Att förkorta eller ej. Det är frågan

edited 2 december 2007 23:26 in Off topic
Ordpolisen på gång.
Slog mig just över att ordpolisen regerar här mer än någon annan stanns i världen men ändå så på forumets "poll" så är det 2 förkorttningar som i alla fall jag inte förstår för fem öre?
Någon som kan förklara.. både vad de betyder och varför det e ok att skriva förkortningar där men inte i övrigt på forumet ;)

Kommentarer

  • Vilka förkortningar gäller det? Vi vill såklart inte ha några oklarheter på forumet. Vare sig från användare eller från systemet.

    Generellt är det bra att skriva korrekt svenska, för då blir man tagen på större allvar och det är större chans att folk kommenterar det man menar och inte det man skriver.

  • Tänkte på den senaste omröstningen.. nånting med HE eller ja vad det nu va. Inte nått jag e direkt upprörd över men undrar mest .. i och med att jag antar det finns fler än mig som inte kan alla Games Workshops förkortningar .. ccw, hq, tl lasgun.. ja.. du hajjar kanske?
    Vart går gränsen för förkortningarna? iom = i och med.. skrivs till exempel .. ja.. söker gränsen bara.. och så är jag sjukt uttråkad på jobbet ha ha
  • Förkortningar som är accepterade och vanligt förekommande i skriven svenska är ok. Hittar du den i svenska akademiens ordlista är den accepterad.

    Vad gäller GW:s olika förkortningar får man se upp. Det är alltid bättre att skriva ut för att få så många svar/kommentarer som möjligt, vilket man oftast vill. Övertydlighet är bra.

    Ett genomtänkt och välskrivet inlägg är bättre än fem snabba som folk inte förstår.

    Dessutom bör man skriva i hela meningar, börja dessa med stor bokstav och avsluta med punkt. Det blir så mycket lättare att läsa och förstå då.

  • OMG FFS! Ok, jag ska skärpa mig, L0L!

  • Är helt på din sida Sagebro..
  • För att upprepa: Det är alltid bättre att skriva ut för att få så många svar/kommentarer som möjligt, vilket man oftast vill.

    Ni får såklart använda vilka förkortningar ni vill, men räkna med att få färre konstruktiva svar än ni vill om ni använder ett språk som en del inte förstår. Samtidigt blir man oftast inte tagen på lika stort allvar om man skriver slarvig svenska. Är man dyslektiker så kommer man oftast märka detta, men om man bara slarvar för att man inte orkar läsa igenom sina inlägg så kan man räkna med irritation och därmed färre svar.

  • Jag tycker att det alltid är enklast att börja med att skriva ut hela namnet när man börjar för att sedan gå till förkortningar. Annars blir det svårt a dechiffrera för oss som kanske inte är riktigt "med" i Internetdiskussioner och inte har spelat på länge. Sällan att folk använder HE istället för High Elves IRL. hehe In Real Life that is...

  • edited 5 december 2007 15:48

    Jag tar och stänger den här tråden för nu och meddela att NilssonHarHunds åsikter på frågan är hans åsikter och inte representerar den officiella ställningen för Stridshammaren.se

    Det är en sak att skriva DE istället för Darkelves vilket vi finner helt acceptabelt och att skriva OMG!111 lolz asf 4r roxor!!!!!!111 vilket däremot inte är det.

    Till dom som har tagit illa upp av hela den här affären så vill jag åt Stridshammarens vägnar be om ursäkt.

    Om det fortfarande finns frågor eller åsikter så viska gärna till mig.

    Tråd låst.

    Mvh. - KingKoopa och Stridshammaren crew

Denna tråd är stängd.