Nya bilder på min Orion (wood elves)

edited 19 augusti 2009 14:52 in Figurmålning etc

Skaffat en kamera. Fast denna mini är rätt gammal, så tog jag några bilder av den. Man ser lite bättre hur den ser ut här än på de gamla bilderna.

Cool mini or not 1 Cool mini or not 2

Kommentarer

  • onekligen riktigt snygg! bra jobbat
  • Tack barrskog:) Utan att vara blygsam så är jag ju rätt nöjd med den faktiskt. Den får dock rätt dåligt betyg på cool mini, men den har inte varit uppe så länge. Men smaken är väl som baken....subjektiv...nej delad.

  • Sen är väl tyvärr folket på CMON ganska bortskämda med rejält snygga figurer och ger allting som inte håller GD-standard 5 eller lägre....

  • Visa "raser"/Armer" samt spelsystem får mer poäng än andra också. En halvbra målad spacemarine, speciellt om den är converterad, har hög chans att få mer än åtta även om den bara är värd en 6-7:a. Jag tror att det inte bara handlar om bortskämda röstare, utan om att det är barn som röstar. Barn röstar på "sitt lag". Det är samma fenomen som med idol eller allt där man kan frivilligt rösta. Vissa målgrupper gör det mer än andra. I i idol är det fjortistjejer, på CMON är det barn och fjortiskillar. Kan ha fel men, det är vad jag gissar:)

  • Tror mindre på "favvo-armén" än på t ex kompisröster, där kompisarna lägger oförtjänta 10:or för att det är kompisen. Jag tror också en hel del beror på hur man röstar. Det finns de finsmakare som detaljbedömer längs hela skalan, men också de som kör på allt eller inget. Dvs en modell man gillar får 10, en man ogillar 0.

    Sen har vi personligt tycke och smak. I mitt fall tycker inte jag någon modell som inte är "blended" ska ha över 8 poäng. Kan man t ex se "drybrush-kornighet" är det inte över 7. För mig kräver 9+ dessutom riktigt bra färgval, konvertering, frihandsmålat mönster av hög kvalitet eller allt på en gång.

  • Tyvärr så har foundation paints och Washes gjort så att kvaliten på målning har sjunkit överlag. duktiga målare väljer den enkla vägen och bara dum washar figurer för att det är enkelt. inga highlights inga blendings bara en enkel wash och det är tråkigt. jag har gjort det själv för att få klart figurer men det är figurer som blivit ommålade eller ligger i botten på en låda nu. Det enda jag skulle klaga på den där figuren på är att av någon anledning ser hornen gryniga ut. men jag hade gett den en 8 eller 9a och det är bättre än vad jag någonsin har målat själv

  • edited 21 augusti 2009 23:12

    Håller helt med, washarna är dock grymt bra för att snabba på målningen av en massa figurer. Det går givetvis att använda washarna även om men siktar på att riktigt grymmåla något men det får aldrig vara sista lagret tycker jag. Men jag ser en ökninging av folk som dumwashar eller dippar i armypainter med flat colors. Jag kan tillägga att ingen av de nya washarna använts vid målningen av denna mossiga man.

    Hornen ser lite bättre ut i verkligheten, jag försökte göra en mosseffekt, vilken går helt förlorat på bild. Jag skiter egentligen i vad den får på CMON, förväntar mig inget högre än typ 8 (great job) eller nått, det kom bara upp för jag just varit inne på sajten. Mitt mål med att lägga upp bilder är egentligen att få folk att gå in på min målarblogg. Jag försöker uppdatera den flera ggr i veckan. Det är rätt kul. Ytterligare en aspekt av hobbyn "liksom".

  • Jag försöker ju inte heller säga att varken washerna eller foundation paintsen är dåliga jag använder dem på varje figur. Men folk väljer tyvärr inte att måla så bra som de kan för att man kan vara lat med foundations.

Sign In or Register to comment.