Fantasia Fanatic Våren 2010

24

Kommentarer

  • kommer ni köra med building rules? och ska ni använda SWFaq ??
  • Några klarheter hur Doomwheel kommer att fungera? Är det en rak linje som gäller eller får man wheela omkring den?
  • kommer ni köra med building rules? och ska ni använda SWFaq ??

    Husregler låter vi ni spela med om man kommer överens innan matchen. SWFaq använder vi som guide till regeltolkningar.

    Några klarheter hur Doomwheel kommer att fungera? Är det en rak linje som gäller eller får man wheela omkring den?

    Väntar in i det längsta på en GW faq

  • Gäller detsamma på Fancy Fanatic?
  • Hur stor är chansen att 40k delen ändras drastiskt mot för höstens turnering förra året? Försöker planera resa, arme' etc men svårt när man inte vet så mycket. Har foldern från i höstas att kika i.
  • 40K häftet till vårens turnering är mindre än 24 timmar bort

  • Hej. Jag spelar Blood Angels, måste jag använda den nya codexen då eller använda pdf filen på GW hemsida?
  • Okej så vad jag fattar så ska jag använda den nya codexen.
  • Okej så vad jag fattar så ska jag använda den nya codexen.

    Ja

  • Verkar vara mycket bra scenarion den här gången, framför allt med tanke på den totala avsaknaden av victory points. Gillar också att objektiv kan scattra.

    Synd att behöva lägga in restriktioner i armélistorna, men om man ska ha några alls kändes dessa tre vettiga.
  • Senariorna ser bra ut, jag har dock två frågor:

    Senario 4, Two bases- om objektivet scattrar av banan, får man ställa det inom 18'' från det andra objektivet?

    senario 2 och 4, Two bases- samma enhet kan inte hålla två objektiv, men kan enhetet hålla ett objektiv och contesta det andra?

    Linus
  • Vilka regler är det som man använder för Rhinox Riders i Fantasy? Vars kan man hitta dom?
  • Skogstroll: Du hittar dem på Forgeworlds hemsida. Eller närmare bestämt här: http://www.forgeworld.co.uk/pdf/rhinox.pdf
  • Synd att man inte kan delta i år, tycker uppdragen ser riktigt roliga ut och restriktionerna ni satt ut tycker jag är väldigt vettiga. Var lite drygt att möta dubbla nob-bikerz i en match förra gången man var med.

  • Hm... Är det bara jag som saknar victory points? Scenario 3 verkar dock intressant i dess ställe. Någon anledning till att det inte blev något scenario med Dawn Of War deployment?
  • Skogstroll: Du kan hitta dem på GWs och forgeworld hemsida. Vet dock ej om forgeworlds stämmer, prova att googla det istället ^^

  • @Skogstroll: FW's regler stämmer inte, GW's WD-regler finns t.ex. här: http://thegoldend6.com/files/RhinoxCavalry.pdf

    Najs med restriktioner i 40k, då får man hitta på något nytt denna gång...

  • haha xD tack för de (väldigt många) svaren angående rhinox riders :D

    @Katarsis: ditt var det bästa jag hittade :D tackar
  • Tänkte höra hur poängen räknas i 40k ?? börjar man på 10 - 10 sen om jag har ett objectiv värt 5poängs så får jag 15 och han 5 i slutpoäng ?
  • Tänkte höra hur poängen räknas i 40k ?? börjar man på 10 - 10 sen om jag har ett objectiv värt 5poängs så får jag 15 och han 5 i slutpoäng ?

    Det står i häftet sidan 4, dock står det inte helt korrekt, glömde ändra sedan vi justerat scenariona. Jag lägger in den korrekta texten här nedan, den kommer att läggas till i det uppaterade häftet som kommer ut två veckor innan turneringen

    Matchpoäng (0 - 125)

    En Warhammerturnering handlar till största delen om att spela mot olika spelare som du kanske inte mött tidigare, att ha roligt och samtidigt försöka vinna matcherna. Varje match kan ge en spelare upp till 25 turneringspoäng, beroende på hur stort matchvinsten är.
    Efter varje match räknar du och din motståndare ut hur mycket matchpoäng (i scenario 3 rapporterar ni in tagna killpoints enligt beskrivning i scenrioreglerna) ni tagit av varandra och rapportera detta till sekretariatet.
    Turneringspoängen räknas ut enligt följande. Varje spelare får från varje match 10 turneringspoäng, plus/minus spelarnas "målskillnad" i matchpoäng från varje match, där vinnaren i varje match får ytterligare 3 poäng. Dvs en spelare som vinner en match med 6-2 får 10+7 turneringspoäng (10 i grund, 4 för mellanskillnad och 3 för vinst) och hans motståndare får 6 turneringspoäng (10 i grund och –4 för mellanskillnaden) Man kan aldrig få mindre än noll poäng i en match, även om man förlorar med mer än 10 matchpoäng.

  • edited 10 mars 2010 09:23

    Senariorna ser bra ut, jag har dock två frågor:

    Senario 4, Two bases- om objektivet scattrar av banan, får man ställa det inom 18'' från det andra objektivet?

    senario 2 och 4, Two bases- samma enhet kan inte hålla två objektiv, men kan enhetet hålla ett objektiv och contesta det andra?

    Fråga 1: Det ska fortfarande vara 18" emellan dem

    Fråga 2: svar nej, texten ska vara "Samma enhet kan inte hålla/contesta båda objektiv samtidigt. Om en enhet är inom 3" från båda objektiv i slutet på matchen får spelaren välja vilket av objektiven de ska hålla/contesta"

    Kommer att läggas till i uppdateringen

  • Är det korrekt att inget uppdrag kommer använda dawn of war-deployment? Jag tycker det vore kul med åtminstone ett sådant uppdrag.
  • Alltid dumt att klaga innan man provat, men på papperet tycker jag tyvärr 40k uppdragen tagit en sväng i fel riktning. Är ingen Fantasy spelare, men min uppfattning är att man kan trixa till 40k uppdrag mer än i Fantasy, och i år verkar det tvärtom.

    4/5 scenarion där man jagar objektiv och bara 2/5 med sekundära uppdrag.

    Fördelningen kan nog sett ut så dom två ggr jag varit upp innan också, men det är nåt som fattas (inte bara dawn of war och era outscoringregler).

    Scattringen är kul, men behöver kanske inte vara på alla uppdrag (och skulle dom bort nånstans är det nog på de två sista). En del med charmen är ju att placera objektiven på, vad man kan inbilla sig, kluriga platser.

    Nåväl, det ska bli kul att komma upp igen i vilket fall :)

  • hur ser det ut med platser kvar på båda sidorna??

    /Stefan
  • Just nu är det 62 anmälda till 40K och 43 till Fantasy

    Vi har totalt 120 platser, så det är 15 platser kvar. Jag ska se om det går att fixa plats för fler också, men det börjar bli dags att anmäla sig för de som inte gjort det.

    //Andreas

  • Vart anmäler jag mig?
  • Står på sista sidan i häftet

  • Det är en cap på 5 Cairn Wraiths. Då utgår jag från att man kan ta 5 Cairn Wraiths + 1 Banshee?

  • Det är en cap på 5 Cairn Wraiths. Då utgår jag från att man kan ta 5 Cairn Wraiths + 1 Banshee?

    Eftersom Banshee är en uppgrade till en Wraith så får du inte spela med 5 Wraiths + 1 Banshee

    //Andreas

Sign In or Register to comment.