2000 pts Ultramarines

edited 4 januari 2010 23:20 in Warhammer 40k
Tjenixen.

Jag har börjat tagit tag i min nästa 40k-armé och lyckan går
till de gamla hederliga ultramarine.gossarna. Har skaffat ihop lite figgar
och målat upp lite, men har lite problem med vafan jag ska ha i listan så
jag dumpar ut mina tankar här på forumet.

Det kommer bilder så småningom :)

Så här ser mina tankar ut nu:

10 tacticals, multimelta, meltagun, sergeant:power fist, combi-melta 215
1 drop pod 35

8 bikes, 2meltaguns, sergeant: power fist attack bike: multimelta 310

8 bikes, 2flamers, sergeant: power fist attack bike: multi melta 300

5 terminators, assault cannon , 1 chainfist 235

6 Sternguard, 2 combi-melta, sergeant: power fist 185
1 razorback , h.bolters, hunterkiller missile 50

1 vindicator, dozer 120

1 vindicator, dozer 120

Marneus calgar, armour of antilochus 265

captain, bike, 2 x lightning claws, melta bombs 170

2000 pts

REVIDERAD 11-01-2010

Kommentarer

  • Kanske behöver mer än ett troopchoice? Kan bara sett ett, tian med tacticals. Som minst krävs två för en laglig armé, men jag skulle gärna gått på tre-fyra stycken.

  • Han har en Cap på bike, så hans bike squad är Troops. Och han kan combat-squadda båda så tekniskt sett kan han producera 4 scoring units.

    Jag kan inte sätta fingret på det, men hela rmén har en lite "army box"-känsla. Det känns som att du mest har med en massa olika enheter för att de är coola, inte för att de fyller någon speciell funktion i din "battleplan". Med det sagt måste jag ändå säga att listan ser ganska bra ut, bara att det är svårt att lista ut hur du har tänkt spela den på ett bra sätt! Här är småförändringar jag skulle göra utan att sabba hela listan för dig ;0)

    • Tacticals: MM istället för PC.
    • Terminators: CML istället för AC.
    • Du har väldigt kort räckvidd på det mesta av din firesupport.
  • Det behövs fler scoring units. Tio tacticals och ett gäng bikes är för lätt att hantera. Åtminstone en till 10:a tacticals i rhino är vad listan behöver.

  • För få och/eller för små scoring units.

  • Som tidigare folk skrivit, du behöver mer scoring unints. Din tactical i droppod kommer att dö, ev första rundan. Så skippa plasmacannon till de och kör på en gratis multimelta... ifall det någon gång kommer tillfälle att skjuta med den.

    Håller även med trukson och hans tips. Jag skulle dock lägga till relicblade på din captain. S6 är bättre än S4 mer reroll då det mesta du möter har T4. Guardister med T3 eller liknande dör istället av bolters och annat och då kan du med S6 ha ihjäl karaktärer.

    Mitt tips är att skippa honour guards. De är dyra och slåss rätt bra men har svårt att ta sig fram. Så om du stryker honour guards, plasma kannonen och Meltabomb på din captain kan också ryka. Bara att se till att hålla han borta ifrån walkers samtidigt som meltas bland bikesen tar de landraiders du stöter på. Det borde ge dig runt 30 poäng kvar att lägga ut på nogt, ev artificer på din bikecaptain och cainfists till några vanliga terminators för att kunna slå AV14.

  • Dreadnought... Dreadnought är häftigt, kan man ha Dreadnoughts ska man ha Dreadnoughts ;-)

  • edited 8 januari 2010 14:02

    Dreadnought... Dreadnought är häftigt, kan man ha Dreadnoughts ska man ha Dreadnoughts ;-)

    Varsågod.

    Dreadnought

    Men jag vet inte om hon skulle passa i Ultramarine Blue...

  • Lite guldörnar och dödskallar så... ;-)

  • Jag tror på den där listan måste jag säga. Med undantag av honorguardsen då. Sen i scoring frågan så delar du upp i combat squads så klarar du dig tror jag. Får spela väldigt defensivt då bara. Rocka på baby blue marine, rocka på!

  • En tanke kan vara att byta ut en melta i bikesquadronen mot en flamer. Om du splittar squaden så kan halvan med sergeant och flamer jaga gubbar, medan halvan med meltagun och multimelta jagar tanks.

  • Det är vääldigt lätt att plocka bort honour guardsen för att få poäng :P

    Men de är ju så coola, och så ultramarine! Men har ingen aning hur man kan spela med dem vettigt, förutom att typ skicka iväg dem i en land raider... mer poäng.

    funderar på att gör honour guardsen till sternguards, eventuellt göra assault marines till en bikesquad. Eventuellt plocka bort terminator armour från marneus för att kunna transportera honom.

  • Calgar kan gott ha sin terminator armour och nyttja två platser i en droppod.

    Har testat spela med honour guards en gång i drop pod. Bara det inte finns ap1-2 i närheten samt att det inte blir så många 1or på save så kan de göra sig bra. Nackdelen med de är att de i stort sätt behöver en landraider för att komma fram och göra sin grej... och då är terminators rätt lockande istället...

  • Listan uppdaterad

    assault marines till bikers

    honour guard till sternguard
  • Använd de 10 poäng du ha kvar till att ge kaptenen antingen meltabombs eller digital weapons.

  • Det kan jag iofs göra, nu slängda jag in siege shields för poängen men det kan vara värt
  • Jag är lite fundersam på närstridskapaciteten nu utan assaults och honour guards. I och för sig klarar man sig hyfsat med mariner och karaktärerna. Termies kan ju klubba lite granna också.
  • Som du säger: marines klarar sig bra mot allt i närstrid. Sternguardsen har väl 2A i grund, sen terminators är ju terminators ;). Börjar arta sig sa han som odlade grönsaker i trosan

  • edited 14 januari 2010 21:45

    6 Sternguard, 2 combi-melta, sergeant: power fist 185

    Går att göra till:

    Command squad 1 apothecary, 1 company champion, 1 flamer/storm shield, 1 flamer/power fist, 1 flamer 185

    mm coolt...

Sign In or Register to comment.