Hur gör man för att lägga in bilder?

edited 4 oktober 2009 20:51 in Hjälpforum
Hur gör man föra att lägga in bilder i en tråd, ifall man inte har möjlighet att länka till nån annan sida?

Kommentarer

  • På det här forumet kan du bara hänvisa till en bild som ligger på någon annan webserver. Du kan alltså inte "bifoga" bilder med en post.

    Det finns tjogvis med siter att ladda upp bilder på, t.ex. Picasa Web albums, Photoshop online, Drop.io eller Photobucket.

  • Det Johan sa, men eventuellt kommer det finnas bilduppladdningsmöjligheter i någon framtida version av Stridshammaren. Redan nu kan man använda ![bildtext](bildadress) för att infoga bilder i trådar, men de måste finnas på någon annan server.

    Vad gäller bilder i trådar bör man tänka på följande:

    • Undvik bilder som är bredare än 550px. Bredare bilder passar bättre som vanliga länkar (utan utropstecknet i exemplet ovan).
    • Om du har en stor bild med bara något litet som är intressant, beskär den till liten storlek istället för att lägga in den stora bilden. GIMP är ett bra gratis bildbehandlingsprogram med vilken man kan beskära, redigera och förminska sina bilder.
    • Lägg inte upp fler än en handfull bilder i samma inlägg. Det blir mycket att scrolla. Använd hellre vanliga länkar eller länka till ett galleri.
  • okej, det lät fruktansvärt avancerat. Jag får ta hjälp av Prins Termos.
  • Det är faktiskt otroligt simpelt.

    Skaffa ett t'ex photobucket account.

    När du är klar och inloggad så ska det mitt på skärmen i ditt galleri finnas en stor blå fin knapp som säger "UPLOAD IMAGES" välj storlek och vars ifrån din dator du vill ladda upp. (Det går även ändra upload size i photobucket)

    Låt den jobba och klar! Du får tillochmed skriva rubrik på alla bilderna.

    Sen så är det bara att kopiera [img] koden för [img] sidor eller html för denna sida.
    (Man får se dom genom att hovra över bilden du vill lägga ut på andra ställen i ditt galleri)
  • JAg fattar inget.. Försöker dela med mig lite av mina försök till färgläggning.. KAn nån försöka förklara detta på ett otroligtt enkelt sätt. Jag har kommit så långt att bilder ligger på ett photobucketalbum.
  • Steg 1: Ladda upp på exempelvis photobucket

    Steg 2: Skriv: ![](), där texten är vad som visas om bilden inte kan laddas, och bildlänken pekar på var bilden faktiskt finns.

    Exempel: ![Sorceress](http://www.bild.com/sorc.jpg)

    Steg 3: Markera "Markdown" nere vid "Skriv Inlägg" knappen, så att smörjan ovan tolkas som markdown.

    Steg 4: Posta :)
Sign In or Register to comment.