2250pts The Empire - The Grand host of Martin von Krieglitz

edited 5 december 2007 23:46 in Warhammer fantasy
Året är 2154. I norra Stirland, utanför den lilla staden Sigfriedhof samlar den tappre och ädle Martin von Krieglitz, elektorgreve över Stirland sin här för att en gång för alla visa Manfred von Carstein vem som skall regera över det fruktade Sylvania. Modiga gossar och stridshärdade män tar upp sina spjut och svärd för att skydda det fagra Stirland och för att rika på ära och guld återvända till sina hemman, boskap och familj. En kampanj att för evigt minnas stod framför dem, och i dess slut: Slaget vid Hel Fenn. Där skulle en del av Stirlands viktigaste historia skrivas och dess framtid bestämmas...

Hej, Anders Agdahl d.y. här. Efter höstens Fantasia Fanatic och min medelmåttiga insats, (första gången jag spelar The Empire någonsin och första gången jag spelar Warhammer Fantasy Battles på 5-6 år) har jag insett att jag borde ge min grön-gula här en till chans. Från att spela med en magisvag armé med mycket fokus på block av infanteri, blodtörstiga fanatiker och den store Sigmars heliga ord till en lite mer all-around armé som kanske blir mer spännande att möta och framförallt spela med. Jag har försökt att hålla mig till grundkonceptet så mycket som möjligt. Jag vill inte skaffa en ny armé direkt :P.

Så här kommer armélistan, enjoy!


Lords & Heroes

Templar Grand Master (Elector count Martin von Krieglitz) 230p
Sword of power 40p
Holy relic 45p

Captain of the Empire (Konrad von Feuerbach) 100p
Battle-standard 25p
Armour of Meteoric Iron 25p

Warrior priest of Sigmar (Günther Steinfurt) 133p
Great weapon 4p
Heavy armour 4p
The Brown (White) Cloak 35p

Battle Wizard (Aldebrand Breitenbach of the Celestial order/Kasper von Schwarzwald of the Amethyst order) 135p
Wizards staff 10p
Dispel scroll 25p
Level 2 wizard 35p

Core Units

Spearmen (Siegfriedhof 1st, led by Sergeant Heinrich) 200p
30 Spearmen 150p
Shields 30p
Full command 20p

- Günthers river patrol (Halberdier detachment) 50p
10 Halberdiers

- Rubens marksmen (Archer detachment) 48p
6 Archers

Swordsmen (Leicheberg guard, led by Sergeant Gruber) 175p
25 Swordsmen 150p
Full command 25p

- Schwarzwald militia (Free company detachment) 50p
10 Fighters

Russbachs Crossbowmen 85p
10 Crossbowmen 80p
Musician 5p

Ottos Crossbowmen 85p
10 Crossbowmen 80p
Musician 5p

Pieter-Klementz sharpshooters (Huntsmen) 100p
10 Huntsmen 100p

Special Units

Inner-Circle knights (Martin von Krieglitz bodyguard) 274p
9 Knights 234p
Full command 40p

Outrider Wolfgangs Pistoliers 114p
5 Pistoliers 90p
Outrider 7p
- Repeater pistol 10p
Musician 7p

Outrider Hartmuts Pistoliers 114p
5 Pistoliers 90p
Outrider 7p
- Repeater pistol 10p
Musician 7p

Großes Bertha (Great Cannon) w/ crew 100p

Rare Units

Stirhügel Zealots (Flagellants) 140p
14 Flagellants 140p

Master Gunner Rasmus Ribault w/ crew (Helblaster volley gun)110p

Army total: 2243p
Model count: 154 (Tidigare 188)

Om ni kommit hit i er läsning så får ni en applåd, det ser väldigt långtråkigt ut, men jag kunde inte göra så mycket åt det, det blev avlångt hur jag än bar mig an.

Ja, kom gärna med tips, kritik (bra såväl som dålig), er egen almänna åsikt eller kanske till och med beröm :P.

Kommentarer

  • När du skriver din lista, välj text och inte markdown.
  • Jag tycker det blev riktigt tjusigt, du verkar ha lagt ner lite tid - eloge för det! Verkar vara en kul och balanserad lista - jag skulle kanske försökt få ytterligare nån knight för att få enheten 6 modeller bred, men då måste ju nåt annat bantas såklart :)

  • edited 6 december 2007 10:14
    @ Nas: Jag valde inte Markdown, det är det som är det knäppa... men jag ska se om jag kan fixa det!
    Edit: Japp, nu funkar det!
    @ Stefan_Sagebro: Jag förstår hur du tänker, det kan vara bra med lite mer mörs i den enheten, jag får provspela med den här listan och se hur det funkar. Det kan bli så att jag får banta ned annat för att få enheten mer awesome.
  • Om du vill ha mörsh i en inner circle knightenhet så föreslår jag att du har en warrior priest eller arch lector där istället för en grand marshal, för de blir väldigt arga på chargen om de har hatred eftersom deras största svaghet är att de bara har en ws4 attack var.
    Nu går väl detta emot din idé med armén om du tar bort Grand marshal´n så...
  • Jag tycker personligen att historiska arméer ska vara väldiga alltså en massa pts men den känns ändå trevlig.
  • Jag håller med Leogun, egentligen skulle den omfatta tiotusentals pikenerare, dröser av allt egentligen och en massa, massa mer saker :P.
  • Kul med bakgrunds historia, tummen upp för det!

    En sak jag kom att tänka på jag tror den svenska termen för Elector Count är Kurfurste.
    För om jag inte minns fel från mitt läsande av historieböcker så tilltalades ledarna av smårikerna i tyskland på1600-1700talet för kurfurstar och på engelska så kallas dom ...
    Ja ni gissade rätt Elector counts.

    Ja det kanske var lite off topic men endå :)
    Hur som helst kul att du ger armén en till chans för det är en tuff armé.
  • Någon gång måste nån sätta sig ner och förklara this crap :)

  • edited 10 december 2007 14:50
    Ett alernativ till extra ridaren är ju warbanner för lite mer kombat res.
    Listan låter för övrigt sund och balanserad desutom är kul med all bakgrund du lyckats få in
    Bra jobbat
Sign In or Register to comment.