Resin-gjutning?

edited 21 november 2007 09:00 in Figurmålning etc

Hejsan allihopa!
Jag kom på en mysig idé till mina Necrons, där jag skulle skulptera brinnande Rods och göra form på dem. Problemet är att jag ungefär klarar att gjuta tenn och detta material är alltför tungt för att kunna sitta längst ute på ett ynkligt plast-skeletts långa bössa. Jag skulle behöva gjuta dem i något lättare, som resin, men hur tusan gör man det och hur får man tag i materialen som behövs?
Och om resin inte går, finns det några alternativ? (Jag vill helst inte skulptera hela arméns rods manuellt, då jag har viktigare projekt att lägga min energi på)

Kommentarer

  • Om det är något enkelt och tvådimensionellt så kan du göra en form av tillexempel milliput eller greenstuff och "gjuta" i greenstuff istället.

    Finns en fransk tutorial här och en polsk (på engelska) här

    Annars finns det ju sånt här också att köpa. Men det kostar ju pengar.

  • Resin/ båtplast finns på färg och tapet i umeå kostar ca 180 för en liter + härdare. se till att ha bra ventilation och gummi hanskar på dig då du använder båtplast... inte så bra att få på händerna :(
    formarna kan du göra av latex.
  • Är resin och båtplast samma sak? I så fall har jag nog ett proffs i släkten! Tack för tipsen allihopa!

  • Resin heter harts på svenska.

    Kan rekomendera kinn.com
  • Hoj vad klurigt. Jag lovar att en dag lyckas göra en form för hartsgjutning, men jag upptäckte även att elden inte var så himla svår att göra, så det kan mycket väl bli att göra hela gänget för hand iallafall. Tanken med armén var ju förvisso att få något att spela med på Fanatic i vår som inte skulle ta så mycket tid från mitt större projekt... Äh, det blir så bra att det är värt det!

Sign In or Register to comment.