Demonic Tzeentch 2000pts

edited 4 november 2007 12:35 in Warhammer fantasy
-Lord,hero & Rare-
Lord of change 665pts (it´s soo sweet)

-Hero-

Wargor (extra stöd till bestigors för +1 poisoned attack på chargen)
BSB, mark of Tzeentch , the beast banner 215pts

-Core-

10Horrors 150pts (behöver minst en enhet)

4 screamers 132pts (Trevliga attacker)

10 Furies 150pts (Tar krigsmaskiner eller flanker)

-Special-

Beast herd
12 gors o 8 ungors (Tycker dom är bättre än marauders och så får jag ha Tzaangors)
shields på ungors o command 159pts

Beast herd
10Gors, 6ungors och command 129pts (fortfarande bättre än marauders)

15 Beastigors (behöver minst en enhet hardhitting)
command, Tzaangors Vitriolic totem 255pts

-Rare-
2st Firewyrms of Tzeentch (Unbreakable och breath attacks) 150pts (75pts styck)

Totalt: 2000pts 3 core 3 Special 2 Rare 1 Hero 1 Lord

Vad tycks?

Kommentarer

  • Jag är tyvär ganska teksam faktiskt. Som jag ser det så har du bara två enheter som kan göra något över huvud taget, beastigors och LoC. Resten av armen är lite småsupport. Varesig beastigors eller LoC är tillräckligt tuffa för att kunna rädda matchen. Flamers är jättebra som vägbulor men de flesta du kommer möta kommer att kunna hantera detta genom magi, skytte och väldigt många fler enheter än vad du har. Sedan så har du nästan 1000 p i käraktärer. Det är nästan halva armén.

    Det känns som att armén bygger på att en enhet ska kunna springa egenom alla enheter. Det kommer den inte kunna göra i vilket fall. Du kommer alltid hata chaos knights och alla andra riddare med för den delen. Jag tror du behöver spela mer på att kunna utmanuvrera din motståndare. Mitt förslag är därför att frigöra dina karaktärsplatser för att skaffa marauders och beast herds. Även en spawn eller två skulle nog göra stor nytta.

  • ta bort demonerna. DOm gör aldrig upp för sina poäng
  • Displeased jag gillar demoner och de råkar dessutom vara mina (ENDA) core choices som det är nu. DOm kan visst göra upp för sina poäng även om jag kan hålla med om att dom är lite överprisade ibland. Dessutom är de mycket roligare att spela med än mortals och beasts.

    NV du kan nog ha rätt (jag var själv ganska tveksam vad flamers beträffar) Jag tog bort Wargor krigaren och flamers i utbyte mot firewyrms och en mindre beastherd. Berätta gärna vad du tycker om ändringarna men var vänlig och försök inte få mig att lägga till maruders jag ogillar dem.
  • NasNas
    edited 5 november 2007 16:41

    Hej jag tycker att det är roligt att du vill göra en armé efter en egen vision och inte efter hur "optimerad" den är för att vinna, om jag har tolkat ditt inlägg rätt. Däremot så kanske det inte är så roligt att lägga ner den energi, tid och pengar som det ändå i slutändan innebär att skaffa en armé, bara för att vinna säg en av tio matcher.

    Här är det som jag spontant kommer att tänka på: Eftersom du bara ska ha runt tre enheter med demoner ser jag ingen mening med att du gör din lista efter Demons, och därmed räknar alla andra enheter som special. Bygg istället din Demonarmé efter antingen Mortal eller Beasts. Då får du in alla dina tre demonenheter som special slots, och får dessutom en plats över till t.ex Minotaurs, Chaos knights etc.

    Använd inte din Lord of Change utan ta istället en Demon Prince och ge han egenskap att leda Mortal eller Beast. Du kan ju använda din Lord of Change-modell som en Demon Prince i alla fall.

    Ta med runt 20 Horrors för att dra nytta av deras bound spells. Ha med runt 5-6 screamers, då kan du mista en eller två och de är fortfarande spelbara. Du behöver nog inte ha 10 furies, 6-8 st bör räcka.

    Om du bygger din armé runt beast eller mortal kan du även ta med Warhounds. De är jättebra för att skydda din armé. I dagsläget räcker det med den mista gunline för att skjuta bort halva din armé innan du ens kommer in i närstrid (och tro mig, det har min chaoarmé bittert fått erfara).

    4 x5 enheter Warhounds täcker det mesta, ger inte panic om (när) de flyr och kostar bara 120 poäng. Köp två Goblin Wolf Rider boxar så har du de klappat & klart.

    Bestigors är inte värda poängen.

  • Hmm... jag vet inte hur jag ska utveckla armén ytterligare utan att bryta ditt tema riktigt. Jag kan ju säga att jag absolut inte tycker att din BSB är värd sina poäng. Men samtidigt är det lite karaktär för armén uppenbarligen.

    Min erfarenhet av demoner består av att ha spelat HoC demoner sedan boken kom ut. Jag började med tzeentch och slaanesh men gick över till ren Tzeentch senare. Min erfarenhet är att 5 screamers är väldigt bra samt att 6-8 furies räcker gott. Om jag får säga det själv har det gått rätt bra framgång med tanke på hur vek armén är.

    Min rekomendatin är att testa med lite proxning och se hur det känns. Jag tror du upptäcker en del som du kanske vill ändra.

Sign In or Register to comment.