En liten newsflash från Gothcon

edited 3 april 2010 19:02 in Blood bowl
Inför första matchen tog jag fram mina gula blocktärningar och slog: trippelskalle. Re-roll: trippelskalle. Jag tog det som en hint och har bara spelat med mina vita tärningar under turneringen.

Squeekalots inledde turneringen med Throw-a-rock på första kicken, en sten i huvudet på en av gutters som... dog. Resten av lagen spelade med sorgeband och tröck in en vinst mot en halvny Nurglecoach (3-0), och trots den tråkiga inledningen kändes saker rätt stabila.

Nästa lag till rakning var ett hårigt dvärglag, som efter en snygg steal av Squeekalots låg i underläge ett par rundor in i den andra halvleken. I matchens sista skälvande sekund kom dvärgarna loss efter två nesliga dubbelskallar i rad från råttorna, och kunde kvittera matchen.

Den tredje matchen var mot ett Slann-gäng som visade sig svåra att slå men som fått ganska få skill-ups hittils. På grund av mitt tidiga gutter-bortfall fick Fezglitch göra debut i Squeekalots tröjan, och kunde röja runt bra bland grodorna. Jag hade fått en gutter med Strip ball och en med Block, vilket visade sig räcka till att knipa en 3-2 vinst. Efter matchen fick jag +ST på en linerat, Kick på linerat och Guard på en Blitzer.

Efter 2 vinster och 1 oavgjord låg jag ca 5:a, och fick möta ett Orclag med fulla positionals och AG 4 Blitzer. Han hade dock inte Sure hands, så flera gånger slank min Strip-ball råtta in och fick loss bollen! 3-1 till råttorna och en ganska frusterad Orccoach, som verkade ganska säker på att kunna spöa 11 råttor (varav en Journeyman) med kass armour! Post-game ger mig +AG på en Gutter (yay!) samt +ST på guttern med Block (OH YAY!). Inför semifinalen låg jag då tvåa, och han som vunnit 7 av de senaste 8 turneringarna hamnar därför i den andra semin.

Semin är dungeon bowl, och är BB som spelas i en labyrint med fyra spelare. Squeekalots går som tvåa och lyckas snabbt hitta bollen i en av kistorna (runda två), för att sedan dra tillbaka den mot eget mål samtidigt som Gutters smyger ut i labyrinten för att söka en öppning. Redan rundan efter springer bollhållaren fram, GFI, GFI, Hand-off till en väntande Gutter, som kör full move, GFI, GFI och LEAP (från ett Special-play kort) in i mål! Den kortaste Dungeonbowl matchen i turneringens historia, och Squeekalots hela fanbase (enbart deras coach) står där med tassarna i vädret och hyllar stjärnorna efter deras historiska seger.

Final imorgon för mig alltså! Riktigt skoj,även om mina tre motspelare samt publiken på ca 10 pers inte tyckte att det var kul att vänta fyra timmar mellan semifinalerna för att se 30 minuters spel! (Dvärgspelaren i finalen fick inte ens slå en tärning!).

Håll tummarna för mig imorgon! ;)

Kommentarer

  • lycka till!^^

  • Tummar hålls. Låt dom smaka Norrlandskaka!

  • Väl kämpat du starke umebo! Jag fattar inget av Dungeon bowl och tycker det lät surt att du inte fick spela med ditt 11-mannalag då du verkar ha fått uber höjningar men du visste väl reglerna innan du begav dig hän.
  • Att vinna runda 3 var inte illa...

  • edited 7 april 2010 21:48

    Behöver jag säga mer? :P

  • Vem/vad spelade du mot? Berätta :)

  • edited 8 april 2010 09:30

    Jag mötte en annan Skavenspelar med en one-turner. Han lyckades göra OTTD's fyra gånger (utan att använda en enda reroll) och vann till sist matchen med 4-3 :\

    Jag gjorde en del misstag också speciellt gällande hur man ska ställa upp mot en One-turn råtta, men samtidigt avgjordes matchen på en misslyckad GFI (med reroll) när jag skulle forcera in 4-4 i slutet av andra.

    Han hade 15 spelare på laget, så jag satsade ganska mycket på att försöka knocka / CASa ut minst fem stycken för att tvinga honom att sätta upp djävulsråttan på defence, men tyvärr lyckades jag bara åstadkomma en CAS och en KO totalt under hela matchen.

  • OTS-råttor, det är därför turneringar ska spelas i resurrection/nollställningsformat. :P Grattis dock till vinnaren och till dig med för en hedrande andra plats (och femminutersvinsten i semin :))

  • Sorgligt med turboråttor... Snyggt att du tog andraplatsen iallafall. Fick du tillfälle att promota norrlands-turneringen då?

Sign In or Register to comment.