Så där ja.. Post fanatic

edited 17 maj 2009 18:24 in Turneringar / konvent
Goddammit. Så var det avklarat. Tillbaka på kontoret på det inte så akademiska sjukhuset i norrland.

Tyvärr fick inte helgens aktiviteter avsedd effekt. Istället för att vara klar för vårens husrenovering och intressera mig för mitt jobb. är jag helt sjuk peppad på mer spel.

Tack för en strålande helg!
Särskilt tack till målardommarna som gav mig mer poäng än Mappe så att den 20 år gamla ordningen att jag ska vinna inte rubbades..
«13

Kommentarer

  • edited 17 maj 2009 19:36
    Japp det var riktigt grymt! Fanatic är som ett bra årgångsvin - det blir bara bättre med åren.

    Som vanligt var det massa saker som var bra, bla:

    Fantasy plus:
    -Tidsschemat verkade hålla rätt bra
    - Restriktionerna var bra
    - Bra kiosk
    - Scenario 4 kändes som en bra variant av "dominera-brädet-scenariot"
    - Bra att hela hallen användes

    Fantasy minus:
    - I assassination-scenariot var det lite strulig att ränkna extra-poäng hit och dit. Kändes inte klockrent
    - Vissa av borden, verkade vara speciellt de med matta, hade väldig lite/konstigt uppställd terräng medan andra bord hade 3-4 skogar på brädet. Kändes lite väl random, även om det är kul att inte alltid spela terräng med samma setup.
    - Vet att det var SM, men lagtävlingen saknades! ;)


    Övrigt:
    Hörde att QFA-arrangörerna funderade på skapa ett incitament att spela aggressivt genom att göra kakan vid tighta matcher mindre; dvs draw innebär 8-8 istället för 10-10 osv. Tycker det är något att fundera på till nästa!

    Tack till Lord Dea och alla andra som gjort det möjligt!
  • edited 17 maj 2009 20:21

    Helt fantastisk turnering. Troligen den bästa jag varit på någonsin. Kommentarer:

    • Kan inte nog understrykas hur bra det är med gott om utrymme och luft samtidigt som ljudnivån (edit: och temperaturen!) hålls nere. Nu är jag inte hes för att ha skrikit till mina motståndare hela helgen utan för att jag var på 30-årsfest under lördagkvällen. Fortsätt med dubbla lokaler!
    • Schemat verkar om det barrskog säger stämmer hållit bra i både 40k och fantasy. Bara sista matchen jag spelade var tvungen att avbrytas i förtid.
    • Terrängen på vissa av 40k-borden var för öppen med för lite helt line of sight-blockande bitar. Överlag fungerade terrängen dock väldigt bra.
    • Mycket bra scenariosystem i 40k. Det var bra balans mellan kill points och objektiv. Smidigt att kunna se resultatet av matchen direkt utan att behöva räkna VP och ändå få stor variation i turneringspoäng. Fortsätt gärna spela med mycket direkt ur grundreglerna.
    • Mer 40k: Hörde att några råkade få spela spearhead i varje match turneringen igenom. Det kunde möjligen åtgärdas med att tvinga en av varje deploymenttyp i 3 av 5 matcher och låta spelarna slumpa de andra två. Att båda capture and control skulle behöva vara spearhead kändes lite onödigt.
  • edited 17 maj 2009 19:50

    Arrangemanget och nöjet var ungefär som tidigare och naturligtvis är det en bra turnering, men jag belyser några nyheter och poängterar gamla grejer som tycker borde fortsätta existera:

    +

    • Lokalen. Mycket luftigare, mindre högljutt och svalare. Oändligt mycket bättre än tidigare faktiskt.

    • Vissa tyckte att lunchpauserna var lite för långa, men själv hatar jag att stressa med maten och jag vill inte riskera frispel bara för att någon i matkön är långsam (och inte förstår att jag har en viktig uppgörelse plastsoldater emellan att närvara på). Dessutom är det kul att hinna spana in lite andra arméer och snacka skit med folk.

    • Var det större utbud i kiosken i år eller inbillade jag mig det? Bra var det iaf.

    • Orks.

    -

    • Målningsbedömningen kändes inte klockren alls. Dels verkade vissa arméers poäng inte riktigt överrensstämma med verkligheten, men framför allt var det tråkigt att se att några av de snyggaste arméerna inte blev utvalda till "bäst målade". Där har gallringen varit bättre tidigare. Nu kändes målningsdelen nästan som ett nonchalerat moment från arrangörernas sida.

    • Matchtiden, åtminstone på 40k-sidan, är i snävaste laget. Att folk hinner spela mer än 5 turns verkar vara väldigt sällsynt. Att folk bara hann köra 4 verkar inte ens ha varit ovanligt. Och det är synd eftersom det gynnar/sinkar vissa arméer och spelstilar. (Not: Min egen armé mår rätt bra av att bara spela 5 turns tror jag.)

    • Annihilation-scenariot har en lite bökig poängsättning, det är lätt hänt att det blir fel någonstans när folk är sega i huvudet efter för lite sömn, för mycket målning och ett par matcher under bältet.

    • Capture & Control (med två objectives) är ett bra scenario, men kanske man skulle tvingas ställa ut objectivet längre fram? 12" från bordskanten? Kanske något helt annat? Det är ett bra scenario och en vettig vattendelare, men det känns inte hundraprocentigt ännu. Kanske något i stil med det Barrskog sa om att göra kakan mindre vid tajta matcher skulle vara en idé?

    Sist vill jag bara säga att jag hade jäkligt bra och jämna matcher nästan hela tiden. Jag vet inte om jag någonsin har spelat en turnering och konsekvent har fått möta så pass välmatchat motstånd!

    EDIT: "Att båda capture and control skulle behöva vara spearhead kändes lite onödigt." NilssonHarHund har en poäng i det han säger. Men i motsats till honom, som verkar ha spelat på många bord med vad som tidigare hade varit area terrain så fick jag nu (min vana trogen förvisso) spela på många bord med nästan bara LOS-blockande grejer. Bättre balans mellan borden?

  • Ännu en Fantasia Fanatic avklarad. Tänkte även slänga in mina cent i det hela. Kommer Johan att slänga upp sina bilder från det hela?

    Bra

    • Stor lokal.

    • Glatt och trevligt folk

    • Mycket folk, ju fler desto bättre

    • Lagomt med folk som hjälpte till med bärandet

    • Lunch- och speltiden

    Mindre bra

    • Blandat mellan specifikt och slumpad deployment, kan tyvärr bli som Nilsson berättade, tycker själv att antingen är alla slumpade eller valda innan.

    • Tyckte det kändes underligt att det inte spelade någon roll hur många man dödade på scenario två och fyra, finns det någon anledning till varför kill points inte användes på detta scenario?

    Annihilation-scenariot har en lite bökig poängsättning, det är lätt hänt att det blir fel någonstans när folk är sega i huvudet efter för lite sömn, för mycket målning och ett par matcher under bältet.

    Då kan väl alla köra med mer än 13 kill points i så fall :P

  • Jag skiter i de bra punkterna och går direkt på de dåliga ;0)

    • Kiosken. Jag saknar mackor (visst har vi haft det något år?).

    • Speltid (40K). Jag hann till runda fem i 3 matcher men fick bryta redan runda fyra i 2 matcher, det känns verkligen sunkigt att behöva avsluta en match i förtid.

    Förutom detta hade jag kanske precis hur kul som helst!

  • edited 17 maj 2009 22:58

    Men gg, skrev just ett inlägg, inte allt för långt, sen för att spana in markdown-syntaxen så klickade jag på "guiden" och tro fan att den öppnas i samma fönster, wtf alltså!?!?

    Hur som helst, det bra: *Lokalen *Fik

    Det dåliga: *Synd att det inte var några element utöver spela *nonchalerad målartävling? Jag såg en O&G-armé som sopade mattan (och många håller med) med DE och OK arméerna som var uppställda *Ingen team-prestation alls, var synd. *Spearhead i 2 av 5 uppdrag, max 1st obligatorisk, jag gillar att slå om depl. *Skulle gärna spela en till match

    så, kortfattat vad jag skrev.

    Joahn

  • edited 17 maj 2009 23:02

    Men gg, skrev just ett inlägg, inte allt för långt, sen för att spana in markdown-syntaxen så klickade jag på "guiden" och tro fan att den öppnas i samma fönster, wtf alltså!?!?

    Hur som helst...

    Det bra:

    • Lokalen
    • Fik

    Det dåliga:

    • Synd att det inte var några element utöver spela
    • nonchalerad målartävling? Jag såg en O&G-armé som sopade mattan (och många håller med) med DE och OK arméerna som var uppställda
    • Ingen team-prestation alls, var synd.
    • Spearhead i 2 av 5 uppdrag, max 1st obligatorisk, jag gillar att slå om depl.
    • Skulle gärna spela en till match
    • Inge wysiwyg? märkte inte av det iaf.

    så, kortfattat vad jag skrev.

    Johan

  • Ännu en kannon tunering av Dea mf.
    Som tidigare nämt, lokal, folket, terräng, tid mycket bra.

    Capture & Control fungerade inte till 100% med Sperhead uppställning. Vid uppställning kan man ha sitt obj mer än 36 tum bort från närmsta fiende. Det är en lång träcka för armer med begränsad rörlighet. Även halvsnabba får det jobbigt (det står trots allt en hel arme framför dig som man ska forsera först)
    Övrigt fungerade poäng systemet bra tycker jag.
  • Inte så mycket att tillägga det som sagts.

    Var en mycket trevlig turnering, som vanligt...

    Kanske lite tråkigt att så pass många listor såg lite för snarlika ut, men det är väl kanske mer och mera "cookie cutter" Finns en arme setup som fungerar såååå mycket bättre än andra, tänker kanske mest på Ödlorna och Tzeentch demon prinsarna, men det behövs lite nytt blod, förra Fanativ var The Age of Greater demons. så vi får säga att det var level 4ornars era nu.

    Men tackar och bockar för helgens trevligheter.

    Till Wazz om bäst målade nomineringarna, kan vara så att den arme du tycke skulle vart med inte var målad av spelaren själv, inte koll själv vilken OG du tänkte på men kanske...

    Lars "Flickering" Eldborn

  • edited 17 maj 2009 23:27
    Håller med föregående talare i stort, mina tankar gäller ju främst 40K-sidan.

    Bra lokal gav mindre zoo känsla och mer mysspelande, nästan lite Fancy vibbar när det gällde volymen, bra bra. Bra med halluppdelningen mellan de bra spelarna och fantasyspelarna.

    Ingen ambulerande körvförsäljare i år? Efter PR-missen sist förutsatte jag att the return of the revenge of the körvgubbe skulle utspela sig på parkeringen, men icket.

    Bra med "reservbord" (var kanske inte meningen) avlastnings/chill-out zone ytan behövdes verkligen ibland. Bra också med långbänkar utefter sidorna, skönt att kunna sitta ned lite var stans med folk, istället för i direkt anslutning till där man spelare.

    Spearhead i 2 av 5 (säkert fler för vissa, hade själv 3st.) = nono... Kanske en idé att ha de 3 olika deployment typerna i 3 av matcherna, och slumpa de övriga två? Kanske t.o.m vara så järv att ha en egen fancypants variant av deployment, exklusivt framtagen av forskare i Genéve för Fanatic, och slumpa den sista? Hade varit fräscht och kul imo.

    Två st. objektiv matcherna (C&C?) hade behövt ett incitament för att göra annat än att safe'a sitt eget objektiv och bara halvhjärtat ge sig på motståndarens. Kanske längre in från bordskanten hade varit en idé, scenariot heter väl Capture & Control? Inte mycket capture då man oftast redan hade objektivet vid matchstart. 18" in från bordskanten, 18" ifrån varandra? Mindre pts. vid en draw? Både och?

    Målningsbedömningen; Det är ju subjektivt, kan inte hjälpas, men samtidigt (utan att förringa de som tog sig dit, det var snygga arméer) så var det några tvivelaktiga val, om man ser till de som inte blev uttagna (framförallt på Fantasy sidan). Att ha armérna ut efter en vägg var också lite sådär, det blev att man inte riktigt kunde stå och verkligen kika på arméerna då det var knökfullt/kö kring borden. Att ha display ytor som sist (gott om plats runt i kring) var imo bättre och gav ytor för mer kontemplation i direkt-anslutning-till om man så säger.

    Saknade (den måhända komplicerade och tidskrävande) lagdelen, hade gärna sett en: the return of the revenge of the event of the lagdel of doom...men det är bara jag.

    Det var inget som slog mig som direkt dåligt, förutom att folk verkade tro att deras mammor jobbade där, med tanke på den obscena mängden tomma burkar/flaskor/påsar/fan-och-hans-moster-vet-vad som låg och skräpade i lokalerna. Det fanns gott om soppåsar! De skola användas! Vet hut jefla ungdomar! Det var framförallt drygt för oss som plockade undan sen, att först behöva tömma bordsskivorna från skräp innan man kunde börja lyfta! SKÄRPNING!

    Som avslutning; jättebra turneringen, den bästa jag varit med på. Bra spelare, roligt i alla matcher Och respektabla 14 målnings pts. för en armé som i princip var svart med vita baser; någon f*ckade upp...hä!

    //Ett gammalt Fyllo signing out...
  • Jag ska försöka hålla mig kort och sammanfattad. Jag spelade 40k och går in på det som kan förbättras:

    Matchtid. Hann bara till runda 4 på tre matcher med bara lite tid till godo för att lämna in resultat. En match hann vi precis fem, och enbart på sista hann det gå så långt att vi slog om runda 6 (och att det skulle funnits tid för att spela runda 6 och eventuellt 7). Tråkigt nog måste jag säga att ett av dom få sätten att åtgärda det här som jag kommer på är att minska poängen med kanske 200p så man spelar 1800p i 40k, eller så blir man tvungen att omarbeta schemat för att lägga in en extra halvtimma på varje match.

    Capture & Control. Ett scenario som jag kanske personligen har problem med, men det är verkligen ett oavgjortscenario, kanske speciellt i spearhead. Tror att om man släpper deployment varianter fritt så skulle det kunna bli mer intressant. Det kan bli sjukt långt mellan objektiven om båda ställer upp i hörnen i stort sett vilket hände för mig i båda matcherna, trots att mina motståndare hade aggressiva närstridsarméer så ställde de sitt objektiv långt bak.

    Sedan ställer jag mig tveksam inför hur matchpoängen delades ut. Att en vinst minst var 14p då en oavgjord är 10 är ju ett poängsystem som uppmanar aggressivitet, men jag känner mig tveksam inför det. Två marginella vinster kan vara värt mer än en oavgjord och en halvstor vinst. Jag kan se tanken bakom det, men jag känner mig osäker inför hur jag ställer mig inför det.

    Scenarion. Kanske det här är högst personligt men jag skulle inte ha något emot att testa köra ett scenario som har regler likt det gamla systemet, dvs att man kör att varje kill point är ett game point, sedan finns det fyra objektiv som är värda t ex 3 game points styck.

    FAQ. Jag försökte få till det här före turneringen med en tråd här om hur Fanatic kommer att rula gällande vissa regelfrågor som känns mindre tydliga. Det skulle hjälpa till att minska på förvirringar och dessutom får ni som arr längre tid på er att diskutera fram ett gemensamt svar snarare än att behöva ge ett på stående fot. Om inte annat så är det bra för att förbereda er på vilka frågor som kan komma och kanske t o m göra ett häfte eller två som folk kan kika i på turneringen och/eller på nätet.

    Lagtävlingar. Jag saknade dom, senast då det var speedpainting och annat med tyckte jag var väldigt roligt, men jag kan se problem med att klämma in detta samtidigt som folk vill ha längre matchtid. Men om möjligt skulle det vara väldigt uppskattat att ha med på turneringen.

    Slutligen vill jag tacka för en väldigt väl arrangerad turnering som jag haft väldigt mycket roligt på =)

  • Jag ska väl också kommentera lite :)

    Mycket bra turnering överlag.

    Bra saker:
    Dubbelt så stor lokal var VÄLDIGT bra. Som sagt är man knappt hes då de gick att prata (!?) med motståndarna istället för att skrika. Lägre ljudnivå än en vanlig kväll på FUSK. Även luftkvalitén och temperaturen var mycket bättre än tidigare turneringar.

    Dåliga saker:
    Varför spearhead på 2 matcher? Ser ingen anledning till det egentligen, variation förnöjer (4/5 blev spearhead). Måste 2 st vara spearhead kanske man ska ha slumpmässigt mellan de andra två enbart under övriga 3 matcher (dvs spearhead är inte med bland slumpmässigt vald deployment)

    Borde man inte kunna få in kill points som tie breaker även på scenariot med bara två objektiv?

    Ska man räkna killpoints med procent i ett scenario kan man väl lika gärna göra det i alla? Blir bara mer krångligt med två olika killpoint system i samma turnering.

    Skulle vara trevligt om poängsystemet som utannonserats faktiskt används, både för målning och för spelpoäng. Inget fel på systemet som använts men hade gärna vetat om det i förväg.

    Sen är det väl en massa motsägelsefulla saker:
    Jag vill gärna ha lite extra tid till matcherna, men vill samtidigt inte ha kortare lunch (att hinna äta i lugn och ro och kanske titta på lite andra arméer är trevligt :) ) och vill även ha in lite lagtävling i det hela. Och jag inser ju att det inte går ihop att uppfylla alla de sakerna då det skulle behövas någon timme extra. Att köra kvällen även på söndag hade varit trevligt men förstår att de som inte bor i Umeå troligtvis inte har möjlighet till det.

    Att fantasia hade öppet en sväng på kvällen var trevligt :)
  • Tack för en väldigt rolig turnering. Personligen tyckte jag det var den roligaste hittills.

    Lite synpunkter:
    Lokalen var helt suverän. Liksom andra uppskattade jag både ljudvolymen och den bättre luften. Det gjorde det klart trevligare.

    Capture and control kändes lite skumt fortfarande. Det var bra att objektiven kom ut lite från kanterna men spearhead tror jag gjorde att man kom längre ifrån dem ändå. Kanske att ha objektiven ännu längre från kanterna? Att slumpa deploymentsätt vore nog en bra idé, för både variation under turneringen och scenariot i sig. Att lägga in 2 poäng för kill points skulle nog också kunna vara en bra idé.

    Poängsättningen var lite svår att förstå men det hade nog mer med att det var ett nytt sätt än något annat. Jag gillade metoden för målarbedömningen, att den var i steg. Resultatet verkade mer rättvist än tidigare.

    Matchtiden tyckte jag var helt perfekt. Jag hann med alla matcherna och det blev inte för mycket tid emellan. Det var bra tid för luncherna också. Det är inte kul att behöva stressa i sig maten.

    Det var lite synd att lagmoment saknades men samtidigt skulle väl administrationen av det ta lite tid och rubba schemat som jag egentligen tyckte var utmärkt. :)
  • Att matchtiden kändes kort i 40K beror ju mycket på vilka arméer man spelar. 2 st mekaniserade SM-listor mot varandra brukar gå ganska fort, men t.ex i Eldoriaths fall som spelar Infanteri-IG så tar ju bara deployment en otrolig tid (tror det tog nästan 1 timme mot mig)....

  • SM-WAAAAGH var då över och Warboss "wat de fukk" kan rida tillbaka till Badlands....... Tack Dea och Daniel för arr och även ett tack till damerna i kiosken som hjälper till att serva oss nördar med läsk, socker och koffein. Hungern är starkare än någonsin på spel så här postfanatic. Velandet kan börja. Vad ska gamlingen spela nästa gång?

    Till sist vill jag tacka alla de jag spelade mot. Det är trots allt mina motståndare/medspelare som gör en del av upplevelsen till vad den är.

    /"Flanken" formerly known as "Morgan Umeå"
  • Jag som inbiten orkspelare vet att tiden alltid är emot en. Fot-orker vinner stirder i runda 4-6 och man behöver oftast alla rundor man kan få. Men jag vet också att med det i bakhuvet kan man hålla uppe tempot på en strid. Finns mycket man kan göra för att spara tid. T.ex planera sina moves under motståndarens tur mm.

    Jag tycker att tiden är bra, det ska inte behövas mer än 3h för en 2000p strid. Jag upplevde det aldrig långtråkigt eller som lång väntan.
    Lagdelen var trevlig men kanske inte värd tiden.

    Förbättringar kan alltid göras men jag har fullt förtroende för arrangörerna, de har alltid levererat hittills.
  • edited 18 maj 2009 10:22
    Jag var ju inte med och spelade i helgen men bara för att kommentera kritiken av capture & control. Det är ju ett scenario som verkligen sätter spelarnas skill på prov. Tycker det är ett kul scenario som kan skilja agnarna från vetet.
  • Tack till Dea och Daniel för a Job more than well done!

    Grymt kul som alltid och som vanligt finns det inte mycket till kritik.

    För mig är det omkring spelandet det viktigaste och där fungerade allt mycket bra.

    + Allt utom det jag nämner nedan.. :)

    - Terrängen på vissa bord var lite väl ogenomtänkt, en liten översyn precis innan man startar igång är ett hett tips. :)

    Det var den enda kritiken.. :)

    Sen ett par saker för övriga att tänka på.

    1. Det fanns mackor i kiosken!
    2. Det kan vara världens snyggaste armen, MEN har man själv inte målat den och målaren inte är med på turneringen kan den då inte heller vinna.

    Mvh
    Hampus
    Uppsala
    1. Det fanns mackor i kiosken!

    Jag vet, jag är en dålig människa (=lat). Jag tog ett par steg mot kiosken, kikade på bordet, såg bara godis och drickor, drog slutsatsen att det inte finns några mackor, och drog mig tillbaka hungrig i magen.

  • edited 18 maj 2009 15:47

    OBS! Varning för vägg av text.

    Jag tänkte kommentera en del åsikter nu och förklara varför det var som det var samt våran tanke bakom de reglerna. Vi kommer att diskutera och gå igenom alla åsikter samt diskutera förbättringar med spelare så även om jag går tvärt emot några åsikter så innebär det inte att jag inte uppskattar all input eller att föreslagna ändringar inte kommer ändå då turneringsreglerna är till för ert behag och inte vårat.


    Fantasy

    • I assassination-scenariot var det lite strulig att ränkna extra-poäng hit och dit. Kändes inte klockrent

    Det kände jag också när jag skulle förklara det för spelare, har redan en annan variant på g. Angående det andra icke-pitched så kändes det som det blev lite "bonus"poäng utdelade i det scenariot jämnfört med de andra fyra. Är det så att bonusen för att ta sig in i angedd quadrant bör ge mer poäng eller att kraven på vilka enheter som ger bonus ska vara lägre? Några åsikter?


    Angående arméerna som är utvalda till bäst målade armé. Vi har 130 arméer utspridda på en 1400m² yta. Vi har olika smak, vi försöker göra ett urval av olika raser, ta hänsyn till mer än det målningstekniska (konverteringar, tema på baser mm) samt ge alla en rättvis bedömning under tiden. Vi kan göra misstag, och det kan vara så att armén i fråga är diskvalificerad från bäst målad tävlingen för att spelaren inte målat den själv. Kan vara snällt att överväga detta innan ni antar att målningsbedömarna är synskadade.
    Konceptet bäst målade armé är inte baserat bara på målningsteknik, skulle det vara det skulle vi kunna bjuda in en riktigt duktig figurmålare istället och låta honom avgöra för bästa resultat. Ta 40K denna gång som exempel, armén som vann med 60% fler röster än tvåan var den armé av de fyra utvalda som höll lägst kvalitet målningstekniskt (enligt vi som dömde iaf).


    40K

    Angående Capture and Control=Spearhead var anledningen som jag minns främst att det var enklare att begränsa objektivets utplacering i spearhead (då den ursprungliga tanken var 12" in från kanten). Dock hade det varit bättre att inte begränsa deployment i det uppdraget allra helst då det var två sådana uppdrag med. Detta uppdrag kommer att ändras och förmodligen blir det bara ett såndant nästa gång.


    Angående att killpoints inte räknades i Capture & Control var våran önskan (och från en del spelare) att inte gå ifrån grundscenariona onödigt långt. Jag tycker att det är roligt att nya regelboken har uppdrag där det inte spelar någon roll hur mycket man dödar, det är objektiven det handlar om. Därför gav inte killpoints några poäng i detta scenario. Det är möjligt att detta är ett scenario som är för lätt att bara försvara sig till en draw men jag tycker också det är intressant med ett scenario där allt handlar om två objektiv. Men som sagt detta ska ses över.


    När det gäller böket med Annihilation och procent så håller jag med om att det är omständigt men nödvändigt. Om det bara handlar om vem som tagit flest killpoints så går det bra att använda ursprungsregeln (och därför användes den i objektiv-scenariona). Men när det gäller att uppnå mellanskillnad mellan killpoints blir det direkt orättvist om man gör det, så därför behövs en anpassning. Det kanske skulle vara lättare att införa det i varje scenario (personligen tycker jag inte det). Ett annat sätt att lösa det skulle vara att räkna victory points istället i annihilation-scenariot (inte heller något jag tycker om egentligen) eftersom alla har lika mycket victorypoints på banan till skillnad från killpoints. Att gå tillbaka till Vinst-förlust systemet är också ett alternativ.


    Angående matchtiden är jag lite förbryllad, i höstas hade vi samma tidsschema, i princip samma scenarion, sämre förhållanden och fick i princip inga tidsklagomål från 40K-spelarna.
    Och jag måste få fråga dig Eldoriath, som skrev följande i höstens utvärdering:

    Tidsschemat tyckte jag fungerade väldigt bra, få/små förseningar som inte alls märktes och gott om tid att spela matcherna på, var aldrig tvungen att avbryta en match för att tiden gick ut.

    Vad var skillnaden? Jag gissar att du inte spelade samma armé, för turneringarna var för lika för att det skulle göra skillnaden. Men du får gärna utveckla angående skillnaden du upplevde dessa två turneringar emellan.
    Sedan generellt, det finns snabba och lånsamma arméer, snabba och långsamma spelare. Vi kan inte sätta tidsbegränsningen efter SM-armen som ställer ut tre rhinos och är redo för start. Ej heller efter Ork-armen som deployar 150 fot-orker varje match, det hela är en avvägning och vi anser att vi är rätt i tid som det är nu. Detta kanske låter tråkigt för hobbyisten som älskar sin armé och hatar när han måste riskera att göra förhastade beslut, men ibland får man istället för att fråga vad turneringen kan göra för dig, fråga vad du själv kan göra för turneringen (framförallt de övriga turneringsdeltagarna). Kan du din armé? hur ofta måste du bläddra i din armébok? har du skrivit ner alla relevanta stats på din armélista för lättillgänglighetens skull? Har du kört träningsmatcher så du snabbare kan bestämma hur du bör deploya?
    Vi har haft en lång diskussion om den optimala matchlängden så vi behöver inte starta en ny, vi kommer inte att förlänga den ändå. Men för den skull är ju problemet inte olösbart, att minska på poängen skulle ju förmodligen korta flertalet matcher om det är vad spelarna vill ha. Ni 40K spelare som läser detta får gärna berätta vad ni tycker om saken. Ska vi gå tillbaka till 1700 eller 1800 poängs arméer eller är 2:45 till 3 timmars speltid nog för 2000poäng?

  • Vill bara tacka för en otroligt trevlig helg. Både till arrangörerna och till deltagarna.

    Vi var tre som åkte upp från Göteborg (Jag - Mechanicus Marines, Pär - Star Wars Tau och Jocke - Chaos med Abbadon) för att se hur ni har det däruppe. Personligen hoppades jag även på att träffa gamla bekanta från förr, vilket jag fick.

    Lite kort vill jag hålla med många föregående om hur bra lokalen, stämningen och lunchtiderna fungerade. Jag är van vid att trycka slutet på pizzan medan jag deployar och ha huvudvärk efter match ett, vilket är sisådär.

    Vill ge ett extra tack till Andreas. Finfin info innan turneringen, och tålmodig med våra vilsna frågor under turneringen :)

    Jag är sämst på namn, men vill tacka mina motståndare för trevliga & avslappnade matcher. Skulle gärna se att ni norrlänningar (som bor kvar) kom och hälsade på Gothcon eller andra turneringar här nere. http://svenska40k.se/ har lista med kommande.

    Även tack till all respons jag fick på armen, komplimanger kan jag aldrig få nog av ;)

    Det var en del stora (och små) skillnader på turneringen, om man jämför med de som finns i söder, som var ovana men kul omväxling. Ifall jag inte åker upp i oktober blir jag förvånad, redan börjat lura in ideen hos andra. DÅ ska jag komma med i best painted :D
  • edited 18 maj 2009 15:22

    Jag var förra året den på forumet som var mest högljudd gällande matchtiden men i år hade jag inga problem med dessa - kanske just för att jag spelade utan magi samt hade ett bra flyt och motståndare. Dock så är det inte mycket begärt att förlänga tiden i de tre matcher som bara håller på i 2h 45min. En kvart extra per match gör ingen större skillnad på hela turneringen men i en match är den guld värd om man spelar mot en som inte är så snabb (eller inte är det själv). Jag har t ex inget problem med att förkorta lunchen med en kvart och då är nästan hela problemet löst. Jag kände av ovanligt mycket dötid under den här turneringen - främst kring luncherna - vilken kunde användas bättre(även om det är trevligt att umgås och kolla runt på arméer men det är roligare att göra det då en del fortfarande spelar...).

    Vart tog korvsnubben vägen förresten?

    Dock verkar det som om att det i år mest bara är 40k-spelarna som har haft problem med tiden men det borde väl kunna avhjälpas med mindre poäng att spela med?

    Förövrigt var detta den roligaste turneringen jag varit på hittils, tillsammans med den första Fanatic! Så tack för det!

  • Angående matchtiden tycker jag tre timmar är väldigt lagom. Ska matchen vara kul längre än tre timmar behöver jag en öl i handen.

    "...ibland får man istället för att fråga vad turneringen kan göra för dig, fråga vad du själv kan göra för turneringen (framförallt de övriga turneringsdeltagarna)."

    Helt klart. Jag är sjukt långsam, därför älskar jag poddar och flank ;)
  • edited 18 maj 2009 15:20

    Norrland: Två av matcherna(den första varje dag) är vardera 3 timmar långa - vilket är alldeles lagom. Det jag och många andra skulle önska är att ALLA matcher är så långa.

  • Resultaten finns här:

    Fantasia Fanatic

  • @Witch King: Jaha. Jag märkte inte dom andra var kortare. Då ska jag inte gnälla mer på er ;)

    Hur citerar man i det här forumet?
  • Angående matchtiden så tyckte åtminstone jag att den var helt OK sådär i efterhand, hade inte en match som gick tiden ut, och jag hade ändå 138 boys att flytta på, varje runda!

    Det är skillnad på arméer och arméer naturligtvis, 25 Deathwing gör livet enklare jämfört med "Da Green Tide" på 150+ boys, men samtidigt så handlar det en del om vilka förberedelser man gjort som spelare:

    Är armén lättåtkomlig inför varje uppställning eller ligger allt i en gigantisk b*ghög i en låda?
    Har du en plan, en deployment typ som passar dig, som är flexibel nog för 3 deployment typer?
    Vet du hur du ska spela med din armé, i vilken ordning du ska göra vad med vilka trupper? etc.

    Ovanstående kanske verkar vara "no-brainers" men det går ohyggligt mycket fortfare om man planerar, jag vet, hade som sagt massa boys, eller bugs är väl mer korrekt. Även om jag ska framåt och äta hjärna med stora delar av min armé så måste det ändå ta längre tid för mig att fysiskt flytta på alla 138 boys, varje runda, än det tar för en guard spelare (som ju är mer statisk, vad jag vet?) med lika många boys?

    Så handlar det då om arméer i första hand - mängden trupper - eller handlar det om spelarna, när vi snackar om hur tiden är disponerad på Fanatic?

    Om man vet med sig att man är en långsam spelare men ändå vill spela med 120-150 footsloggers så går man nästan leva med att man inte kommer att hinna.

    Tidsaspekten är även den en del av turneringen, något som tvingar en att fokusera mer och spela smartare (för att hinna) precis som hårda listor, random terräng och kaffetermosar som inte funkar som de ska!
  • Gällande Scenariorna så tycker jag de var helt perfekta. Jag ser ingen anledning att ändra på varken Assassination eller det andra scenariot. Att spela Pitched Battle 3 ggr per turnering borde vara standard.

    Vad jag dock skulle vilja se är att alla arméer spelar med samma antal poäng och att man helt enkelt bara kappar magiska föremål på max 75pts i kombination med de andra restriktioner som finns.

  • dea: Är det möjligt att få resultatet i en Excel-fil?

    // Jocke, svenska40k.se

  • Behåll 2000p och tiden. De som blir klara tidigt kan inte behöva vänta hur länge som helst.
Sign In or Register to comment.