Den populära Blood Bowl-ligan i Umeå (BUBBLE) växer ytterligare denna säsong genom införandet av en halvvägsturnering. För bakgrund till denna turnering, se BUBBLE-trådarna på FUSK-forumet. Denna turnering utgör en del av säsongen för lagen i BUBBLE, men även andra coacher är välkomna att delta (eftersom de etablerade lagen kommer att ha upp till fem matcher under bältet så kommer nytillkomna lag att starta med några små bonusar, se nedan), och kan välja att hoppa in i BUBBLE-ligan med sitt lag efter turneringen om så önskas.
Tid & plats
På FUSK 2010-03-06, samling 09:15 för etablerade lag, 08:45 för nytillkomna lag; beräknad tid för prisutdelning 20:00. Se spelschema nedan.
Format
- Progression (alla skador, SPP, pengar, etc följer med);
- Swiss (seedning utefter TV i första rundan) i tre matcher, varpå de två högst placerade lagen spelar final i fjärde och sista rundan och övriga fältet spelar placerings matcher. För poängräkning se nedan.
Deltaga kan:
- Alla lag som spelar i BUBBLE3; lagen behåller allt de spelat ihop fram till 5 mars klockan 23:59 (maximalt 5 matcher).
- Nyskapade (nytillkomna) lag; lagen startar genom att
- Investera för 1,150,000gcs (allt måste inte spenderas)
- Slumpa ut 5 MVP enligt BUBBLE3-modellen (välj 3 spelare och randomisera emellan dem med 1D3) -OBS: måste göras på plats den 6:e mars, därav den tidigare samlingstiden för nytillkomna lag
- lägga till 2 Fan Factor gratis.
Figurer
Endast fullt målade lag får användas i turneringen. Numrering av figurerna (på basplattan och/eller figuren) är också ett krav. GW-modeller behöver inte användas, men figurerna bör vara någorlunda WYSIWYG av artighet mot din motståndare.
Anmälan
Senast 27 februari klockan 12:00 genom betalning 40SEK anmälningsavgift (går till priser till turneringen) på Fantasia i samband med lämnande av namn och telefonnummer (gäller såväl etablerade som nytillkomna lag).
Regler:
- Blood Bowl Tournament Rules, modifierade av BUBBLE3 husregler.
- Tidsbegränsning 4 minuter per coach och Turn, samt 2 timmar totalt per match.
- Turneringsorganisatörerna kan avbryta matcher som är på väg att dra över tiden, alternativt ändra tidsbegränsningen per Turn om så anses behövas. Poäng räknas enligt:
Vinst 15p, oavgjort 10p, förlust 5p; plus/minus målskillnad.
- Tiebreakers (i fallande ordning): differens i CAS, antal gjorda TD, antal gjorda CAS, inbördes möte, lottning.
Tänk på: Ta med Blood Bowl om du äger spelet (FUSK har endast en plan och vi behöver tio gånger fler).
Preliminärt schema:
- 0845 Samling för coacher med nystartade lag
- 0915 Samling övriga coacher
- 0930 Avspark match 1
- 1130 Inlämning av resultat match 1
- 1200 Avspark match 2
- 1400 Inlämning av resultat match 2
- 1400-1500 Lunch
- 1500 Avspark match 3
- 1700 Inlämning av resultat match 3
- 1730 Avspark finalmatchen och match 4
- 1930 Inlämning av resultat match 4
- 1930-2000 Städning, utvärdering, prisutdelning
- 2000 Eventuell pubrunda
Ändringar av ovanstående anslås i denna tråd samt på Fantasia. Alla välkomna /turneringsansvariga, Klas och Micke.
Kommentarer
Om inte någon har sagt det så tycker jag det ser riktigt bra ut, bra jobbat! Ska försöka palla mig ned på fantasia och anmäla mig så snart som möjligt :)
Vet Fantasia om detta?
Fantasia vet om detta.
De räknas inte till poäng i ligan, vi kanske missade att poängtera detta (no pun intended)
Jag vart helt plötsligt lite sugen på BB, lite påhejad av herr Barrskog, men inte bara hans förtjänst ska erkännas.
Om du inte har något emot att bygga lite eget kan jag rekommendera Ork Nobz från 40k till Black Orcs, de är stora så att det räcker och ser ganska sportiga ut när man tagit av dem vapnen.
Eldborn: Äntligen! ;)
Jag tror Barrskog kan ha lite Black Orcs, jag raidade hans låda när jag började bygga mitt nya Orclag (som är ungefär halvbyggt).
Lite bra länkar:
BB Regelboken
Orc Playbook
The Art of Blocking
Överlägsen taktik-sida: BB tactics
(för alla lag, inte bara Orcs).
Eldborn: Annars kanske det går att låna av någon (dock inte av mig eftersom mitt är halvmålat :) ). Jag har Skaven och Lizardmen att låna ut, där jag skulle rekommendera Skaven för icke-veteraner (och Orcs är nog ett bättre nybörjarlag än Skaven)
Synd att jag tog med mitt Orc-lag till Kosovo, men jag råkar ju veta att "da original" Big Blue Bashas ligger i en garderob på Carlshem och samlar damm! (Barrskog kan säkert hjälpa dig att låna fram dem!)
Fast ett annat alternativ kanske är att peppa upp Earthroot till att coacha dem? :)
har jag fattat det rätt att vi som går in i ligan i och med denna turnering ska punga ut med 50+40=90kr?
Jag kan inte svara för ligaledningen, men jag antar det.
Edit: Förstår din vinkel nu. Ligan och turneringen är skilda från varandra som tillställningar, så svaret måste bli ja.
Får sikta på nästa säsong om suget sitter i.
kan någon superhackasönder OBBLM så att jag kan bygga mitt 1'150'000 lag färdigt?
Thine wish be granted!
Det går enklast till så att man skapar ett vanligt lag och sedan ber mig eller NHH att lägga till guld och FF. MVPs slumpar vi på plats på turneringen, och sen kan vi lägga in dem i programmet eftersom genom att ge bonus SPPs till de lyckliga spelarna.
Eldborn: Trist! :/
jag råkade kasta bort mina fan factors (eller rättare sagt, fancluben avetablerade sig själv i protest mot att inte några catchers återfanns i startelvan).
kan du lägga till 20k prettyplzwithsugarontop?
Jag fixar :)
Jag lade tidigare idag till 20k extra till dig för att täcka utgifterna för starting FF.
Hur många är anmälda hittils? Vore kul att se en lista över anmälda om det finns tillgängligt.
Vid anmälningsstoppet idag klockan 12:00 var endast sex coacher anmälda till halvvägsturneringen. Följande åtgärder vidtas:
Angående priser till turneringen: Dea på Fantasia har gått med på att sponsra turneringen och vi kan välja att få ett boxat Blood Bowl (värde cirka 750 kr?) som enda pris istället för de blygsamma presentkorten på 100-200 kr som vi planerat till vinnaren och tvåan. Vinnaren av detta pris har med stor sannolikhet redan ett exemplar av Blood Bowl, varför man då som vinnare skulle få välja om man för den goda sakens skull vill donera spelet till Fantasia (kanske med sitt lags namn ingraverat i spelplanen eller liknande). Alternativt kan man ju tänka sig att ta den nya själv och donera sin gamla box.
Ovanstående gäller förutsatt att vi får in ett mindre antal sena anmälningar, vilket beräknades för tidigare idag på Fantasia.
Jag föreslår att alla som hittills betalat uttalar sig här i tråden om detta låter som en schysst idé. Jag röstar för.
Synd på bortfall, men så länge vi blir några stycken så tycker jag verkligen att turneringen kvarstår. Jag tycker att Bloodbowl-lådan som pris är en tokbra idé.
Jag har glömt anmäla mig... pinsamt
Jag tänker skicka ut reklam-SMS till alla som någonsin deltagit i BUBBLE, och eftersom jag inte vet vilka som är anmälda redan får alla vara beredda på att få ett även om man redan är med :)