Hjälp med goblin armé lista

Hallå här sitter jag och funderar vad min påbörjade armé ska innehålla.
Först funderade jag på en blandad goblin och night goblin armé.
Men jag har nu beslutat mig för att köra bara common goblins, även om night goblins har många fördelar så tycker jag det blir lite roligare med en ren goblin armé eftersom det är så poppulärt med night goblins nu.
Troll och dyligt kommer nog att hitta sin väg in i armén endå eftersom jag tycker de är väldigt roliga och frustrerande =D

Mitt största problem nu är nog att jag inte är säker på hur många (och hur stora) Block med tungt bepansrade goblins (sköld och rustning) jag ska inkludera i armén.

Aja, här är det jag har funderat fram för tillfället.

Lord

Warboss med:
light armour
Enchanted Shield
Best Basha
Battle brew (jag finner iden med en drågad generla väldigt underhållande)
en kärra med extra varg och goblin
179p

Heroes

goblin big boss
varg
bsb
Big red raggedy banner
124p

Goblin Shaman
lvl 2
itty ring
110p

Goblin Shaman
lvl 2
scroll
115p

core

36 goblins (eliten)
shield
light armour
spear
full command
200p

20 goblins (onödig jag vet, men som sagt jag vill att dom ska vara vanliga gobbos)
light armour
short bow
musician
84p

Här börjar vet ej enheterna.

Ett antal 25block med light armour shield och musician

två 5:or spiders med musician och två 5:or wolf riders med spjut och musician (71p per enhet)
(väldigt troligt att jag kommer ha dom här enheterna)

25 svart gobbos (orcer) med shield, two choppas och full command 230p

15 wolf riders med spear, light armour, shield och full command 240p

ännu mer fundersamma enheter

två spear chuckas
en rock lobber
en jätte
en trio med troll
några snotlings i par


Ja som ni kan se så har inte armén någon riktig armélista ännu.
Men många av enheterna som står där är där för att jag tycker dom verkar i första hand roliga, i andra hand bra.

så om någon har ider och visa råd så är jag öppen för förslag.

Kommentarer

  • Jag tycker troll är rätt trista på alla sätt (att spela med, att spela mot och att titta på) så jag tycker inte du ska ta dom för "rolighetens" skull. Dina goblin skyttar är inte onödiga utan värda sina 84pts (dock inte mer).


    Din general verkar mycket rolig.
  • Kanske du har rätt om trollen....
    Men det jag funderar mycket på om det är värt med en jätte, det är ju en fin figur och det ser nog bra ut med en jätte som står resligt över dom små goblinarna.
    Men å andra sidan kostar han lika mycket som en 25 goblins med sköld, rustning och musikant, en kärra och två baser snotlings.

    Så vad är era tankar om jätten?
    Bra och värd poängen.
    Eller för dyr för vad han gör.
    Eller är det så att han är bara för passande för att inte ha i en goblin armé?
  • Att ha minst en stor sak bland dina goblins känns häftigt och tänk bara hur mycket han tornar upp sig över resten av din armé (för extra effekt ställ honom brevid snotlings).
    Sen tycker jag att han har potential att göra upp för sina pts och är jättekul särskilt när han faller. Han är dessutom en sak i din armé som troligen står kvar och slåss när allt annat flyr.

    Försök få in pump wagons också dom är kul.
  • Liten fråga bara; kan svart-gobbos verkligen ha sköldar OCH extra choppa? Jag trodde inte det iallafall.

  • Aha där kanske jag ska förklara...
    Det är så att jag hade en ide att använda dom gamla goblin kropparna som kommer med wolf riders och konvertera dom till elaka Black orcs, fast goblins..
    Tanken var att använda dom som vanliga orcer.

    Du kan se testet på figurmålningsdelen.
  • Jag menade att jag inte trodde att vanliga Orcs kunde ha båda :D

  • Jaha, man som svar på frågan det kan dom ha.
    Det är bara det att bara sköld är det bästa till vanliga orcer.
  • Men 2 choppas och en sköld representerar blackorcs regel att kunna välja utrustning bättre.
  • Nja, black orcs armed to the teefs-regel är dom dom knallar runt med både 2 choppas och great weapon. Vanliga boyz kan ha 2 choppas och sköld och välja i början av varje strid vad som skall väljas. Men som sagt, lite lyxigt kanske :)
  • Black Gobbos är också "armed to da teef", men i sann goblin-anda med defensiv utrustning i form av sköldar istället för de stora Orcernas tvåhandsvapen. Stiligt :D

  • Jag har funderat och är fortfarande fundersam över antalet rankade enheter jag borde annvända i armén.

    Det jag funderar på nu är att köra med:

    två trettioblock goblins med allt utom båge
    25 "Black Gobbos" med full command
    två enheter med 20 goblins med båge och en musikant
    tre enheter med 25 goblins med sköld, rustning och musikant
    fyra enheter med fast cavalry
    två kärror
    två spear chuckas
    en rock lobber
    en jätte

    Det plus karaktärer är ungefär 2250poäng men om någon har någon ide så är det välkommet.
  • e fast cav spiders el vargar?

    Armén verkar bra men jag tycker dina 25block ska ha fullcom eller åtminsåne en flagga.
  • tanken med 25blocken är att dom ska vara understöd till dom tre "huvudenheterna" så dom behöver ingen flagga.
    Och att ha flagga till alla goblins är bara en risk eftersom det är många lätta poäng för motståndarn.

    Och ja fast cav är spindlar eller vargar.
    Jag är inte helt säker hur många jag ska ta av varje, men tre vargar och en spindel verkar okej.
  • tre vargar och en spindel verkar jätte bra.
Sign In or Register to comment.