Utvärdering Slaget om Härnösand

edited 18 februari 2010 13:05 in Turneringar / konvent
Tjena!

Vi som arrangerar Slaget om Härnösand skulle jättegärna vilja ha lite feedback från er som var med och deltog i vinterns upplaga av turneringen!

Vad var bra, vad kan göras bättre osv. :)

Jag börjar med mina tankar om turneringen:

Positivt:
- Vi lyckades hålla tidsschemat (mer eller mindre ;))
- Luncherna fungerade helt ok, maten dök upp ungefär när den skulle
- Många trevliga motståndare :)

Till nästa gång:
- Vi kommer vara bättre förberedda på lördag morgon
- En person kommer jobba hela helgen med att sköta kiosk/lunch/resultat osv.


Kommentera gärna vårt eget scenario, "Native Characters" också :)
Försök hålla kommentarer om restriktioner korta och koncisa, så det här inte blir ytterligare en tråd om restriktioner :P

Jag tackar på förhand och hoppas att vi ses igen i sommar på nästa Slaget om Härnösand :)

//Jonatan
Härnösands Figurspelsförening

Kommentarer

  • Håller med vad du nämnde som positivt och vad som borde fixas till nästa gång. Utöver det ett par tankar:

    - Det kan vara bra att snabbt nämna vilka extraregler, primära och sekundära objektiv som gäller för rundan. Tror t ex flera missade det med 1d3 powerdice en match.

    - Terrängen: För det första var många terrängbitar lite väl crazy, typ skog, diff. t. och imp. t. i samma bit - försök få tag på enklare terrängbitar. För det andra så behöver man lägga mer tid på att sätta ut terrängen. Detta gäller särskilt när man spelar med scenarion. På vissa bord blev det väldigt dåligt för "take and hold" scenariot (med massa terräng kring objektivet).

    - Slumpmässig bordsplacering: Vet att flera spelare fick spela på samma bord åtskilliga gånger. Man borde kunna lotta bord istället för att de med mest poäng spelar på bord 1 osv. Vet ej hur detta funkar på andra turneringar då detta var min första! ;)

    - Börja tidigare på lördagen? vi som reser måste ändå åka dagen innan och lika bra att börja tidigt. Man hinner bli rätt mosig om man ska spela 3 matcher.
  • edited 18 februari 2010 15:41
    Bra kiosk flöt på bra tycker jag.
    Kanske kolla upp lite med runt svenska faq:n nästa gång.

    Jag tycker det var bättre terräng än tidigare men på vissa bord var det lite tunt med terräng och för små bitar.

    Möter man en arme med mycket skytte så som skaven eller dark elves är det jobbigt om det enda som finns är lite små saker runt kanterna.

    sen är det många som tycker att det är bra med en stor öppen yta i mitten på bordet, själv ser jag gärna att det finns bord som har en eller två terräng biter i mitten så blir det mer taktisk utmaning hur man ska spela runt det.

    Jag tycket inte att det var crazy terräng.
    Det är ju upp till de som spelar att bestämma hur man vill ha det.
    det är ju bara att bestämma att hela räknas som skog eller diff osv.

    Jag tycker inte att det skulle vara så bra att starta så mycket tidigare för oss som bort halvlångt bort är det bra att slippa upp så tidigt för att hinna dit. Men lite tidigare gör nog inget.
    Sen kan jag tänka mig att det är lite att förbereda innan det startar och att det är därför det startar ganska sent på morgonen.

    Sen att man vart matförgiftad innan man åkte upp var ju mindre roligt.

    Men i övrigt en trevlig turnering.

    Tack för det.
  • edited 18 februari 2010 19:09
    Först och främst: Tack för en bra turnering!

    Det som var sådär extra bra:
    * Tider hölls relativt bra
    * Trevlig stämning (som iofs alla bidrog till)
    * Scenariona och att de utnyttjade den feedback som kom fram på FF
    * Native characters var roligt och udda. Träffade själv orcen "Fancy pants" och han började designa om mina ogres rustning. Hysteriskt!
    * Bra med matleverans till lokalen.
    * Bra lokal helt utan gamerluft.
    * Kul att det kom mer folk än förra gången
    * Kul med långväga gäster

    Kan bli ännu bättre:

    * Bestick till maten!
    * Numrera borden så underlättar ni för er arrangörer och oss spelare
    * Lite tydligare info till de som är på typ runda 3 när matchtiden nästan är slut. Samma folk varje gång?
    * Ta ut de magsjuka och prygla dom vid snödrivan på parkeringen!
    * OM ni vill ha bärhjälp och dylikt så behövs tydligare info till oss spelare vad vi kan/ska göra. Jag frågade och frågade men fick inget bra svar.


    Stort tack! Kommer absolut nästa gång!

    Och en grej till: Tror Sveriges turneringsarrangörer har ett jättejobb framför sig med att göra alla arméer spelbara i tävlingsmiljö. Scenariona och etc-restriktioner är jättekliv i rätt riktning! Kanske behövs det mer? Kan man föresten få se en top-fem-arméer-lista från denna turnering?
  • Matförgiftad, inte magsjuk.
    så jag är redan frisk
  • edited 19 februari 2010 01:38
    Nej Sajon, bara en sak som gått över, du blir nog aldrig riktigt frisk.

    skämt o sido, skönt att du mår bättre, hoppas familjen klarade sig bra oxå. men nu har du latat dig för länge, upp o hoppa o måla klart dina beastmen.. CHOP CHOP

    ang turneringen. var inte där själv men vill gärna se armelistor och battlereports ,,

    //Stefan.P
  • NasNas
    edited 20 februari 2010 12:55
    Tack för en jättetrevlig turnering, både arrangörer & motspelare.

    Håller med Marcus om att terrängen kanske var lite väl sporadiskt utspridd.
    Skulle gärna vilja se fler bord med terräng som bryter upp spelplanen i flera korridorer, kanske med hus i mitten av bordet etc. Egentligen vad som helst som gör att man får tänkta till en gång extra.

    Nu mötte jag två dark elves-arméer med mina chaos warriors. De klarade sig ok i en match men mot den andra var de pölsa vid runda tre utan att motståndaren behövde svettas tack vare öppen terräng. Iofs hjälpte min hellcannon till genom att missfira och blåsa bort sig själv och alla på högerflanken med honom runda ett men...

    Skulle gärna se att sista matchen inte var take and hold utan vanlig pitched battle.

    Som Jon sa så var Native Characters-scenariot kanon - fick också äran att möta Fancy Pants :)

    Kommer att medverka vid nästa SoH!

    /Edit

    Sedan så tycker jag att vi från Umeå kan visa bättre uppslutning - det var fler folk från Uppsala än vad det var från Umeå.
  • Tack för en bra turnering!

    I stort sätt var allt toppen!
    Super roligt med Native Characters
    håller med om att det var sisådär med tärrängen.
    Jag gillar att det var på vårsta!
    försök att ha det där nästa gång så kan jag nog få dit mina 2spelbord också;)
    Men härlig turnering räkna med mig nästa gång!
  • Resultatlista vore dock trevligt att få, gärna med rubbet så kan jag kasta in det i rankingen,

    maila

    hampus_berg at hotmail.com

    Mvh
    Hampus
Sign In or Register to comment.