara en "grund" som är i sig lik (ifall jag kör orcer så kommer jag inte med en full night goblin armé till nästa match, etc)

  • Man gör så att man har ja sig på 1000 poäng måste man ha typ 600 pts som är låsta och på 2500 kanske 1500 poäng låsta eller kanske räcker med 500 respektive 1000?

    en karaktär som man får expa tycker jag med och kanske att man gör att om en enhet dödar motståndarens dyrast enhet får en bonus av nått slag? så att man kan ha typ the brave trollslayers of stirland som har hatred greenskins eller nått sånt.

    sås vilken dag varannan vecka vore bäst för er att han "mötena" på? min röst ligger på söndagar.

    PS. klart du får va medb johan DS. //wille

  • Min röst kommer att ligga på någon veckodag, absolut inte söndag för då går det ingen buss för mig
  • edited 20 juli 2010 15:05

    Nästa onsdag 28/7 Första Mötet 19:00 Fusk

  • borde vara i stan då och är ganska sugen ;P

  • Jag kan dyker nog upp.
  • I'll be there!

  • Här är regler gällande kampanjen.

    1. Två Armer(kan vara samma lag), båda ska ha en Bas dessa ska vara utformade på en 1000 poängs nivå och en 2000 poängs nivå och basen är halva värdet så 500 respektive 1000 detta är biten av armen som alltid ska vara samma och poängen ska komma från lords/heros och core choices, de resterande poängen kan skifta. Dessa Armer växlar man mellan så varannat tillfälle kör man den ena varannan den andra

    2. I varje arme får man ha två karaktärer (en av dessa får vara special) som får expa enligt reglerna i white dwarf no. 351. (både dvergen ooch regelhäftet kommer finnas i min låda på fusk).

    3. Efter varje match kommer man att få nominera en av sina enheter för att ha varit exeptionela (säger inte om dom var exeptionelt dåliga eller bra ;)) denna enhet får slå ett slag på 1-2 slår man på ill omen tabelen på 3-6 slår man på the goodie tabelen (dessa kommer så fort jag skrivit den). Dessa förmågor tappas av enheten om den under någon match blir halverad.

    4. Borgar grenererar 1d6x5 gold coins och städer 1d6x10. men slår man en etta måste man betala för att hålla dom sura innevånana från att bli rebeler under skattetrycket 5 respektive 10 mynt för borg/stad. om man inte har det förlorar man brickan.

    5. för poängen som går att utvinna ur gold coinsen kommer man kunna hyra in enheter denna enhet kan komma från en andra armer. (tex kan min Empier arme hyra in en enhet med oger kingdom gnoblars.) detta ärr endast för en match där efter måste man betala dom igen ;) man får hyra in från alla choices utom lords, om de får ta magiska item och liknande får de bara ta från common magic items listan ur regel boken. och de får inte handla arme specifika bonusar heller så som vampiric powers eller gifts of chaos.

    vad tror ni om detta hittils?

    //wille

  • ser riktigt bra ut :) skall börja luska på listorna :D men snabb fråga. blir det tisdag den 27/7 eller onsdag den 28/7? ;P

  • Jag tror vi snackade om onsdag som primär kampanjdag, då tis/tors ofta är mer populära speldagar på föreningen, så 28/7 är nog rätt :)

    Gillar det hittils, lite tveksam till dogs of war/mercenaries, känns som att det lätt kan bli obalanserat, men är öppen för att prova. Blir 2000 pts orcs och 1000 pts goblins då!

  • Nu förstår jag inte vad du menar simon ;) (skulle jag göra fel).

    man kan ju max hyra in folk för 250 poäng och det är ju bara en on-shot.

  • Känns det inte som att alla kommer hyra in Empire Warmachines eller Bretonnia Trebuchets? :)

  • Har nu startat en ny tråd som är mer i ordning så att säga denna tråd kan stängas av.

Sign In or Register to comment.