Tyranider och Monster listor

edited 29 november 2007 11:47 in Warhammer 40k
Jag sitter lite och funderar på hur inställningen till Tyranider och de monsterlistor man kan skapa. Dvs. en lista med 8 monsterous creatures, den allmänna uppfattningen är att det är så himla tråkigt och obalanserat att det inte ens är värt att spela dem i en turnering.
Jag är av motsatt tyckande, framför allt då jag har en sådan lista och att den är mycket svårspelad och inte så obalanserad att möta som många tror. Det märktes främst på den kompade turneringen vi var på i varberg i somras där jag fick minst komp av alla, men efteråt så tyckte nästan ingen att den listan var så farlig som de sade från början.

Är det så att man av generellt tyckande sätter lågt till obefintlig komp på en sådan lista bara för att?
Har en tanke på att spela min stompy lista på gothcon, men är det ens värt att fundera i de banorna?
«1

Kommentarer

  • edited 29 november 2007 13:41
    Komp är generellt. Några bestämmer vad som är för bra/ för tråkigt, och lägger upp ett system för att straffa det. Sedan tar det med sig allt som är i närheten i fallet. Som exempel, Man vill straffa ensidiga arméer, och det tar med sig alla temade arméer i fallet, även om listan knappt har någon vinnarpotential (vilket har hänt mig).
    Så länge man har komp kommer man alltid att ha det problemet.
    Det jag väntar på att komp-människorna ska komma på något bra sätt att kompa bort dom tråkiga spelarna istället :P
  • hehe jo jag vet vad Komp är och hur det används på alla de sätt och vis.
    Men frågan är fortf. om det är värt att åka på en turnering med en monsterlista, som jag tycker om att spela, om det är att man döms redan i dörren så att säga?
  • Jag håller med Dante, det beror helt på vad det/om det är något komp system. Själv skulle jag inte bry mig om någon kom och spelade med en sån armé
  • Visst, om du kommer med en lågkompad armé finns risken att folk är "misstänksamma" mot dig när du kommer.
    Jag tycker generellt sett att figurspelare brukar vara rätt öppensinniga.
    Om du kommer till en turnering och är trevlig och att motståndaren märker att du byggt armén som du vill ha den och inte byggt den bara för att vinna så har jag svårt att se att spelarna kommer att dömma dig för det. Men om du vinner alla matcher kan det ju bli mer svårsålt.
    Jag skulle då alltid komma till en turnering med den armé jag vill spela, och jobba på att bevisa att det är spelaren som gör matchen till det den blir, inte armén.
  • Jag tycker att Dante satte huvet på spiken med sitt senaste inlägg, spelare brukar i allmänhet vara öppensinninga och den gyllene regeln spelar mycket in, om du är trevlig och en "juste" spelare så brukar motståndaren uppföra sig på samma sätt.
    Men det finns ju alltid undantag, som man säger om ALLT. Precis som Dante säger, om en motståndare ställde upp en arme av 7 High Elf Dragons mot mig, men det var tydligt på han att han gjort armén för att den ser cool ut och han är där för att ha kul, nemas problemas.
    Av vad jag har sett så är de som bryr sig mest om Comp de som kommer till en turnering med sikte på placeringar. Men sen så finns det nybörjare och de som är där för att de får träffa 150 pers till som har samma hobby. Så det går ju inte att anpassa för alla.
  • Problemet med en Nid-big guy lista är att många inte kan vinna, oavsett hur bra de är och hur dålig du är. Jag t ex kan inte vinna med mina arméer mot en sådan lista på default om jag inte spelar marines. Jag vill inte spela marines alltså kan jag inte vinna vilket är lite tråkigt. Jag kan lätt ha en rolig match mot en big guy lista men jag kommer aldrig kunna erkänna en som spelar en sådan lista mot mig som en skicklig spelare. Jag kommer anse att det är listan som vinner mot mig och det kvittar vem som står på andra sidan bordet.

    @Väktaren: Jag tycker du skall spela den lista du tycker är cool och skulle säkert ha en trevlig match mot dig. Men du har vunnit innan vi sätter upp på bordet och det är lite tråkigt vilket gör att det blir lite svårt att se sig som slagen på grund utav att du är bättre. Hade det bara varit min lista som hade svårt hade jag tyckt det var ok men när det är många listor som förlorar automatiskt så blir det lite värre...

    Kompen är ju oftast till för att minska ned listor som autovinner mot en del arméer och tittar man på okompde turneringar så är det big guy listor man skall spela om man spelar nids för att ha en chans.

  • seriöst, vilken armé förlorar per automatik mot en annan?
  • seriöst, vilken armé förlorar per automatik mot en annan?

    En armé utan anti tank mot en tank armé. Extremt, visserligen, men många arméer kan bara inte hantera många tunga saker.

  • sant att en armé utan antitank inte kan spela mot en tank armé, men är det inte lite ens eget fel om man nu inte har tagit med element i sin armé som kan ta ut tyngre saker? känns underligt att säga att saker är för bra bara för att man inte anpassar sin egen armé så att den blir hyffsat allround.

  • Det var lite extremt. Men en big guy lista faller om man har tillräckligt många tunga vapen. Det är orsaken till att den är så bra - man har inte tillräckligt många vapen som skadar. Big guy lista i händerna på en relatvit vanlig söndagsspelare vinner som regel över vilken balanserad lista som helst. Det handlar inte, enligt mig, om skicklighet. Det finns en orsak till att big guy listor blir kompmördade. Dock är jag av åsikten att Väktaren skall spela den lista han vill. Men han måste vara beredd att ta smällen för att Big guy listor är bästa typen av nid-lista som klarar sig bäst på okompade turneringar. Och på kompade turneringar blir man straffad om man tar för mycket av anti-fex vapen (då de är bäst mot alla).

    För att svara angående GothCon. Listan får (förhopnningsvis) spela men den kommer få otroligt låg komp, om den ens får spela.
  • Jag tycker att tyranid-arméer med massa tjockisar är ascoolt. Kör hårt

  • Väktaren: Håller med tidigare talare om att du borde spela den listan du vill spela.

    Egge: Angående Bigguylistans påstådda oövervinnerlighet, Så kan jag inte hålla med, nu spelar jag inte särskillt mycket 40k så jag kanske inte borde uttala mig, men jag kan inte tänka mig någon lista som inte skulle kunna vinna mot bigguy listan, visst vissa kommer ha det lättare och andra svårare, men jag ser den som långt ifrån oövervinnerlig, har spelat mot en bigguy lista en gång med min sisters armé som består till största delan av flamers, vilket ju inte är optimalt för ändamålet, nu förlorade jag visserligen den matchen men det berodde på att jag spelade dåligt, inte att min lista inte hade potential att ta ut den. Det är trotts allt så att även om fexarna och tyranterna är hårda så ligger de fortfarande på T:6 vilket betyder att allt du har i armén kommer kunna skada den och kommer göra det efter nog många försök. Det du måste se till att göra är se till att dina trupper får de försök de behöver, alltså spela bra.

  • En mycket intressant diskussion.
    Självfallet så kommer jag välja en lista som jag trivs att spela med och mig vetandes så är jag en rätt så trevlig prick =)

    Att man ska ha vunnit redan i deployment fasen är enligt mig väldigt fel. Som en del av er säger så är det svårare/lättare för vissa arméer att klå listan men stompy listan har även samma problem. De matcher jag har gått bet på är när motståndaren lyckats dra i sär armén och kunnat beta av del för del. De jag har vunnit har mest haft att göra med att min motspelare spelat uppåtväggarna fel. Kommer lägga upp min lista framöver.
  • Om "Skägg" är den Skägg som jag tror det är så har han rätt, by default.
  • Jag säger inte att big guy är oövervinnerliga men det är listan som kommer bäst på okompade turneringar och där är det oftast extremt hårda listorna i toppen. Orsaken till att de inte kommer så högt upp i kompade turneringar är 1. För att många bannar dem. 2. Att man får avdrag för kompen. Man skall spela det man vill men spelar man en hård lista i en kompad turnering måste man vara beredd på att man inte får bra komp!

    Sedan är det så att folk oftast tycker de coola arméerna är de som på något sätt är bättre än andra. Jag ser inte många tyranid warrior arméer och det är en orsak: de är inte lika bra. Hade big guy listan varit mycket sämre hade folk inte spelat dem - oavsett hur coola de är. Det faktum att de är ruskigt bra gör att folk vill spela dem. Jag säger inte heller att Väktaren inte skall spela dem, det skall han göra om han vill. Men många anser att det är konstigt att det "slumpar" sig så att folk tycker de bra listorna är coola när de själva skall spela med dem.

    Tråkiga spelare beter sig sämre när de anser sig inte ha en chans. Tråkiga spelare gnäller och ger en tråkig match om de anser motståndarens armé är för optad. Chansen är större att spelare beter sig så om man spelar en hård lista, även spelare som oftast är väldigt trevliga. Var beredd på det! Jag tycker det är fel att det skall vara så men det händer ofta.

  • Man måste ALLTID bygga arméer för att vinna!
    [Socialstyrelsen inflikar härmed att dagens dos av ironi är nådd och överskriden]
  • En big guy lista är långt ifrån oövervinnerlig. Snarare tvärsom.
    Listor som har mycket rending vapen i sin arsenal använder det oftast iom att det är bra mot det mesta.
    Så kort och gott man pangar på med sina rendingvapen mot "tjockisarna". De faller som flugor. End of story. ok inte så enkelt men ni förstår hur jag menar.

    Men som allt annat här i figurspelsvärlden så handlar det VÄLDIGT mycket om vem det är som styr skutan visst?
  • Altså jag måste få slänga in mina two cents här och det är som följer:

    Big guy listor är jätte häftiga. More power to them.
    Men att dom skulle vara oslagbara är inte alls sant. Det beror som många har sagt helt och hållet vad du slänger på dom. Visst om du endast har ett gäng män med lasguns och inte ett enda starkare vapen så kanske du kommer att få problem, men då är det inte han som har big guy listan som har varit dum utan då är det du som möter honom som inte tänkt igenom din lista innan du körde igång.

    Om man går in för att spela en turnering med en specialliserad lista, säg en marin lista kittad för att knäcka infanteri dvs heavy bolters och kanske plasmakanoner. Då kommer du få problem om du möter någon som ställer upp en landraider på bordet.

    Alla armeer kan slå alla armeer, det enda som behövs är att sätta sig och tänka efter lite då du skriver din egen lista.

    För att översätta ett gammalt ordspråk till figurspel:
    Du har inte skit på bordet utan skit bakom bordet. (Inte riktat mot någon särskild :) )
  • En anledning som jag ser tilla tt man itne ser så många big guy listor är att folk talar om för en redan från början hur jäkla dum i huvudet man är för att man vill spela en sådan lista. Har sett exempel på det på andra forum. Och bannar man de listorna redan från början så blir det så att man aldrig har en chans att skaffa sig erfarenhet mot dem och på så vis gör man tabbar och förlorar.

    Det är även som så att med en tyranid mosnter lista så är du väldigt beroende på att motståndaren kommer till dig vid ett eller två tillfällen. Säger iten att man ska spela safe mot dem men det är oftast som så att de motspelare jag mött har ställt sig och campat i ett hörn/bordskant och sedan försökt skjuta ut allt, dvs. skju lite små skott här och där istället för att koncentrera sig och fokusera på rätt saker. Det tar 4 turer innan någon fex eller hive tyrant har en chans att göra ett anfall så man har i princip 4 turer på sig att välja vart man ska möta dom och när. Som en del av er säger så är en sådan lista långt ifrån oövervinnerlig och jag tror det är rädslan och tvivlandet på sig själv som gör att motståndaren skulle förlora.

    Lagt upp listan i armélsite tråden.
  • Det handlar också extremt mycket om uppdrag. Om det bara gäller att stå kvar och hålla quarters host cleanse host eller mitten så är big guys jättebra. Om de måste göra lite mer avancerade uppdrag så får de stora svårigheter mot snabbare motståndare.

    Nidzillalistor är egentligen bara ett "problem" i ett 40k-klimat där allt bara går ut på att döda så mycket som möjligt samtidigt som man ska ta så få förluster som möjligt.

  • Väktaren: Att folk tycker man är dum i huvudet för att man kör en viss lista det förstår jag inte riktigt.
    Ok att man kanske får lite snea blickar och nått mummen här å där men noga då. En stompa arme är ju inte direkt över representerad.. vilket i mina ögon gör den till grymt cool!
    Har tex en kompis som spelar en "tjockis" lista. Jag tycker den e hur cool som helst.
    Kort och gott tycker jag du ska göra den listan och spela, no matter vad folk säger. DU som ska tycka den e kul å spela/bygga i slutändan visst? :D
  • Och som Nilsson säger angående missions. Ett rätt bra exempel är mitt möte mot den Warp spider täta Eldar listan nu på senaste Fanaticen.
    Jag spelar orker.. dvs vill in i närstrid. Vi hade 1!!! närstridsrunda.. thats it. Han skjöt ut nästan allt utom 2 scoring units. Som såklart höll sina objektiv. Matchen slutade 12-8 till honom. Utan mission hade det blivit närmare 20-0.. så right on the spot Nillson ang missions.
    Detta gäller såklart "tjockis" med såklart.
  • En orsakt till att inte jag ser så många big guy listor är att jag spelar mest på kompade turneringar. Den blir som regel rätt sågade i kompbedömmningar med all rätta då man också sågar "standard vapnen" som kan ta hand om big guy listorna. Kör på med armén och ha kul oavsett vad!

  • Det är därför lite jag undrade om det ens var värt att åka på turneringar med en sådan lista.
    Nästan alla 1750 turneringar är ju kompade så det kommer man nog inte undan.
    Kommer att lira denna lista så mycket jag kan då jag har haft dem ståendes på hyllan sen i somras, de behöver ut och röra lite på sig.

    Det jag inte förstår är att man resonerar att: "en sådan lista bir ihjälsågad från start på en turnering, men kör på ändå". Jag förstår bara inte hur man tänker då, att spela privat med en sådan lista självklart men för att få vara med och spela med en sådan lista i turnerignar, vad krävs då?
  • "en sådan lista bir ihjälsågad från start på en turnering, men kör på ändå

    Du måste spela mycket bra för att vinna med en sådan lista men då du inte har vingad hive tyrant så bör du kunna få spela med listan på de flesta turneringarna och med en big guy lista så har du alltid chans. GothCon har desutom slutspel vilket ökar chanserna att vinna med en sådan här lista. Så det jag menade är att du kommer bli sågad av kompen - förvänta dig låg komp, men du skall spela det du vill! Du är ändå beredd på att få låg komp, eller hur? Kommer du bara till slutspel så har du ändå goda chanser att vinna.

  • edited 4 december 2007 11:37
    Hehe..självfallet är jag beredd på att få låg komp.
    Men då kanske hoppet inte är helt ute för en att kunna vara med och ha roligt med alla andra under nästa år =)

    Jag har aldrig hört att en tyranid lista med massa monster någonsin placerat sig bra oavsett turnering.
  • Egge: Jag säger inte att big guy är oövervinnerliga men det är listan som kommer bäst på okompade turneringar och där är det oftast extremt hårda listorna i toppen.

    Snarare är det väl Mech Tau och dual Lash Whip Chaos som dominerar okompat.

  • Snarare är det väl Mech Tau och dual Lash Whip Chaos som dominerar okompat.

    Är inte Tau en egen armé? När blev de en del av Nidsen? :-)

  • Det framgick inte att du bara gjorde en intern jämförelse (varför man nu skulle göra det såvida man inte enbart spelar på rena Tyranid-turneringar där man bara kan möta och jämföra hårdheten med andra tyranid-arméer).

  • Jag har aldrig sett en dubbel lashad-lista på de okompade än så länge men det kommer nog. Dock har jag inte sett att Tau air cav har varit så extremt överrepresenterade i toppen. Men det är ett faktum att listan som Nids bör använda för att tävla om toppen i okompade turneringar är en big guy lista.

Sign In or Register to comment.